رسانه اقتصاد نوآوری ایران

وجود و عملکرد اتحادیه قانونی است

عادل طالبی، عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای مجازی:

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

عادل طالبی، عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای مجازی، در نشست «بررسی سازوکارهای نظارتی و نقش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در اکوسیستم آنلاین ایران» گفت: «انجمن صنفی در سال 1392 برای کاهش مشکلات موجود شکل گرفت. از این رو ظرفیت قانونی آن شناسایی و قرار شد طبق ماده 87 قانون نظام صنفی، اتحادیه‌ای شکل بگیرد.

چندی پیش بر آن شدیم که از آقای محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا دعوت کنیم تا وارد این اتحادیه شود و این اتفاق افتاد. جنگیدن با اتحادیه‌های سنتی و آفلاین که نسبت به فضای آنلاین احساس خطر می‌کردند و کدخدامنشی خود را در معرض خطر می‌دیدند، بسیار سخت بود.

در نتیجه حضور افرادی که کسب‌وکارهای بزرگ مجازی را اداره می‌کردند، به اتحادیه وزن بیشتری می‌داد تا بتواند به اهداف خود برسد.» او معتقد است اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی بر اساس قانون شکل گرفته و فعالیت‌های آن نیز قانونی است، با این حال تفسیر پلمب به فیلترینگ نیازمند استفساریه است.

طالبی با تأکید بر اینکه با توجه به قانون فعلی امکان سوءاستفاده جهت برخورد با کسب‌وکارهای مجازی فاقد مجوز از این اتحادیه وجود دارد، توضیح داد: «قانون نظام صنفی از ظرفیت بالایی برخوردار است.

این قانون اولین قانون نظام صنفی کشور است که در سال 1350 تصویب شده، به‌طوری که این قانون و در طول سال‌های گذشته با نگاه فضای کسب‌وکارهای آفلاین مورد تدوین قرار گرفته است. قانون نظام صنفی برای کسب‌وکارهای مجازی قابل اجرا نیست و نیازمند قانون مجزایی است که این قانون از چنین ظرفیتی برخوردار است.»

به گفته او سازمان نظام صنفی رایانه‌ای می‌توانست قانون جداگانه‌ای برای کسب‌وکارهای اینترنتی در نظر بگیرد، ولی به‌دلیل اینکه قانون نظام صنفی رایانه‌ای بند اجرائیات ندارد، امکان استفاده از آن وجود نداشت. در حال حاضر بر اساس ظرفیت‌های قانونی موجود، اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی تشکیل شد و می‌توان به نحوه عملکرد آن در این مدت نمره قابل قبولی داد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/prlc
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.