کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

وزیر ارتباطات: در ارائه اینترنت ویژه سطح دسترسی را کمیته فیلترینگ مشخص می‌کند

به تازگی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص اینترنت با دسترسی خاص اعلام کرد که این نهاد یکی از پیشنهادکنندگان اصلی موضوع اینترنت با دسترسی ویژه برای کسب‌وکارها بوده‌ و تأکید کرد که نباید اسم این اینترنت را «اینترنت طبقاتی» گذاشت. همچنین روح‌الله دهقانی فیروزآبادی گفته بود که قصد دارند در مراکز خاص مانند پارک فناوری پردیس یا منطقه پیام اینترنت حرفه‌ای در اختیار تیم‌های خواهان دسترسی با سرعت بالا به اینترنت بگذارند. حالا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳ در جمع خبرنگاران اعلام کرد که به دنبال این طرح هستند تا در مکان ویژه اینترنت با سرعت بالا و زیرساخت قوی را فراهم کنند. 

زارع‌پور در پاسخ به این سوال که سطح دسترسی به این نوع اینترنت ویژه را چه کسی تعیین می‌کند اعلام کرد که او در این زمینه نقشی ندارد و سطح دسترسی را باید کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه یا همان کمیته فیلترینگ مشخص کند. 

او در این زمینه گفت: «همه دارند ارائه اینترنت ویژه را دنبال می‌کنند که بالاخره جای ویژه برای فعالان که اینترنت پرسرعت و زیرساخت ارتباطی قوی نیاز دارند را فراهم کند. سطح دسترسی هم دست من نیست باید شرکت‌ها و تیم‌ها بروند با کمیته تعیین مصادیق چانه‌هاشان را بزنند. ما در اینجا مجری هستیم، اگر کمیته همراهی کند با آنها و توافق کنند ما هم مشکلی نداریم. متولی فیلتر و رفع فیلتر ما نیستیم، کارگروه است.»

او همچنین در پاسخ به این سوال که وعده او از بهمن‌ ماه برای رفع فیلتر از برخی پلتفرم‌های فیلتر شده همچنان در حد وعده باقی مانده است گفت در این زمینه نیز کمیته فیلترینگ تصمیم‌گیر است. 

زارع‌پور در این مورد توضیح داد: «کمیته فیلترینک باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند ما یک عضو کمیته هستیم. با پیگیری ما همین اسفند ماه نزدیک ۳۰۰ سایت و بازی رفع فیلتر شدند، ولی در مورد پلتفرم‌هایی که شما مورد انتظارتون هست این یک تصمیم جمعی است و همه باید تصمیم بگیرند.»

او ادامه داد: « ما در حال دنبال حل این موضوع هستیم. در حکم دبیر شورای عالی مجازی بندی وجود دارد که باید در مصادیق و سیاست‌های فیلترینگ بازنگیری شود که اجرای این بند در دستور مرکز ملی است که در تعامل با کمیته‌ فیلترینگ در این زمینه تصمیم‌ می‌گیرند. در حوزه شبکه اجتماعی و پیام رسان همچنان که بارها اعلام شده از فعالیت هر پلتفرم خارجی و سکوی خارجی در جمهوری اسلامی استقبال می‌کنیم مشروط بر اینکه به قواعد خودشان پای بند باشند و نسبت به اتفاق‌هایی که در آن میفتد پاسخگو باشند، اگر این اتفاق بیفتد دستشان را به گرمی می‌فشاریم آماده همکاری هستیم.»

او تاکید کرد که این پلتفرم‌ها باید در کشور دفتر بزنند و پاسخگوی اتفاق‌هایی که در پلتفرمشان می‌افتد باشند. او اعلام کرد که اگر آنها نتوانند پیگیر حقوق مردم خود در این فضا باشند طبیعی است که مانند هر کشوری که برای مردم خود ارزش قائل هستند به این پلتفرم‌ها اجازه فعالیت در کشور را ندهند. 

زارع‌پور همچنین در مورد موضوع رفع فیلتر نشدن از گوگل‌پلی و آسیبی که به صنعت بازی سازی زده است نیز گفت: «دراین زمینه هم تصمیم‌گیری با کمیته فیلترینگ است. دوستان بحث و بررسی نیاز دارند، امیدواریم همراهی کنند و گوگل پلی را رفع فیلتر کنیم، چون بالاخره نیاز مردم است و فقط بازی سازان در این زمینه به گوگل‌پلی نیاز ندارند. مشکلاتی در این زمینه است ولی بالاخره دوستان باید همراهی کنند تا بتوانیم این مسئله را حل کنیم. نظر وزارت ارتباطات این است که رفع فیلتر گوگل پلی به نفع کاربران است و داریم این موضوع را دنبال می‌کنیم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/jx37
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.