رسانه اقتصاد نوآوری ایران

چرا دوست نداریم تابلوی تبلیغاتی نانوسیل را ببینیم؟

اجرایی آشفته برای پیامی شفاف

زمان مطالعه: 2 دقیقه

دندان‌های زرد و بوی تند دهان، تنها برای دیگران آزاردهنده نیست؛ وقتی صاحب این دندان‌ها یا دهان بدبو باشید، اعتماد‌به‌نفستان روزبه‌روز کمتر می‌شود. واکنش دیگران از یک‌سو و احتمال درگیر بودن با مشکل بدبویی دهان از سوی دیگر، می‌تواند شما را وادار به سکوت کند و توان مواجهه کلامی‌تان را با دیگران پایین بیاورد. خب! این یک مشکل واقعی است که در دنیای واقعی، افراد بسیاری با آن درگیر هستند. مشکلی که یک تولیدکننده دهان‌شویه می‌تواند روی آن دست بگذارد و با ادعای برطرف کردنش، فروش محصولش را بالا ببرد.

خوب می‌شد اگر…
دهان‌شویه نانوسیل با ادعای برطرف کردن این مشکل روی تابلوهای شهر جا گرفته؛ «با اعتمادبه‌نَفَس صحبت کنید!» با قرار گرفتن این جمله در کنار تصویر دهان‌شویه، یک بار دیگر مشکل اصلی در ذهنتان مرور می‌شود و همه دفعاتی را که به خاطر نگرانی از سلامت دندان‌هایتان مجبور به سکوت شده‌اید، به خاطر می‌آورید. تابلو تبلیغاتی نانوسیل، با این نوشته می‌تواند تابلوی موفقی باشد، اما به شرط چند تغییر.

همیشه با کلمات بازی نکنید
بازی با کلمات، یکی از راه‌های مؤثر در جلب توجه مخاطب است. کافی است یک حرف یا حتی حرکت را جابه‌جا کنید تا در ذهن مخاطب ماندگار شوید؛ اما نه همیشه! تبدیل «اعتمادبه‌نفس» با «اعتماد‌به‌نَفَس»، شاید از نظر ایده‌پرداز جذاب باشد؛ اما در واقعیت نه پیام را ماندگارتر می‌کند و نه جذابیت کلامی را بالا می‌برد.

همه حرف‌هایت را در اولین دیدار نزن
اگر به قسمت پایینی تابلو نگاه کنید، ادعای «مؤثر بر عامل گلودرد چرکی» را هم می‌بینید. بدون تردید این موضوع هم از دغدغه‌های بسیاری از مخاطبان هدف این دهان‌شویه است. اما در کنار هم قرار دادن دو ادعای بزرگ روی یک تابلو، چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد. شاید بهتر بود نانوسیل، کمپین محیطی خود را در سطح شهر گسترش می‌داد و با مجموعه‌ای از ادعاهای تبلیغاتی تأثیرگذار، با مخاطب گفت‌وگو می‌کرد. در این صورت، به جای طرح دو جمله نه‌چندان مرتبط روی یک تصویر، می‌توانستیم شاهد یک ادعای تأثیرگذار روی هر یک از تابلوها باشیم. تابلوهایی که در مجموع، دامنه‌ای از قابلیت‌های محصول را با مخاطبان به اشتراک می‌گذارند.

اجرای ضعیف یک ایده خوب
صحبت از با اعتمادبه‌نفس صحبت کردن است، اما در پس‌زمینه تصویر می‌توانیم جریان آب را در کنار ویروس کرونا ببینیم. یک گوشه دیگر هم بطری دهان‌شویه قرار گرفته و هیچ المانی که حاکی از یک گفت‌وگوی موفق باشد، در تصویر دیده نمی‌شود. انگار این تابلو با اجرای ضعیفش، رسالت بیان همه ویژگی‌های محصول را بر عهده داشته و در عین حال هیچ‌یک را به‌خوبی بیان نکرده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ot2u
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.