کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
این روزها خبر شکایت چند نفر از کارکنان یکی از قنادیهای معروف و گرانقیمت در توییتر دست به دست میچرخد. شکایتی که به علت کار کردن در ساعات طولانی بدون اضافه حقوق و بیمه و شرایط نامناسب کار اتفاق افتاده است.
برخی گفتهاند باورشان نمیشود پشت آن ظاهر جذاب، چنین وضعیتی پنهان شده باشد و برخی دیگر از تجارب کاری مشابه خود یا دیگران در سایر مکانهای معروف گفتهاند. مسئله این نیست که آیا کارکنان فمشیک ادعای درستی مطرح کردهاند یا نه، بلکه مسئله این است که این وضعیت به طور مستقیم بر شهرت برند این قنادی تأثیر میگذارد.
مسئلهای که بسیاری از برندهای معروف آن را در نظر نمیگیرند. روایتهای بسیاری از شرایط نامناسب کاری بهترین رستورانها و قنادیها وجود دارد و حتی برخی از رفتار زننده و پرخاشگرانه مدیران خود شکایت دارند و میگویند به جبر زمانه و به دلیل مشکلات مالی یا برای بیشتر یاد گرفتن این شرایط را تحمل میکنند.
اکثر این رستورانها و قنادیها صفحات پرفالوئر و رنگی و جذابی در صفحات مجازی دارند و فضای فیزیکیشان هم به زیبایی همان تصاویری است که نشان میدهند. اما صاحبان این کسبوکارها باید به خاطر داشته باشند که در زمانهای زندگی میکنند که رفتار کارفرما و رعایت حقوق کارکنان در آن اهمیتی بیش از ویترینهای رنگی دارد.
این ماجرا و بازخوردهای آن، زنگ خطری است برای کسانی که تا امروز نسبت به این مسائل بیتوجه بودهاند. شهرت برند پیوند مستحکمی با برند کارفرمایی دارد و باید به خاطر داشته باشند که اگر روند خود را تغییر ندهند، نهتنها بعد از مدتی نیروهای حرفهای حاضر به همکاری با آنها نیستند، بلکه طیف قابل توجهی از مشتریان خود را نیز از دست میدهند.