وظیفه ما آگاهی‌بخشی به مردم و مسئولان است

گفت‌و‌گو با محسن لطفی، مدیر گروه اقتصاد شبکه پنج که به چالش‌های حوزه رمزارز می‌پردازد و سعی در آگاه‌سازی عمومی دارد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

ترس از ناشناخته‌ها یکی از اصلی‌ترین ترس‌های بشری است. زمانی که آن ناشناخته مورد واکاوی قرار گیرد و ابعاد مختلف آن برای افراد روشن شود، ترسی که می‌تواند سبب اخذ تصمیمات اشتباه شود، به میزان زیادی کاهش خواهد یافت. در زمینه رمزارزها نیز با همین مسئله «ترس از ناشناخته‌ها» مواجهیم؛ چه آنجا که مردم رفتارهای هیجانی در پیش می‌گیرند و چه زمانی که حاکمیت با قهر و تهدید با این مسئله برخورد می‌کند، شاهد همین نوع از ترس هستیم.

محسن لطفی، مدیر گروه اقتصاد شبکه پنج سیما، می‌گوید رسالت رسانه آگاهی‌بخشی به آحاد جامعه اعم از مردم، مسئولان و صاحبان کسب‌و‌کارهاست.

درمورد شروع برنامه رمز و ارز توضیح دهید. این برنامه چگونه و چه زمانی شروع شد؟
یکی از وظایف رسانه ملی، رصد جامعه و شناسایی نیازهای آن و اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی و هدایت اذهان عمومی است. در این بین گروه اقتصاد شبکه پنج سعی کرده به مباحثی ورود کند که هم تخصصی بوده و هم کمتر در رسانه به آن پرداخته شده است و مردم به آن نیازمندند.

سال گذشته در حوزه بازار سرمایه برنامه‌سازی کردیم که خوشبختانه این برنامه تخصصی جریان‌سازی کرد و به هدایت افکار عمومی در این حوزه یاری رساند. در سال 1400 با توجه به ورود تعداد زیادی از مردم به صنعت بلاکچین و علی‌الخصوص رمزارزها بر آن شدیم تا در راستای وظیفه ذاتی رسانه به این حوزه بپردازیم.

تا پیش از این، در این حوزه هیچ برنامه مستقل و تخصصی ساخته نشده بود و استراتژی حاکمیت و نظام در این حوزه خیلی روشن نبود. به همین دلیل برای اخذ مجوز ساخت این برنامه با مشکلاتی مواجه بودیم که به خواست و کمک دوستان مرتفع شد. از اوایل سال کار تحقیق و پژوهش آن شروع شد و نهایتاً در نیمه دوم سال استارت تولید زده شد. برای فصل اول، 13 برنامه 45 دقیقه‌ای ساخته شده است.

رویکرد این برنامه چگونه بود و چه پرسش‌هایی در آن مطرح شد؟
رویکرد برنامه «رمز و ارز» همان‌طور که اشاره کردم، آگاه‌سازی، اطلاع‌رسانی و آموزش برای سه رکن اساسی جامعه یعنی حاکمیت، اکوسیستم این صنعت و مردم است.

ما در این برنامه سعی داریم به حاکمیت و مردم آگاهی بدهیم که این حوزه، یک حوزه متنوع با تکنولوژی‌های جدید است و می‌بایست حاکمیت برای استفاده و ترویج آن زیرساخت و همچنین راه و روش داشته باشد، آیین‌نامه و دستورالعمل و قوانین جدید وضع کند تا چالش‌های این حوزه حل شود، ما با صنعتی در حال حاضر مواجه هستیم که سؤال‌های بی‌پاسخ بسیاری دارد.

انقلاب صنعتی چهارم بحث بلاکچین است که می‌بایست به تحلیل این حوزه پرداخته شود و ابعاد آن برای عموم تشریح شود. این صنعت حسب ذائقه ذاتی خود احتیاج به قوانین و چارچوب‌های خاص خود دارد. بلاکچین لوکوموتیو اقتصاد دیجیتال در دنیاست که انقلاب صنعتی دیگری را رقم زده است، اما موج آن به کشور ما با تأخیر رسیده است ولی باید برای استفاده از این تکنولوژی به‌سرعت عمل کرد.

فصل اول چه زمانی به پایان می‌رسد و رویکرد شما برای انتخاب کارشناسان برنامه چه بوده است؟
پخش فصل اول تا پایان سال طول می‌کشد. ما سعی کردیم در برنامه از کارشناسان تخصصی این حوزه و همچنین از حاکمیت که سیاست‌گذار این حوزه است، دعوت به عمل بیاوریم تا چالش‌های این حوزه مورد بررسی قرارگیرد و راه‌حل‌هایی نیز ارائه شود.

آیا فصل دوم این برنامه ساخته خواهد شد؟
برای ساخت فصل دوم باید بازخوردهای جامعه و متخصصان این حوزه را ببینیم و دریابیم چه مقدار این برنامه اثرگذار و جریان‌ساز بوده است. چنانچه اثرگذاری در جامعه داشته باشد، ادامه خواهیم داد. برنامه‌های مانند رمز و ارز به مردم کمک می‌کنند که به ابزار علم و آگاهی برای پیوستن به این مسیر مجهز شوند. نقش رسانه ذاتاً همین است و ما سعی کردیم در این برنامه اهداف خود را محقق کنیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/axc7
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.