کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

پنجمین نشست انجمن تجارت الکترونیک تهران برگزار شد / ناامیدی مهاجران را به رسمیت بشناسیم

انجمن تجارت الکترونیک تهران پنجمین نشست صبحانه خود را برگزار کرد. در این نشست یکی از اصلی‌ترین دلایل مهاجرت افراد اکوسیسیتم اقتصاد دیجیتال ایران، وضعیت نامناسب اقتصادی و سیاسی در کشور بیان شد.

در پنجمین نشست صبحانه انجمن تجارت الکترونیک تهران، موضوع «چالش‌های سرمایه‌های انسانی» مورد بحث و گفتمان حضار قرار گرفت.

در این نشست هر کدام از صاحبان کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال کشور به بیان نظرات خود در خصوص اهمیت سرمایه‌های انسانی و چرایی مهاجرت این سرمایه‌های ارزشمند پرداختند.

صادق محمدی، مدیرعامل شرکت مدیانا، در ابتدای نشست به‌عنوان سخنران و حامی برنامه اعلام کرد که در مدت ۱۱ سال فعالیت به صورت تخصصی خدمات پیامکی را به بیش از ۳۰۰ هزار کسب‌وکار ارائه داده و امیدوار است که برنامه‌های اینچنینی سبب تعامل بیشتر کسب‌وکارهای مرتبط شوند.


۷۵ درصد از مردم به مهاجرت فکر می‌کنند


عماد قائمی، مدیرعامل شرکت مشاوره مدیریت ایلیا مسائل مرتبط با مهاجرت افراد را با جزئیات بیشتری بررسی کرد و گفت: «ما مشاهده می‌کنیم که ۷۵ درصد از افراد در کشور به مهاجرت فکر می‌کنند یا به آن عمل کرده‌اند؛ وضعیت اقتصادی و سیاسی را می‌توان اصلی‌ترین دلیل این مهاجرت‌ها دانست.»

راهکاری که او برای جلوگیری از این تغییر اعلام کرد، بدین شرح بود که براساس نظرسنجی‌ها، افزایش پرداخت‌ها یا مشابه آنها مانند خدمات رفاهی می‌تواند به کاهش آمار مهاجرت کمک کند.

در ادامه، «ثمین زاهدانی»، مدیر منابع انسانی شرکت ابر آروان، مسئله مهاجرت را از زاویه‌ای دیگر بررسی کرد و گفت: «اگر از زاویه دیگری به این قضیه نگاه کنیم، باید ناامیدی افرادی که تصمیم به مهاجرت گرفته‌اند را به رسمیت بشناسیم. این افراد ناگزیر به ترک وضعیت زندگی خود شده‌اند و مهاجرت زندگی آنها را شکل دیگری بخشیده است. در کشور ما داستان‌های موفقیت افراد کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد یا به‌ندرت شناخته می‌شوند. این امر باعث ناتوانی افراد در تصور آینده بهتر می‌شود. تأسیس دانشگاه‌های داخلی در شرکت‌ها اقدام مؤثری است که می‌تواند افراد را از مناطق مختلف به بازار کار وارد کند و از سرعت روند مهاجرت بکاهد.»


بهبود شرایط کار؛ راه‌حل مقابله با مهاجرت


سپس «حسین میرزاپور» از «آزمایشگاه داده و حکمرانی» تجربه‌ای شخصی از یک برنامه و واکنش اطرافیانش نسبت به آن و بازگشت‌شان به کشور را با حضار به اشتراک گذاشت و گفت: «اکنون که شرکت‌های ایرانی توانایی رقابت با شرکت‌های خارجی را در زمینه پرداخت ندارند، می‌توانند در افزایش کیفیت همکاری با آنها رقابت کنند و با بهبود شرایط کار از روند مهاجرت جلوگیری کنند.» 


