کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

پیوند فناوری اطلاعات و ارتباطات و زیست روزمره ما

یادداشتی از حمید بابادی‌نیا، عضو هیئت‌‌مدیره سازمان نصر تهران\ در چند سال اخیر زادروز خوارزمی دانشمند بزرگ ایرانی به‌عنوان روز فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور نام‌گذاری شد. این انتخاب از این حیث بود که یکی از بزرگ‌ترین مسائلی که او در زمان حیاتش مطرح کرد، مسئله الگوریتم بود و نیک می‌دانید که الگوریتم یکی از مؤلفه‌های اصلی در حوزه نرم‌افزار است. الگوریتمی که امروز در دنیا از پایه‌ای‌ترین و کاربردی‌ترین مسائل علوم رایانه‌ای است، وام‌دار نام خوارزمی است. بنابراین بی‌علت نیست که ما نیز این روز را روز فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظر گرفته‌ایم و هرساله زادروز خوارزمی را با روز فناوری اطلاعات و ارتباطات به یاد می‌آوریم. شاید در سال‌های گذشته پاسداشت روز فناوری اطلاعات و ارتباطات به این اندازه که امروز اهمیت دارد، مطرح نبود، اما امروزه، این روز و اصولاً مقوله فناوری اطلاعات و ارتباطات و پرداختن به آن به موضوعی استراتژیک برای ما تبدیل شده است؛ چراکه ارتباطات و شبکه‌های ارتباطاتی در سال‌های گذشته به‌مانند امروز در زندگی روزمره ما به این اندازه رسوخ نکرده و زندگی‌ ما را به این شکل تحت تأثیر خود قرار نداده بود. اما امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات با زیست روزمره ما پیونده خورده است.

امروزه ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطاتی به وسیله‌ای برای آموزش، تحقیق و توسعه برای کشورها و همچنین ارتباطات الکترونیکی به بخش لاینفک زندگی بشر در حوزه‌های مختلف تبدیل شده است. در جوامع فراصنعتی کنونی، توسعه‌یافتگی از منظر فناوری اطلاعات و ارتباطات معیار اصلی توسعه صنعتی و پیشرفت اقتصادی محسوب می‌شود و مهارت‌آموزی در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از شاخص‌های مهم در طبقه‌بندی کشورهاست.

 اگر بخواهیم کشورها را بر اساس میزان توسعه صنعتی و فناوری رتبه‎‌بندی کنیم، ضریب نفوذ و میزان مهارت‌آموزی کشورها در حوزه فاوا یک شاخص بسیار مطرح است و به کمک آن است که می‌توان فهمید یک کشور در حوزه آی‌تی به چه میزان رشد و پیشرفت داشته است. اینکه امروزه شما چه میزان کامپیوتر، تبلت، موبایل و به‌طور کلی وسایل فناورانه اطلاعاتی و ارتباطاتی در اختیار جامعه قرار داده‌اید و دیگر اینکه چه میزان برنامه‌های کاربردی در جامعه در حال استفاده عموم مردم است و همچنین میزان فراگیری این مهارت در جامعه چقدر است؛ میزان نفوذ فناوری اطلاعات و ارتباطات را در آن جامعه نشان می‌دهد. به‌طور کلی، این موارد شاخصی برای اندازه‌گیری رتبه‌بندی کشورها در توسعه‌یافتگی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

بنابراین ما باید به‌عنوان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، صرف‌نظر از نمادین‌بودن روز فناوری اطلاعات و ارتباطات در خصوص فراگیری، انتشار و رشد مهارت‌ها در حوزه فاوا به شکل مثبت بکوشیم و اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدتی را برای این مهم در نظر بگیریم. در آخر باید گفت از وظایف اصلی سازمان نصر این است که در فراگیری مهارت‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی نقش مؤثری ایفا کند. یکی از حوزه‌های این تأثیر توجه به آموزش و پژوهش در حوزه فاواست؛ به‌خصوص ارتقای مهارت‌های کاربردی و عملیاتی در کنار آموزش‌های دانشگاهی که می‌تواند در کمک به بدنه دولت و متخصصان آن تأثیرگذار باشد. البته مراد از کمک به متخصصان دولتی این است که وقتی در جامعه‌ای دانش آی‌تی فراگیر می‌شود، مدیران و تصمیم‌سازان دولتی نیز به‌درستی با توانایی‌ها و قابلیت‌های این ابزار آشنا می‌شوند و با به‌کارگیری مؤثر این ابزارها در توسعه دولت الکترونیک، باعث رشد، توسعه و افزایش رفاه و رضایت‌مندی کشور در ابعاد مختلف می‌شوند که جملگی در توجه خاص به ابعاد گسترده فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل می‎‌گیرد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/9gtx
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.