کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

هم‌بنیان‌گذار توییچ: درست در نقطه ۱۵ سال پیش شرکت‌های فناوری هستیم!

فرکتال و موج تازه ان‌اف‌تی‌های درون‌بازی

موج مارکت‌پلیس‌ها و بازارگاه‌هایی چون اوپن‌سی (open sea) که امکان خریدوفروش دارایی‌های ان‌اف‌تی را به کاربران می‌دهند، یکی از بحث‌های داغ کسب‌وکاری در دنیای بلاکچین و آینده‌ای به نام وب ۳ هستند.

اما در این بین صنعت بازی با سرعتی بیشتر به ان‌اف‌تی‌ها و استفاده‌های آن خوشامد گفته است؛ انگیزه‌ای برای راه‌افتادن کسب‌وکارهای جدید در این حوزه و البته ورود چهره‌های شناخته‌شده در قامت سرمایه‌گذار یا بنیان‌گذار. «جاستین کان» مانند بسیاری از مردم در سال 2017 زمانی که یکی از دوستانش او را متقاعد کرد که از استارتاپ ان‌اف‌تی‌محوری که راه‌اندازی کرده بود، حمایت کند، هرگز در مورد یک توکن غیرمثلی یا همان ان‌اف‌تی نشنیده بود.

پیش از آن، کان سرویس پخش زنده محبوبی به نام توییچ (Twitch) را تأسیس کرده بود که کمی بعد توسط آمازون به مبلغ 970 میلیون دلار خریداری شد. در آن زمان این خرید یکی از بزرگ‌ترین خریدهای آمازون محسوب می‌شد و کان را حسابی پولدار کرد. او از آن زمان در تعدادی از پروژه‌های مختلف از جمله پروژ‌ه‌های بلاکچینی از طریق صندوق سرمایه‌گذاری خود به نام خود Goat Capital سرمایه‌گذاری کرده است.


چرا فرکتال تأسیس شد


اگرچه پروژه مرتبط با ان‌اف‌تی دوستش به موفقیت نرسید، اما کان از آن زمان به تمرکز زیادی روی این حوزه و دیگر حوزه‌های مبتنی بر بلاکچین گذاشته است.

حالا او خود یک مارکت‌پلیس به نام فرکتال راه‌ا‌ندازی کرده که کارش ارائه ان‌اف‌تی‌های درون‌بازی است؛ جایی که هم گیمرها و هم شرکت‌های بازی‌سازی می‌توانند ان‌اف‌تی خریدوفروش کنند.

کان در مورد دلایل خود برای راه‌اندازی این کسب‌وکار جدید گفته جهان به سمت دارایی‌های قابل خرج‌کردن در بازی‌ها حرکت می‌کند. دنیای بازی به گونه‌ای تغییر کرده که خریدهای درون‌بازی مدل اصلی کسب‌وکار بازی‌ها شده‌اند، افرادی چیزهای مختلف را در بازی‌ها می‌خرند؛ از شخصیت‌ها، پوسته‌ها و لوازم آرایشی شخصیت‌ها گرفته تا اسلحه و قدرت و…، اما افراد مایل‌اند وقتی بازی تمام شد، بتوانند این داشته‌ها را کمکان حفظ کنند یا در جایی بفروشند. این امکانی است که فرکتال به آنها خواهد داد.

به گفته هم‌بنیان‌گذار توییچ امروز همه این موارد قابل انجام، اما متمرکز و متعلق به شرکت‌هاست و قابل انتقال به دیگران نیست. شما به‌عنوان بازیکن، واقعاً مالک چیزی که در یک بازی به دست می‌آورید یا می‌خرید، نیستید. اما به گفته کان موج بعدی بازی‌ها یک اقتصاد باز یا اقتصاد دوطرفه خواهند داشت که در آن بازیکنان همه‌چیز خود را در اختیار خواهند داشت. آنها مالک هر چیزی هستند که می‌خرند یا در بازی‌ها به دست می‌آورند. همه اینها بر بستر بلاکچین ذخیره می‌شود و افراد این امکان را دارند که در این اقتصادهای باز از داشته‌ها و دارایی‌های خود ثروت کسب کنند.

به گفته کان، فرکتال بازاری است برای افراد در جهت پیدا کردن، خرید و فروش این دارایی‌های درون‌بازی. فرکتال به شرکت‌های بازی کمک می‌کند دارایی‌های مبتنی بر اقتصاد متمرکز را کنار بگذارند و با بازیکنان خود بازاری پیرامون دارایی‌های ان‌اف‌تی ایجاد کنند.


ان‌اف‌تی‌های کاربردی و موج بعدی


کان پیش‌بینی می‌کند که موج بعدی ان‌اف‌تی‌ها، یوتیلیتی ان‌اف‌تی یا توکن‌های غیرمثلی کاربردی باشد. به گفته او در حال حاضر سابقه چند دهه‌ای برای دارایی‌های دیجیتالی وجود دارد که کاربرد دارند، اما حالا می‌توان آنها را در بازی‌ها به دست آورد و خرج کرد.
به اعتقاد او این موج توسط بازی‌ها و ان‌اف‌تی‌‌های کاربردی راه افتاده و اوج خواهد گرفت و وارد دیگر حوزه‌ها خواهد شد.

این یک بازار جدید با تنوع نسبتاً بالاست. او از دید یک سرمایه‌گذار هم تأکید دارد فعلاً این بازار در نقطه ابتدایی خود از منظر سرمایه‌گذاری قرار دارد؛ زیرا بازار جدیدی در حال ایجاد است؛ درست شبیه سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های فناوری در 15 سال!

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/nxts
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.