کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
وقتی دو سال پیش همهگیری جهان را زیر و رو کرد، زنان شاغل از جمله آسیبپذیرترین افراد بودند. امروز آنها بخشی از طبقه جدیدی از کارآفرینان هستند که با کمک رسانههای اجتماعی و سرگرمیهای منحصربهفرد دوره قرنطینه، صنعت کسبوکارهای کوچک را تغییر میدهند.
بر اساس دادههای اداره آمار کار آمریکا، بیش از چهار میلیون نفر در دو سال اول همهگیری شغل خود را از دست دادند و زنان ۳/۵۷ درصد از آنها را تشکیل میدهند. علاوه بر این، در یک مطالعه زنان در محل کار در سال ۲۰۲۰ توسط مککنزی نشان داده شد که زنان شاغل نسبت به همکاران مرد خود احساس خستگی، فرسودگی و فشار بیشتری دارند.
از آن زمان، بسیاری از زنان با راهاندازی کسبوکار خود، ناامیدی خود در محل کار را به عزمی راسخ تبدیل کردند. مردیت مایر گرلی، استاد کارآفرینی در کارنیج ملون، گفت: «این بیماری همهگیر مسیری را که برای اکثریت مردم امن به نظر میرسید، متحول کرد. اگر چیزی مانند شغل شما که از آن اطمینان داشتید، دیگر امن به نظر نمیرسد، حرکت به سوی کارآفرینی که جهشی خطرناک به حساب میآید نیز دیگر مثل گذشته ترسناک نخواهد بود.»
در حالی که ماسک میزدیم، ۵/۱ از هم فاصله میگرفتیم و درهایمان را به روی دنیا میبستیم، گوشیهای خود را چک میکردیم. طبق مطالعهای که توسط کانتار، یک پلتفرم تحقیقاتی روند رسانهای انجام شد، استفاده از شبکههای اجتماعی در طول موج اول همهگیری ۶۱ درصد افزایش یافت.
نام: مادلین رونزونی
تجارت: هپی راگز که فرشهای هنری و سفارشی میفروشد
تأسیس: سپتامبر ۲۰۲۰
تعداد فالوئرها در زمان نوشتن:
اکانت تجاری اینستاگرام: ۲۶۴۰۰۰
حساب تجاری تیکتاک: ۸۸۷۴۰۰
زنان از جمله کارآفرینانی بودند که از این جهش استفاده کردند و با ترکیبی از علاقه، تلفن هوشمند و حساب شبکههای اجتماعی، کسبوکاری را ایجاد کردند. تا ژانویه ۲۰۲۲ بیش از ۵۷ درصد از سازندگان تیکتاک زن بودند. اینسایدر زنانی را یافته که در طول همهگیری شرکتهایی را راهاندازی کردند تا بهترین راهنماییهای خود را در راستای تبدیلشدن به یک کسبوکار و گسترش آن با استفاده از شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند. در این شماره به یکی از این زنان میپردازیم.
معیارهای موفقیت: اسناد تأییدشده توسط اینسایدر نشان داد که رونزونی در سال اول خود از درآمد شش رقمی فراتر رفت. این عدد از ترکیبی از فروش و تبلیغ برای برندهای دیگر در شبکههای اجتماعی به دست آمده است.
خلاصه داستان: زمانی که همهگیری شروع شد، مادلین رونزونی دانشجوی ارشد در دانشگاه بنتلی در ماساچوست بود و در رشته بازاریابی تحصیل میکرد. او در حین کارآموزی در بخش شبکههای اجتماعی یک شرکت، متوجه استعداد و اشتیاق خود برای تولید ویدئوهای تیکتاک شد. مدت کوتاهی پس از راهاندازی یک حساب کاربری تیکتاک، برای نمایش یکی از علایق خود به نام پانچ سوزنی که نوعی گلدوزی است، غرق در سؤالاتی از مخاطبانش شد که علاقهمند به خرید فرشهایش بودند. رونزونی گفت: «مردم فقط محتوا یعنی فرشها را دوست داشتند. اینگونه بود که تصمیم گرفتم کسبوکاری راه بیندازم.»
در حال حاضر رونزونی بنیانگذار هپی راگز است. او همچنین در کمپینهای تبلیغاتی با برندهایی مانند نایک، ونس و بانک آو آمریکا همکاری میکند. تبلیغات برندها و سفارشهای خاص باعث شده تا وی از تابستان گذشته که فارغالتحصیل شد، به صورت تماموقت برای هپی راگز زمان بگذارد.
مشاوره در مورد راهاندازی کسبوکار: رونزونی فروش محصولات خود را قبل از اینکه یک طرح تجاری نهایی داشته باشد، شروع کرد. او بستهبندی، نوار یا کارتهای یادداشتی برای نوشتن «متشکرم» به مشتریانش نداشت. او پیشنهاد میکند که کارآفرینان دیگر زودتر از او خود را برای رشد بالقوه آماده کنند.
او گفت: «من از این کار پشیمان نیستم، زیرا باید از فرصتی که تقاضاها برایم فراهم کرده بودند، استفاده میکردم. اما اگر در حال ایجاد یک کسبوکار هستید و هنوز تقاضای مورد انتظار خود را ندارید، مطمئن شوید که برند و وبسایت خود را فعال کردهاید.»
علاوه بر این رونزونی گفت که یکی از سختترین تصمیمها به عنوان صاحب کسبوکار، سرمایهگذاری در تجهیزات گرانقیمت است، ولی ارزشش را دارد. او گفت: «اگر صاحب کسبوکاری میخواهد ابزار جدیدی بخرد و توانایی هزینهکردن آن مقدار پول اضافی را دارد، دست به عمل بزند. نتیجه نهایی ارزشش را دارد.»