کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

وزیر ارتباطات: آیین‌نامه توزیع داروی وزارت بهداشت، ملاحظات بخش خصوصی را در نظر نگرفته است

وزیر ارتباطات طی نامه‌ای به وزیر بهداشت مخالفت خود با آیین‌نامه «حمل و تحویل دارو از طریق سکوها و کسب‌وکارهای اینترنتی» را اعلام کرد

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات طی نامه‌ای به وزیر بهداشت با آیین‌نامه تدوین‌شده توسط وزارت‌ بهداشت با عنوان «حمل و تحویل دارو از طریق سکوها و کسب‌وکارهای اینترنتی» مخالفت کرده و متن آن را غیرمنطبق با ملاحظات وزارت ارتباطات و بخش خصوصی عنوان کرده است. در این آیین‌نامه، وزارت بهداشت شرایط حمل دارو توسط سکوهای اینترنتی را مشخص کرده بود.

توزیع آنلاین دارو توسط پلتفرم‌‌ها موضوعی است که مدت‌هاست محل مناقشه بخش‌های مختلف دولت وهمچنین مجلس است. وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو پیش از این بارها توزیع دارو توسط پلتفرم‌ها را غیرقانونی عنوان کرده‌اند.

یکی از مباحث اصلی که در توزیع آنلاین دارو مورد مخالفت وزارت بهداشت قرار گرفت، مسئله حمل‌ونقل داروها توسط پلتفرم‌ها بوده است. به گفته این وزارتخانه حمل برخی از داروها شرایط ویژه‌ای لازم دارد که پلتفرم‌ها قادر به ایجاد آن شرایط نیستند.

با وجود تمام مخالفت‌هایی که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در خصوص توزیع آنلاین دارو داشتند، این وزارتخانه ملزم شد آیین‌نامه‌ای برای توزیع آنلاین دارو ارائه دهد. با تعلل چندماهه وزارت بهداشت برای ارائه این آیین‌نامه، معاونت علمی ریاست‌جمهوری پیش‌نویس آیین‌نامه‌ای را برای توزیع دارو توسط سکوها ارائه کرد تا اینکه در نهایت وزارت بهداشت نیز اقدام به انجام تکلیف خود و ارائه پیش‌نویس آیین‌نامه‌ در این حوزه کرد.

در آیین‌نامه ارائه‌شده، وزارت بهداشت سازمان غذا و دارو را مکلف به راه‌اندازی یک سامانه کرد تا ارائه غیرحضوری نسخ الکترونیک در آن فراهم شود و شرکت‌های واسط حمل‌ونقل دارو در این سامانه تأییدیه دریافت کنند. همچنین در این آیین‌نامه به شرایط مورد نیاز شرکت‌های متقاضی توزیع آنلاین دارو نیز اشاره شده است.

از دیگر مواردی که در پیش‌نویس آیین‌نامه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو آمده، نحوه بسته‌بندی داروها برای ارسال و ثبت مشخصات وسیله نقلیه حمل‌کننده دارو است.


مخالفت وزیر ارتباطات با آیین‌نامه وزارت بهداشت


اما اکنون این آیین‌نامه با مخالفت وزارت ارتباطات روبه‌رو شده است. وزیر ارتباطات در نامه‌ای به بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرده که در آیین‌نامه وزارت بهداشت با عنوان «حمل و تحویل دارو از طریق سکوها و کسب‌وکارهای اینترنتی» ملاحظات وزارت ارتباطات و بخش خصوصی در نظر گرفته نشده است. همچنین زارع‌پور در این نامه عنوان کرده که وزارت بهداشت در تدوین این آیین‌نامه توجهی به پیش‌نویس پیشنهادی که وزارت ارتباطات و وزارت بهداشت پیش از این تهیه کرده بودند، نکرده است.

عیسی زارع‌پور در نامه خود آورده است: «وزارت با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است توزیع دارو از طریق سکوها و کسب‌وکارهای اینترنتی را با رعایت اصل رقابت و جلوگیری از انحصار، عملیاتی کند.»

او در ادامه این نامه آورده است: «در متن مذکور به ملاحظات وزارت ارتباطات و بخش خصوصی این حوزه توجهی نشده است؛ بنابراین لازم است دستورالعمل مذکور با اعمال نظرات این وزارتخانه تدوین و ابلاغ شود و پیشنهاد می‌شود که بررسی این دستورالعمل پیش از ابلاغ با حضور وزیر بهداشت در دستور کار کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال قرار گیرد و پس از آن توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شود.»

لازم به ذکر است که بر اساس دستور جلسه هفتگی کمیسیون‌ها، جلسه کمیسیون اصل ۹۰ با حضور بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، وزیر ارتباطات، رئیس سازمان غذا و دارو و نمایندگان معاونت علمی ریاست‌جمهوری، معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، وزارت امور اقتصادی و دارایی، مرکز پژوهش‌های مجلس و مدیران سایر دستگاه‌های مرتبط بعدازظهر فردا دوشنبه برگزار می‌شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/z51c
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.