کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

وزیر ارتباطات: با فیبر نوری گلایه‌مندی از سرعت و کیفیت اینترنت را رفع می‌کنیم 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم امضای تفاهم‌نامه آغاز عملیات اجرایی اتصال مدارس به اینترنت پرسرعت از طریق فیبر نوری، در یکی از مدارس پردیس اعلام کرد که می‌داند دانش‌آموزان هم از سرعت و کیفیت اینترنت فعلی ناراضی هستند، اما تلاش می‌کنند با توسعه فیبر نوری این شکایت‌ها را برطرف کنند. همچنین عیسی زارع‌پور در این مراسم تأکید کرد که تا پایان امسال ۳۵ درصد و تا پایان دوره دولت سیزدهم نیز تمامی مدارس بر بستر شبکه ملی اطلاعات به فیبر نوری متصل خواهند شد. 

عیسی زارع‌پور در این مراسم مانند همیشه اعلام کرد که هدف‌گذاری دولت سیزدهم این است که تا پایان کار خود پوشش ۲۰ میلیون خانوار به فیبر نوری را فراهم کند. او گفت که بر اساس برنامه امسال بین ۴۰ تا ۵۰ درصد این هدف یعنی هشت تا ۱۰ میلیون پوشش ایجاد خواهد شد.

او با اعلام نارضایتی از وضعیت کیفیت و سرعت اینترنت گفت: «می‌دانم همه شما الان از سرعت و کیفیت اینترنت گله‌مند هستید. توسعه فیبر نوری به‌عنوان یک کار بزرگ باید 10 سال پیش شروع می‌شد که حالا به دلایلی نشده است، اما تا وقتی این اتفاق نیفتد، سرعت خوب و کیفیت خوب نخواهیم داشت؛ حتی در سرعت موبایل. با این پروژه با یک تیر دو نشان زده می‌شود: هم زیرساخت پرسرعت برای اینرتنت ثابت فراهم می‌کنیم و هم شرایط را برای ورود به نسل پنجم تلفن همراه تسهیل می‌کنیم.»

زارع‌پور با تأکید بر اینکه برای توسعه فیبر نوری، شهر و روستا برای آنها فرق ندارد اعلام کرد که در حال حاضر چهار هزار روستای جدید در دولت سیزدهم به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند و تنها سه هزار روستای بالای ۲۰ خانوار باقی مانده که آنها نیز تا پایان سال به این شبکه متصل خواهند شد.

به گفته او برای توسعه شبکه فیبر نوری هم شبکه داخل شهر‌ها در حال تقویت است و هم شبکه بین‌استانی و در روز جهانی ارتباطات نیز قرار است ۲۵ درصد به ظرفیت شبکه مادر مخابراتی کشور با کمک تجهیزات صددرصد داخلی برای اولین بار اضافه شود. 

او با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت فیبر نوری را از مدارس شروع کرده‌اند، گفت: «توسعه این زیرساخت را از مدارس شروع کردیم چون زیرساخت راه‌اندازی مدارس هوشمند، شبکه پرسرعت اینترنت است. تا دسترسی به اینترنت پرسرعت وجود نداشته باشد ارائه آموزش تعاملی، دسترسی به منابع علمی روز و… امکان‌پذیر نیست. امسال حداقل ۱۰ تا ۱۵ مدرسه تا شهریورماه به فیبر نوری متصل می‌شوند و در قدم بعدی تا پایان سال ۳۵ درصد مدارس به این فناوری متصل می‌شوند و امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم تمام مدارس به فیبر نوری متصل شوند.»


تمرکز فعلاً روی پوشش است، بعد اتصال


ارائه اینترنت بر مبنای فیبر نوری در حالی اتفاق می‌افتد که کاربران امکان استفاده از اینترنت فعلی خود را به دلیل محدودیت‌ها و اختلال‌های شدید روی اینترنت ندارند و همین امر هم باعث انتقاد و اعتراض بسیاری از کاربران به این پروژه شده است. آمار رگولاتوری هم نشان می‌دهد که در سال گذشته میزان رشد استفاده از فیبر نوری در کشور تنها دو درصد است.

حتی امروز (۲۳ اردیبهشت) در جریان افتتاح اتصال یکی از مدارس دبستانی پردیس به شبکه فیبر نوری، یکی از دانش‌آموزان این انتقاد را برای وزیر ارتباطات مطرح کرد که آنها به اینترنت قابل قبولی دسترسی ندارند. 