معرفی کمیسیون مسئولیت اجتماعی


«فاطمه اشرفی»، مدیر مسئولیت اجتماعی علی‌بابا، کمیسیون جدید انجمن به نام «کمیسیون مسئولیت اجتماعی» را معرفی و تشریح کرد: «شرکت‌های عضو انجمن که در این حوزه فعال هستند و خروجی ملموسی هم دارند، با تشکیل این کمیسیون روی این فعالیت‌ها متمرکز می‌شوند و می‌توانیم گزارش‌های پایداری حتی در سطح بین‌المللی منتشر کنیم. با حمایت هم و در کنار هم حتی می‌توانیم به پروژه‌های مشترک بزرگی فکر کنیم.»


دیر متوجه مهاجرت نیروی انسانی شدیم


پس از آن «بهرام صلواتی»، مدیر رصدخانه مهاجرت گفت: «ما دیر متوجه این موضوع شدیم و فاکتور زمان را لحاظ نکردیم. سه سال دیگر، سه ماه دیگر یا سه روز دیگر چند نفر نیروی در حال مهاجرت داریم؟ یکی از مشکلات این است که در این بحران به فکر صنعت بودیم نه افراد. مثلاً در موضوع کارخانه نوآوری، همه به فکر وضعیت کارخانه‌اند نه آدم‌های کارخانه.»

او ادامه داد: «در حالی‌ که خبر بد این است که مهاجرت در لایه G اتفاق می‌افتد و سه لایه با کسب‌وکار فاصله دارد، خبر خوب این است که نسل Z در حال ورود به بازار کار است و قابلیت‌های خوبی دارد.»


دانشگاه و بازار کار باید به یکدیگر متصل باشند


سپس «نیما قاضی»، رئیس انجمن تجارت الکترونیکی، کمیسیون «پایش بازار» که کمیسیون جدید انجمن است را معرفی کرد.

در ادامه «مهدی الیاسی»، معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری توضیح داد: «فرض کنید ایران تحریم نبود و شرکت بین‌المللی در کشور داشتیم. شرکت‌های داخلی توان مقابله و رقابت نداشتند و کاری که می‌شد کرد، توانمندسازی نیروی انسانی است. ما در معاونت غفلت کردیم، به استارتاپ‌ها زیاد توجه کردیم اما به دانش کاری توجهی نشد. دانشگاه و بازار کار باید به هم متصل شوند و دانشجویان پیشرفت‌ها را ببینند. الان باید چرخه سازندگی را آغاز کنیم.»


مهاجرت بحران نیست


«سارا سام‌خانی»، مدیر منابع انسانی کارگزاری آگاه افزود: «باور من این است که این پدیده بحران نیست؛ چراکه خصیصه‌های بحران را ندارد. افرادی که مهاجرت نکردند امکان ارتقای کمی دارند. این یک تجربه عملی در سطح بنگاه است. تغییرات بین‌سازمانی می‌تواند کمک کند.»


نیازمند حضور شرکت‌های بین‌المللی در ایران هستیم


«ابوالقاسم خداوردی‌لو»، مدیر ارتباط با بخش خصوصی مرکز ملی فضای مجازی در انتهای رویداد گفت: «نیاز است چند کشور بین‌المللی در کشور داشته باشیم. انسان ایرانی جهانی می‌اندیشد و محصور نمی‌شود. اکنون ما در حال عبور از پیک مهاجرت هستیم. اکوسیستم بحران‌های بزرگی پشت سر گذاشت و از این بحران نیز عبور خواهد کرد.»

گفتنی است نشست‌های انجمن تجارت الکترونیک تهران با موضوعات مختلف جهت بررسی مشکلات شرکت‌های عضو انجمن و فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال برگزار می‌شود که در آن مدیران و تصمیم‌گیران دولتی، اعضای انجمن و مدیران شرکت‌های فعال در این حوزه حضور دارند. پنجمین نشست انجمن با موضوع «چالش‌های منابع انسانی» هم با حمایت «مدیانا» برگزار شد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/iba3
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.