هم آدرس دارند، هم نام و نشان کارآفرینان‌شان مشخص است

صرافی‌های رمزارز ایرانی می‌توانند الگوی شفافیت باشند و منشاء تغییر

زمان مطالعه: 3 دقیقه

یادداشتی از رضا قربانی/ جامعه کریپتوی ایران بار بسیاری از کم‌کاری‌ها را بر دوش می‌کشد. تصور نمی‌کنم در بین حدود ۶۰۰ صرافی‌ ارزی کشور موردی مانند صرافی‌های رمزارز ایرانی بشود پیدا کرد که شفاف باشند و عملیات آنها قابل رصد و ارزیابی.

مدیران و صاحبان صرافی‌های ارزی کشور معمولاً ناشناخته هستند و درباره مالکان آنها اطلاعات زیادی وجود دارد. صرافی‌های ارزی کوچک و بزرگ ایرانی تلاش می‌کنند کمترین شفافیت را داشته باشند و با جست‌وجو در اینترنت نمی‌توان به چیز زیادی درباره آنها رسید.

از آن سو صرافی‌های رمزارز ایرانی معروف، صاحبان و مدیران شناخته‌شده‌ای دارند، عملیا‌ت‌شان روشن است و اخیراً شروع به انتشار گزارش‌های فوق‌العاده مفیدی کرده‌اند. گزارش سال نوبیتکس تنها یکی از نمونه‌های شفافیت است که در این یادداشت می‌توانم به آن اشاره کنم.

صرافی‌های رمزارز دیگری هم دست به انتشار گزارش‌های سالانه زده‌اند که آن را به فال نیک می‌گیرم و همین‌جا از سایر صرافی‌های رمزارزی شناخته‌شده ایرانی درخواست می‌کنم گزارش‌های عملکرد خود را منتشر کنند. پیش از این کسب‌وکارهای تجارت الکترونیکی ایران این مسیر را شروع کردند که در توسعه این اکوسیستم نقش مهمی داشت.

همین‌جا یک سؤال از همه آنهایی دارم که هرچه در توان دارند، برای از ریشه زدن کسب‌وکارهای ایرانی انجام می‌دهند؛ تا امروز چند صرافی ارزی کشور چنین گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند؟ عملکرد کدام‌یک از صرافی‌های ارزی کشور شفاف و قابل رصد و پیگیری بوده است؟

البته ممکن است برخی تحریم را بهانه کنند که قاعدتاً این موضوع با شدت بیشتری درباره صرافی‌های رمزارز ایرانی هم وجود دارد. در شرایطی که دشمنان این خاک تلاش می‌کنند ما را از کار کردن در این کشور شرمنده کنند و کاسبان تحریم داخلی و خارجی هم دست‌به‌دست هم داده‌اند تا ریشه کار و کارآفرینی را بزنند، اگر بخواهیم می‌توانیم شفاف باشیم.

قاعدتاً تحریم بد است و هرگز از تحریم استقبال نکرده‌ایم و معتقدیم آنهایی که باعث و بانی تحریم‌اند، در حال ضربه‌زدن به کشورند. ما چاره‌ای جز گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان نداریم. آن‌قدر این موضوع بدیهی است که رعایت‌نشدن آن در چند ده سال اخیر واقعاً نگران‌کننده است. منتها ما دست‌مان نمی‌رسد و صرفاً می‌توانیم دور و بر خودمان را اصلاح کنیم.

حالا در این شرایط سخت که هر روز سخت‌تر می‌شود و محدودیت‌های داخلی و خارجی نیز بیشتر می‌شود، چه باید کرد؟ به نظرم مهم‌ترین ابزار و سلاح کسب‌وکارهای نوآور در حوزه رمزارزی شفافیت است.

دشمنان صرافی‌های رمزارز ایرانی در چند دسته قرار می‌گیرند: افراد ماکسیمالیستی که هر فعالیتی به‌جز بیت‌کوین را انحرافی بر فرقه خود می‌دانند؛ کسب‌وکارهای سنتی در حوزه‌های گوناگون که با توسعه ابزارهای نوین بازارشان را از دست می‌دهند؛ و در نهایت برخی که معتقدند هرچه پسوند ایرانی داشته باشد، بد است و هرچه پسوند خارجی داشته باشد، خوب.

این گروه به هر قیمتی حاضرند از صدها مانع عبور کرده و با هزینه بسیار از خدمات کسب‌وکارهای خارجی استفاده کنند. البته گروه دیگری هم هستند که دشمنی‌شان از روی ناآگاهی است. برای سه دسته اول کار خاصی نمی‌توان انجام داد، اما گروه چهارم که اکثریت قابل توجهی هستند، دشمنی‌شان از روی عنادورزی نیست.

آنها نمی‌دانند و با دیده شک و تردید به همه‌چیز نگاه می‌کنند. اکثریت جامعه هم خاموش‌اند و نگاه می‌کنند که کدام گروه جریان اصلی را دست می‌گیرند.

گسترش شفافیت پاسخ مناسبی به سؤالات گروه چهارم است. اگر شفافیت گسترش پیدا نکند و خدای ناکرده شاهد گسترش رقابت‌های کسب‌وکاری باشیم، زمینه برای رشد سه گروه اول بیشتر می‌شود. من به همه مدیران و کسانی که در کسب‌وکارهای صرافی رمزارز ایرانی فعالیت می‌کنند، حق می‌دهم که از دست همه ناملایمتی‌ها ناراحت و حتی عصبانی باشند.

از این همه تعلل در رگولاتوری و به رسمیت نشناختن می‌توان ساعت‌ها گله کرد. تقریباً در تمام پنل‌هایی هم که در زمینه تنظیم‌گری بلاکچین و رمزارز برگزار می‌شود، حرف‌ها تکراری شده است. پس چه باید کرد؛ ناامید شد و گام دیگری برنداشت؟

معتقدم شفایت تنها راه نجات است. کسب‌وکارهای صرافی رمزارز ایرانی امروز پیشروترین بخش جامعه کریپتوی ایران هستند. وظیفه حفظ و بزرگ‌کردن جامعه کریپتوی ایران بر گردن صرافی‌های رمزارز ایرانی سنگینی می‌کند و من قدردان همه صرافی‌های رمزارز ایرانی هستم که بزرگ نگاه می‌کنند و برای آینده برنامه‌ریزی دارند.

بازار رمزارزها و دارایی‌های دیجیتال بازار روبه‌رشدی است که ریسک‌های بسیاری آینده‌اش را تهدید می‌کند. در بین تمام ریسک‌ها معتقدم اختلافات داخلی و شکل‌نگرفتن جامعه کریپتوی یکپارچه و متحد بزرگ‌ترین تهدید است. جریانی که هفته گذشته حول کسب‌وکار لونا شکل گرفت و تأثیر شدیدی که بر بازار کریپتو گذاشت، ممکن است برای همه کسب‌وکارهای حوزه کریپتو رخ دهد.

خوشحالم که هفته گذشته در رویداد اینوتکس شاهد حضور برجسته صرافی‌های رمزارزی ایران بودیم و امیدوارم با اتحاد رقبا این مسیر با گام‌های استوارتری طی شود. جامعه کریپتوی ایرانی روزهای سختی را می‌گذراند، ولی مطمئن هستم پایان شب سیه سپید است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/pysa
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.