هول فودز؛ بهترین سرمایه‌گذاری آمازون

چند نکته درباره یک خرید موفق اما پرحاشیه بعد از گذشت پنج سال

زمان مطالعه: 2 دقیقه

تاریخچه پیوند نسبتاً دشوار آمازون و هول فودز که پنج سال پیش با خرید 7/13 میلیارد دلاری هول فودز آغاز شد.

هول فودز به‌دلیل نگرانی در مورد تصاحب خصمانه این شرکت به سمت آمازون حرکت کرد.

دستیابی به یک زنجیره عمده مواد غذایی ملی، چالش جدیدی را در فروشگاه‌های فیزیکی برای آمازون ایجاد کرد.

آمازون، هول فودز مارکت را به قیمت 7/13 میلیارد دلار در ۲۴ آگوست ۲۰۱۷ خرید.

این پیوندی بود که درباره آن بسیار صحبت می‌شد و دنیای خرده‌فروشی را تکان داد. این معامله باعث شد که یک فروشگاه قدرتمند آنلاین، صاحب یک خواربارفروشی ارگانیک و محبوب شود. این خرید به تغییرات فرهنگی در فروشگاه‌های هول فودز انجامید، اما برای آمازون، خرید یک خواربارفروش برجسته ملی، آزمون بزرگی در مورد عملکردش در فروشگاه‌های فیزیکی بود.

از آن زمان به بعد این رابطه با وجود برخی تغییرات دشوار، دوام آورده است.

جان مکی و رنی لاوسون تجارتی را راه‌اندازی کردند که توانست بازار مواد غذایی آستین در تگزاس را در سال ۱۹۷۸ قبضه کند.

طبق اطلاعات وب‌سایت شرکت، هول فودز از ادغام فروشگاه مکیز و لاوسون سیفر وی در سال ۱۹۸۰ با کرگ ولرز و مارک اسکیلز کلارکسویل نچرال گروسری به وجود آمد.

این کسب‌و‌کار خواربارفروشی با تمرکز بر گزینه‌های تازه و ارگانیک در دهه ۱۹۸۰ شروع به کار کرد و به‌سرعت گسترش یافت. شعبه‌های هول فودز مارکت در سراسر ایالات متحده ایجاد شدند.

هول فودز می‌گوید که در زمان تأسیس این شرکت، کمتر از نیم دوجین سوپرمارکت مواد غذایی طبیعی در ایالات متحده وجود داشت.

جف بزوس، شرکتی را که به آمازون تبدیل شد، در سال ۱۹۹۴ در سیاتل تأسیس کرد. معروف است بزوس با تمرکز بر فروش کتاب از طریق اینترنت شروع به کار کرد.

در سال ۲۰۲۱، این شرکت در فروش کلی از والمارت سبقت گرفت.

در سال ۲۰۱۷، هول فودز با مشکل مواجه شد. مکی سعی کرد برای حل این مشکل به وارن بافت میلیاردر و آلبرتسونز غول خواربارفروشی نزدیک شود، اما هیچ‌کدام علاقه‌ای به خرید این شرکت نداشتند.

بزوس به هول فودز علاقه‌مند بود. در ۲۴ آگوست ۲۰۱۷، شرکت‌ها اعلام کردند که معامله انجام شده است. این خرید شرکت هول فودز را از تصاحب خصمانه نجات داد. اما در سال‌های پس از آن درگیری‌هایی وجود داشته است.

در سال ۲۰۲۰، کارمندان هول فودز به اینسایدر گفتند که کارگرانی که سفارش‌های آنلاین مشتریان آمازون پرایم را انتخاب و بسته‌بندی می‌کنند، فروشگاه‌ها را شلوغ کرده‌اند و در نتیجه کار آنها دشوارتر شده است.

بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، در نهایت آمازون تلاش کرد تا کارگران مسئول سفارش‌های آنلاین را به کارکنان هول فودز تبدیل کند که تا حدودی به یک تضاد فرهنگی منجر شد.

اما هول فودز همچنان موفق‌ترین سرمایه‌گذاری آمازون است. در طول سال‌ها دیگر سرمایه‌گذاری‌های آمازون بر فروشگاه‌های فیزیکی و خواربارفروشی با مشکل مواجه شده‌اند. به نظر می رسد آمازون در حال تجدید نظر در رویکرد خود به فروشگاه‌های فیزیکی است. به طور خاص، آمازون عرضه در فروشگاه‌های آمازون‌فرش خود را متوقف می‌کند، زیرا نتوانسته فروش کافی را به ثبت برساند. همچنین امسال، آمازون کتاب‌فروشی‌های زنجیره‌ای چهار ستاره خود را تعطیل کرد. در پنج سالی که از خرید هول فودز توسط آمازون می‌گذرد، خیلی چیزها تغییر کرده است. مکی قرار است در اول سپتامبر از هول فودز بازنشسته شود. بزوس در سال ۲۰۲۱ از سمت مدیرعاملی آمازون کنار رفت و اکنون به عنوان رئیس اجرایی آن فعالیت می‌کند. با وجود تضاد فرهنگی اولیه، هول فودز یکی از مشارکت‌کنندگان اصلی در مجموعه آمازون شده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/3l8f
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.