کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

وب‌ سامیت ۲۰۲۳ در لیسبون / نگاهی به یکی از محبوب‌ترین اجلاس‌های بین‌المللی صنعت فناوری

اجلاس جهانی وب‌ سامیت روز گذشته ۲۲ آبان در شهر لیسبون کشور پرتغال آغاز به کار کرد. این اجلاس جهانی بزرگ‌ترین کنفرانس فناوری وب محسوب می‌شود و تا ۲۵ آبان ادامه دارد. وب‌ سامیت سخنرانان برجسته، بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری و رسانه‌های برتر را از سراسر دنیا گرد هم می‌آورد. این رویداد توسط شرکتی در دوبلین ایرلند برگزار می‌شود. لازم به ذکر است که این شرکت رویدادهای وب‌ سامیت را در شهرها و کشورهای مختلفی چون ریودوژانیرو، تورنتو، هنگ‌کنگ و دوحه برگزار می‌کند.


 رویدادی متعهد به توانمندسازی زنان


 در اجلاس لیسبون بیش از ۱۶۰ کشور، ۲۶۰۰ استارتاپ، ۸۰۰ سخنران، ۹۰۰ سرمایه‌گذار، ۲۰۰۰ رسانه و ۷۱ هزار شرکت‌کننده حضور دارند. لازم به ذکر است که بیش از ۴۲ درصد از شرکت‌کنندگان وب‌ سامیت لیسبون را زنان تشکیل می‌دهند. یکی از تعهدها و محورهای اصلی وب‌ سامیت، توانمندسازی زنان در سراسر جهان است. در واقع یکی از اهداف این اجلاس کمک به افزایش حضور زنان در اکوسیستم فناوری است. گیلیان تانز، مدیرعامل بوکینگ‌دات‌کام در مورد این رویداد می‌گوید: «کاش وقتی بوکینگ یک استارتاپ بود رویداد وب‌ سامیت برگزار می‌شد.»


 فرصت شبکه‌سازی، تیم‌سازی و یادگیری


 با توجه‌ به اینکه وب‌ سامیت یکی از محبوب‌ترین اجلاس‌های جهانی است فرصت خوبی برای شبکه‌سازی به شرکت‌کنندگان می‌دهد. شرکت‌کنندگان این رویداد از سراسر جهان گرد هم می‌آیند و می‌توانند با هم مباحثه و تبادل ایده داشته باشند. یک طبقه از محل برگزاری این رویداد به جلسات و ملاقات‌ها اختصاص داده شده که محل مناسبی برای شبکه‌سازی با فعالان صنعت است.

به‌علاوه وب‌ سامیت یک اپلیکیشن راه‌اندازی کرده که شرکت‌کنندگان از طریق آن می‌توانند با همه افراد حاضر در رویداد ارتباط برقرار کنند و ایده‌های خود را با آنها در میان بگذارند. به‌محض اینکه شرکت‌کنندگان پروفایل خود را در این اپلیکیشن ایجاد کنند، سایرین به‌راحتی به آنها دسترسی پیدا می‌کنند و فرصت ارتباط برقرار کردن از طریق پیام یا حتی هماهنگی جلسه حضوری فراهم می‌شود.

 در واقع این رویداد فرصت خوبی برای تیم‌سازی نیز هست. از طریق راه‌هایی که اشاره شد افراد با یکدیگر آشنا می‌شوند و در مورد مهارت‌های یکدیگر آگاهی پیدا می‌کنند و درحالی‌که تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند، می‌توانند با ایده‌های جدید آشنا شوند و حتی در پیاده‌سازی آنها با هم همکاری کنند.

