وزیر ارتباطات: فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ تصمیم سران سه قوه بود

زمان مطالعه: 2 دقیقه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز (۱۲ بهمن) هیئت دولت اعلام کرد که مصوبه فیلتر شدن اینستاگرام و واتس‌اپ ربطی به وزارت ارتباطات یا حتی دولت ندارد و  این تصمیمی بوده که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با حضور سران سه قوه گرفته است.

همچنین عیسی زارع‌پور با اعلام اینکه وزارت ارتباطات با هرگونه تبعیض اینترنتی مخالف است با اشاره به اینترنت طبقاتی اعلام کرد که براساس مصوبه‌ای که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه داشته، به آنها تکلیف شده ابزاری فراهم کند که اساتید بتوانند برای کارهایی مانند دانلود مقالات علمی و پژوهشی از آن استفاده کنند.

به گزارش کارنگ، شب گذشته نیز رئیس جمهوری در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد تصمیم فیلترینگ نه مربوط به وزارت ارتباطات و نه برعهده دولت؛ بلکه با حضور سران سه قوه در شورای عالی امنیت ملی گرفته شده است.

عیسی زارع‌پور، همچون چند ماه گذشته از شروع محدودیت‌های اینترنت در ایران باز هم تاکید کرد از حضور پلتفرم‌های خارجی در کشور به شرط پذیرش قواعد جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌شود.

زارع‌پور در حاشیه جلسه هیات دولت در این مورد گفت: «اخیراً مرکز ملی فضای مجازی با شرکت متا مالک اینستاگرام و واتساپ نامه‌ای ارسال‌ کرده که بیایند و مذاکره کنند. ما حتما از هر پلتفرم خارجی که قواعد جمهوری اسلامی و یا حداقل قواعد خودشان را بپذیرد که بتوانیم حقوق مردم را دنبال کنیم، استقبال خواهیم کرد.»

وزیر ارتباطات در رابطه با فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ نیز با تکرار مواضع قبلی‌اش اعلام کرد: «تصمیم فیلترینگ هم ربطی به وزارت ارتباطات یا حتی دولت ندارد و تصمیمی است که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با حضور سران سه قوه گرفته شده است.»


تماس‌های میلیونی در پیام‌رسان‌های بومی


وزیر ICT دولت سیزدهم به قابلیت تماس تصویری پیام‌رسان‌های بومی نیز اشاره کرد و از برقراری چند میلیونی تماس در این پیام‌رسان‌های بومی خبر داد.

او در این مورد گفت: «ارتباط صوتی و تصویری در پیام‌رسان‌های کشور برقرار است و روزانه چند میلیون پیام صوتی و تصویری در آنها انجام می‌شود و روز به روز هم به کیفیت‌شان اضافه می‌شود. تمام زیرساخت‌های وزارت ارتباطات پای کار آمده تا خدمات با کیفیتی را به مردم ارائه کنند. چهار پنج پیام‌رسانی که امروز مردم از آنها استفاده می‌کنند این قابلیت را دارند. ایتا هم که بیشترین اقبال بعد از روبیکا به آن شده به‌زودی نسخه جدیدیش منتشر می‌شود که تماس صوتی و تصویری در آن وجود دارد.»


اینترنت طبقاتی برای اساتید با مجوزه کمیته فیلترینگ


همچنین او در مورد دریافت اینترنت طبقاتی توضیح داد که طبق مصوبه کمیته فیلترینگ قرار است سایت‌ها و سرویس‌هایی که برای مراکز علمی و دانشگاهی فیلتر یا تحت تحریم قرار گرفته شده است، باز شود تا این گروه امکان استفاده از خدمات این سرویس‌ها را داشته باشند.

او در این مورد گفت: «در وزارت ارتباطات با تبعیض در دسترسی به اینترنت مخالف هستیم. ما دسترسی به اینترنت پرسرعت را برای همه کشور فراهم می‌کنیم. از این جهت تبعیضی وجود ندارد.»

او ادامه داد: «براساس مصوبه‌ای که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (فیلترینگ) داشته، به ما تکلیف شده ابزاری فراهم کنیم که اساتید بتوانند برای کارهایی مثل دانلود مقالات علمی و پژوهشی از آن استفاده کنند. این مصوبه‌ی کارگروه است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/fgdh
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.