کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

وی‌سی‌ها ۳۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به صنعت رمزارز آوردند

شکل‌گیری ۶۰ یونیکورن کریپتویی و آینده سرمایه‌گذاری خط‍رپذیر در این بازار

بر اساس گزارش «دیجیتال‌گلکسی»، در سال 2021، سرمایه‌گذاران خطرپذیر بیش از 33 میلیارد دلار در استارتاپ‌های رمزارزی و بلاکچینی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این رقم معادل پنج درصد کل سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در دنیا در سال گذشته میلادی بوده است.

از این حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده در بازار کریپتو، حدود 22 میلیارد دلار، یعنی 67 درصد، روی معاملاتی با ارزش بیش از 100 میلیون دلار انجام شده است. طبق این گزارش، شرکت‌هایی که بر کسب‌وکارها و تجارت دارایی‌های دیجیتال یا ساخت وب 3 تمرکز دارند، به‌طور کلی بیشترین سرمایه را در این حوزه جذب کرده‌اند.

فصل داغ سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه رمزارزها هم سه‌ماهه آخر سال بوده است. آمارها نشان می‌دهد کسب‌وکارها و پروژه‌های این حوزه بیش از 10.5 میلیارد دلار در سه‌ماهه چهارم 2021 سرمایه جذب کرده‌اند؛ رقمی که بیشتر از مجموع کل سرمایه‌های جذب‌شده در این حوزه در تمام سال 2020 است! یک جهش بزرگ برای بازار رمزارز جهان!

«الکس تورن»، رئیس بخش تحقیقات شرکت دیجیتال‌گلکسی در تحلیل این گزارش گفته است: «سال گذشته بازار رمزارزها با 2018 معامله، تقریباً دوبرابر سال 2020 بود و بسیار بالاتر از بالاترین رکورد قبلی که در سال 2019 اتفاق افتاده بود (1698 معامله) افراد و پروژه‌ها و کسب‌وکارهای زیادی را درگیر سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه کرد.»

در ۲۰۲۲ چه خبر خواهد بود؟
تورن درباره آینده این روند در بازار رمزارزها هم پیش‌بینی کرده که با توجه به سرمایه‌های جمع‌آوری‌شده در سال گذشته میلادی توسط پروژه‌های رمزارزی، احتمالاً پول زیادی در انتظار ورود به ارزهای دیجیتال در سال جدید خواهد بود. او گفته: «من انتظار دارم سرعت تحولات در سال 2022 سریع‌تر باشد و بازار کریپتو به رشد خود ادامه دهد.»

بازیگران اصلی
از جمله بزرگ‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در این بازار هم می‌توان به صندوق 2.5 میلیارد دلاری پارادایم، صندوق 2.2 میلیارد دلاری اندریسن هوروویتز، صندوق 1.5 میلیارد دلاری هایومایند کپیتال پارتنرز و صندوق 750 میلیون دلاری 10T Holdings اشاره کرد.

این گزارش نشان می‌دهد که شرکت‌های وی‌سی در طول سال 2021 بیشتر از مجموع تمام سال‌های قبل در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. پذیرش، گسترش موارد استفاده و قیمت دارایی‌های دیجیتال همگی به تقاضای بالا برای جذب سرمایه از یک سو و انگیزه برای ورود سرمایه‌گذاران خطرپذیر کمک و سال 2021 را به نقطه‌عطفی برای ارزهای دیجیتال تبدیل کرده است.

دست بالای بنیان‌گذاران
میانگین ارزش‌گذاری استارتاپ‌های کریپتویی و بلاکچینی پیش از تزریق سرمایه هم 70 میلیون دلار بوده که 141 درصد در مقایسه با 29 میلیون دلار سال قبل از آن رشد داشته است. تحلیل گزارش نشان می‌دهد که بنیان‌گذاران استارتاپ‌های این بازار حالا در موقعیتی هستند که می‌توانند سرمایه‌گذاران را انتخاب و ارزش‌گذاری‌های بالاتری را ثبت کنند.

تعداد شرکت‌هایی که ارزش آنها به یک میلیارد دلار یا بیشتر هم رسیده، 47 شرکت بوده است. با احتساب یونیکورن‌‌های قبلی کریپتویی می‌توان گفت در حال حاضر 50 تا 60 یونیکورن کریپتویی در دنیای استارتاپ‌ها در حال فعالیت هستند؛ رقمی خیره‌کننده برای یک صنعت نوظهور!

پیش‌بینی شده که اگر یک‌چهارم از این یونیکورن‌‌ها بتوانند در یک یا دو سال آینده وارد بازارهای سهام شوند، شفافیت و البته جذابیت‌های این حوزه پولی که وارد آن خواهند شد، به شکلی غیرقابل تصور رشد کند.

سرمایه‌گذاران خطرپذیر چشم به قیمت بیت‌کوین خواهند داشت؟
نکته نگران‌کننده اما این است که هنوز میزان فعالیت وی‌سی‌ها در بازار کریپتو و بلاکچین تابعی از ارزش ارزهای دیجیتال است. این در حالی است که پیش از سال 2021، شرکت‌های سرمایه‌گذاری اغلب نسبت به قیمت بیت‌کوین عقب‌تر بودند، اما در سال 2021، فعالیت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر تقریباً با شاخص‌های بازارهای دارایی دیجیتال مرتبط شده‌اند و جریان‌های قابل توجهی از سرمایه در کنار افزایش قیمت بیت‌کوین رخ داده است.

ریزش تقریباً ۸ تا ۱۰ درصدی قیمت بیت‌کوین در ابتدای سال ۲۰۲۲ باعث شده برخی‌ها بپرسند آیا سرمایه‌گذار‌ان خطرپذیر کمی محتاط‌تر خواهند شد؟ این سؤالی است که فعلاً کسی پاسخی برای آن ندارد، اما کارشناسان می‌گویند به احتمال زیاد تخصیص سرمایه‌های خطرپذیر، بدون در نظر گرفتن یک ریزش بزرگ ادامه خواهد داشت. برخی‌ها هم می‌گویند سرمایه‌های خطرپذیر جذابیت‌های آینده رمزارز را فارغ از قیمت بیت‌کوین و نوسان آن درک کرده‌اند و در راه ورود به این بازار هستند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/hxrd
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.