 این رویداد جهانی علاوه بر شبکه‌سازی، فرصت خوبی برای یادگیری است. وب‌ سامیت، کارشناسان فناوری، رهبران تجاری و چهره‌های فرهنگی را گرد هم می‌آورد تا در محیطی که برای تعریف آینده فناوری اختصاص یافته، ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند و از یکدیگر بیاموزند. به گفته فعالان صنعت، وب‌ سامیت یک کلاس درس جهانی بزرگ است که توسط بهترین و باهوش‌ترین افراد جامعه برگزار می‌شود. بنیانگذاران شرکت‌های بزرگ و جریان‌ساز در این اجلاس حاضر می‌شوند و تجربیات خود را بازگو می‌کنند. در وب‌ سامیت چهره‌هایی همچون کو ژانگ، رئیس علی‌بابا؛ ملانی ناکاگاوا، مدیر ارشد پایداری مایکروسافت؛ جیکی والز، بنیان‌گذار ویکی‌پدیا؛ اندرو مک افی، محقق مؤسسه فناوری ماساچوست و مارسلو ربلو دی سوسا، رئیس‌جمهور پرتغال حضور دارند.


 حضور گسترده بزرگ‌ترین سازمان‌های رسانه‌ای


افزون بر این، چنین رویدادی امکان خوبی برای معرفی برندها فراهم می‌کند. با توجه‌ به حضور گسترده رسانه‌ها در این رویداد، چشم جهان روی شرکت‌ها و برندها خواهد بود. این موضوع یک شانس برای شرکت‌هاست که خود را به دنیا معرفی کنند و با طیف گسترده‌ای از مخاطبان در تعامل باشند. حضور سازمان‌های رسانه‌ای پیشرو باعث می‌شود اخبار و اطلاعیه‌های این رویداد در سطح جهانی دیده شوند. ازجمله حامیان رسانه‌ای این رویداد می‌توان به وال‌استریت ژورنال، بی‌بی‌سی، سی‌ان‌بی‌سی، نیویورک‌تایمز، فوربز و وایرد اشاره کرد.


 پرسش‌ و پاسخ با بزرگ‌ترین رهبران صنعت فناوری


محتوای وب‌ سامیت را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: میزهای پرسش‌ و پاسخ، کلاس‌های مستر و میزگرد. در میزهای پرسش‌ و پاسخ شرکت‌کنندگان می‌توانند به‌ صورت مستقیم سؤالات خود را از بنیان‌گذاران کسب‌وکارها، مدیران شرکت‌ها و سیاستمداران بپرسند. کلاس‌های مستر هم یک راه عالی برای شبکه‌سازی، کسب بینش جدید و یادگیری هستند. این کلاس‌ها توسط نهادهای متنوعی از کشورهای مختلف برگزار می‌شوند. برخی از برگزارکنندگان کلاس‌های مستر دپارتمان اقتصاد و گردشگری دبی، مرکز تجارت و سرمایه‌گذاری آلمان، آژانس سرمایه‌گذاری و تجارت لهستان و آژانس اجرایی دیجیتال و سلامت اروپا هستند. میزگردهای وب سامیت هم با حضور رهبران صنعت فناوری برگزار می‌شوند. این میزگردهای 45دقیقه‌‌ای به بحث در مورد مهم‌ترین مسائل روز فناوری، تجارت و جامعه می‌پردازند. برخی موضوعات که در این میزگردها به آنها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از: دائوها، آینده هوش مصنوعی، رهبری در دنیای فناوری، شبکه‌های اجتماعی و گیمیفیکیشن.

 نکته جالب دیگر در مورد وب سامیت این است که مانند دیگر رویدادها با یک سخنرانی یا نشست در اواسط روز به پایان نمی‌رسد. هر شب، شرکت‌کنندگان به خیابان‌های لیسبون می‌روند تا علاوه بر تفریح و گردش در شهر، با هم ارتباط برقرار کنند. مرکز خلاق بیتو، غرفه کارلوس لوپس و پاچو دا گاله از مکان‌هایی هستند که برای اجلاس‌های شبانه در لیسبون در نظر گرفته شده‌اند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/zks4
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.