کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

پروژه باغ نمو و توت‌فرنگی‌های دریایی

اولین مزرعه زیر آب جهان احیا شد

نخستین مزرعه زیر آب جهان، موسوم به «باغ نمو»، پس از وقفه‌ای طولانی، تولید میوه و سبزیجات را دوباره آغاز کرده است. این مزرعه در سال ۲۰۱۲ و با سازه‌ای منحصربه‌فرد متشکل از شش گلخانه در زیر آب در ساحل نولی ایتالیا به راه افتاد. این پروژه گام به‌ گام شروع به تولید گیاهان مختلفی مثل ریحان، گوجه‌فرنگی، کدو سبز، لوبیا، نخود سبز، آلوئه‌ورا، قارچ و توت‌فرنگی کرد. ایده چنین مزرعه‌ای را سرجیو گامبرینی، بنیان‌گذار تجهیزات غواصی «گروه صخره‌های اقیانوسی»، مطرح کرد تا این‌گونه علاقه‌اش را به غواصی و باغبانی در هم بیامیزد.

هدف این پروژه ایجاد سیستم کشاورزی جایگزین، به‌ويژه برای مناطقی که شرایط محیطی، اقتصادی یا ریخت‌شناسی رشد گیاهان را دشوار می‌کند، عنوان شده است. پروژه «باغ نمو» قصد دارد چنین سیستمی را با منابع طبیعی موجود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها اقیانوس‌ها و دیگر منابع آبی است، ایجاد کند. برای جلوگیری از بیماری گیاه و فراهم ‌کردن بهترین شرایط رشد، هریک از این شش گلخانه مجهز به سنسورهایی است که امکان نظارت ۲۴ ساعته را فراهم می‌کند.

توفان در سال ۲۰۱۹ به این مزرعه زیر آب آسیبی جدی وارد کرد. فعالیت مزرعه کاملا متوقف شد. هنوز این مشکل کاملا رفع نشده بود که با شیوع کرونا، اعضای تیم مجبور شدند ماه‌ها این مزرعه را بدون محافظت رها کنند. با همه این مشکلات، اینک مزرعه احیا شده و مقاوم‌تر از گذشته بازگشایی شده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ugck
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.