عیسی زارع‌پور در واکنش به این انتقاد‌ها و اینکه هنوز آمار استفاده از فیبر نوری در کشور کم است در جمع خبرنگاران گفت: «دلیلی اصلی را این می‌دانم که استفاده از فیبر نوری تبلیغ و ترویج نشده و مردم نمی‌دانند چنین امکانی هست و تصورشان این است که فیبر نوری سرویسی است که باید چند ۱۰ میلیون برای آن سرمایه‌گذاری کنند. اگر اطلاع‌رسانی شود، حتماً مردم استفاده می‌کنند.»

او ادامه داد: «همت ما در سال گذشته و امسال بیشتر روی پوشش است که بتوانیم داخل شهرها را فیبرکشی کنیم و امکانات اتصال را فراهم کنیم، البته به موازات این کار ما بحث اتصال را هم دنبال می‌کنیم. در بعضی از شهر‌ها به‌صورت رایگان و ۴۸ساعته امکان اتصال وجود دارد، ولی الان تمرکز ما روی اتصال نیست و روی پوشش بوده که اول پوشش ایجاد شود و مردم حس بگیرند. اگر اعلام کنیم اتصال و بعد پوشش نباشد، مردم ممکن است ناراحت شوند. حداقل امسال به یک عدد ۴۰ تا ۵۰درصدی پوشش برسیم و بعد روی اتصال کار می‌کنیم.»

او همچنین در واکنش به اینکه وقتی سرعت بالا برود، ممکن است به دلیل محدودیت‌ها امکان استفاده از این سرعت بالا وجود نداشته باشد، تأکید کرد که اینها موارد دیگری است که باید در جای خود مورد بحث قرار بگیرد. زارع‌پور تأکید کرد که او و وزارتخانه متبوعش وظیفه ایجاد ارتباط و توسعه زیرساخت‌ها را دارند و باید شرایطی فراهم کنند که زیرساخت‌های ارتباطی کشور به گونه‌ای تقویت شود که هر سرویس داخلی و خارجی با کیفیت بالا در اختیار مردم قرار بگیرد.»

همچنین او در پاسخ به سؤالی در مورد اینترنت کودکان و میزان استقبال از آن اعلام کرد که در حالی که نزدیک به ۱۶ میلیون دانش‌آموز وجود دارد، تنها یک میلیون کودک از این نوع اینترنت استفاده می‌کنند. 


پوشش ۴۰درصدی پردیس به فیبر نوری


در این مراسم امیر محمدزاده لاجوردی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که در حال‌ حاضر ۴۰ درصد از شهر پردیس تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌ است.

لاجوردی در این مراسم اعلام کرد هرچند میزان ضریب‌ نفوذ اینترنت ثابت در کشور خوب است، اما میزان کیفیت و سرعت دسترسی به اینترنت در کشور دچار عقب‌افتادگی است. او ابراز امیدواری کرد که با تکمیل نهضت اتصال فیبر نوری به منازل و کسب‌وکارها عقب‌افتادگی در این حوزه نیز جبران شود.

لاجوردی با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات مجریان مختلفی در شهر‌های مختلف کشور و استان‌های متفاوت در نظر گرفته تا این پروژه بزرگ را به سرانجام برساند، گفت: «شهرستان پردیس و شهر پردیس از این موضوع مستثنی نیستند. شهر پردیس و شهرستان پردیس به دلیل وجود پارک علم و فناوری پردیس، حضور مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات و همچنین پوشش کامل همه روستاهای شهرستان به شبکه ملی اطلاعات متصل از لحاظ توسعه‌یافتگی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، شهر بسیار ممتاز و برجسته‌ای است.»

به گفته او همین امر هم باعث شده که اپراتورهای زیادی خواهان توسعه فیبر نوری در این شهرستان و شهر باشند. طبق گفته او در حال‌ حاضر  بیش از ۴۰ درصد شهر پردیس تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته و در این مدت بیش از ۹۷ کیلومتر حفاری و بیش از ۱۱۳ کیلومتر فیبرگذاری در شهر انجام شده است. 

لاجوردی هم تأکید کرد که تا پایان دولت سیزدهم تمامی مدارس شهری به فیبر نوری متصل خواهند شد و امیدوار است تمامی مردم کشور به‌زودی به کیفیت و سرعت مناسب اینترنت دسترسی داشته باشند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/dwej
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.