چـــــرا ناشـــــران افیـلیـت سهم کوچکی از بازار گردشگری دارند؟

آنچه در نشست آنلاین «افیلیت مارکتینگ در صنعت گردشگری» گذشت

زمان مطالعه: 4 دقیقه

شیوع ویروس کرونا و معرفی شدن گردشگری به عنوان یکی از راه‌های اصلی انتقال آن، این صعنت را زمینگیر کرد. دیگر میزبانی برای سفرهای تفریحی خارجی وجود نداشت و میربان‌های داخلی هم بعد از ماه‌ها انتظار و نداشتن درآمد، یکی‌یکی تعطیل شدند. پروازها اجازه پر شدن نداشتند و هتل‌ها در ماه‌های متعددی پذیرای مهمان‌ها نبودند. همین اتفاقات کافی بود تا کسب‌و‌کارهای فعال در این صنعت، بحران‌های جدی و گاه غیرقابل حلی را تجربه کنند و در میان همه ضربه‌هایی که صنعت گردشگری متحمل شد، کسب‌و‌کارهای آنلاین و افیلیتور هم با چالش‌‎های متعددی روبه‌رو شدند.

آژانس دیجیتال مارکتینگ دیما در یک رویداد آنلاین، نگاهی به وضعیت صنعت گردشگری و افیلیت مارکتینگ در این صنعت داشت. در این رویداد که در پلتفرم کلاب‌هاوس و با حضور بخشی از مدیران و فعالان صنعت گردشگری برگزار شد، تأثیر بحران کرونا بر افیلیت مارکتینگ در صنعت گردشگری مورد بررسی قرار گرفت و از سوی فعالان این صنعت، راهکارهایی برای عبور از این بحران پیشنهاد شد. آنچه در ادامه می‌خوانید، تحلیل‌ها و نظرات کارشناسانی است که در این رویداد آنلاین حضور داشته‌اند.

متاسرچ‌ها می‌توانند به عبور از این بحران کمک کنند
علی‌محمد مستوفی مدیر مارکتینگ رادار 361 در این نشست گفت: سه ماه بعد از اعلام خبر ورود کرونا به کشور، سعی کردیم گزارشی را در مورد تأثیر این ویروس بر سفارش آنلاین هتل‌ها آماده کنیم. ما در همین سه ماه، با کاهش 86 درصدی سفارش در بخش هتل روبه‌رو شده بودیم و این موضوع، بر قیمت‌ها هم تأثیر گذاشته بود.

چنین بحرانی بدون شک کار را برای سیستم‌های افیلیت سخت می‌کرد. با توجه به کاهش ترندی که در آن ماه‌ها اتفاق افتاده بود، باید تلاش‌هایی را برای جذب ترافیک می‌کردیم. اما این تلاش‌ها هم به محض اوج گرفتن یک پیک کرونا، به بن‌بست می‌رسید.ما با اضافه کردن اقامتگاه‌ها در همان زمان توانستیم از پیک عبور کنیم و با وجود کاهش تقاضا، جذب ترافیک بیشتری را داشته باشیم. اما بحران کرونا بحرانی نبود که با اضافه شدن اقامتگاه‌ها و ایجاد راه‌های امن‌تر سفر، از صنعت گردشگری بیرون برود.

ما در سه ماهه ابتدای سال 99، 51 درصد کاهش پرواز داشتیم و در بخش هتل و پرواز، حداقل 12 درصد کاهش قیمت را در تهران تجربه کردیم و در دوران پیک کرونا، پرواز کیش هم 62 درصد کاهش قیمت داشت.در بحث افیلیت‌ها می‌توان گفت که متاسرچ‌ها می‌توانند به این موضوع کمک کنند. زیرساختی که در کشور با آن مواجهیم، کار را برای متاسرچ‌ها خیلی سخت کرده است. بحث افیلیت در ایران نیاز به صبر و یک نگاه بلندمدت دارد. تا زمان تغییر شرایط، باید فانل ترافیکی را برای OTAها توسعه دهیم و بپذیریم که متاسرچ‌ها و افیلیت‌ها نقش مهمی را در این مسیر بازی می‌کنند.

نبرد برای احیای احیای ترافیک ازدست‌رفته
امین جدیدالاسلامی مدیر محتوای سایت شب در این نشست گفت: با شیوع کرونا بازار گردشگری افت محسوسی را شاهد بود. در سال 99، ترس از حضور مراکز تجمع مثل هتل‌ها تا 60 درصد بالا رفته بود. اما این هراس گرچه بخش هتل‌ها را تهدید می‌کرد، فضایی را برای خودنمایی اقامتگاه‌هایی که دربست در اختیار قرار می‌گرفتند، فراهم کرد.

نکته دیگری که در بررسی‌های ما مشاهده شد، این بود که تمایل افراد به سفرهای کوتاه و سفر تا شعاع 150 تا 180 کیلومتر بیشتر شده بود. البته تغییراتی که کرونا در بازار گردشگری آنلاین ایجاد کرد، محدود به تفاوت نوع سفرها نبود. کرونا میل مسافران به خرید آنلاین و رزرو آنلاین اقامتگاه‌ها را بالا برد. ما در دوران قبل از شیوع کرونا، 2 درصد فروش در این حوزه را در اختیار داشتیم، اما در سال 99 فروش آنلاین در این حوزه‌ها به 8 درصد کل فروش بازار رسید.

کرونا می‌تواند فرصتی برای تقویت زیرساخت‌ها باشد
مهیار محمدی مدیر مارکتینگ فلایتیو در این نشست گفت: در سال 98 صنعت گـــــــردشــــگـــــری بـــا چالش‌‌های متعددی روبه‌رو بود، اما هیچ اتفاقی مثل کرونا بــــه ایــن صنـــعــت ضربــه نــزد. در کــل دنیا گردشگری به عنوان یکی از عوامل شیوع کرونا شناخته شد. ما در فروردین 99 تقریبا هیچ فعالیتی را رقم نزدیم و گرچه در ماه‌های بعد فعالیت‌هایی صورت می‌گرفت، اما با هر پیک و با هر دستور قرنطینه، بار دیگر صنایع مرتبط با گردشگری آسیب می‌دید.

با وجود این بحران‌ها سعی کردیم از تهدید کرونا به عنوان فرصتی برای معرفی برندمان استفاده کنیم. در سال 99 ما ریبرندینگ داشتیم و سعی کردیم بر آینده‌ای که در آن قرار نیست کرونا وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاری کنیم.
بحران‌های این‌چنینی به افیلیت مارکتینگ در صنعت گردشگری آسیب زیادی زدند. برای مثل ما در فلایتیو روی برندینگ، اورنس و مسائلی از این دست کار کردیم و سعی کردیم زیرساخت‌هایمان را توسعه دهیم. اما بنگاه‌هایی که در حوزه افیلیت مارکتینگ کار می‌کردند، چنین فرصتی را در اختیار نداشتند و آسیبی جدی دیدند.

مشکل اصلی نداشتن زیرساخت فنی قدرتمند است
تورج مرادی مدیرعامل کجارو نیز در این نشست گفت: در نیمه اول سال 99 در کجارو، ترافیک ما برای کلیدواژه‌های مرتبط با سفر تقریبا 60 درصد افت کرد. اما در سال اخیر در ترافیک مرتبط با سفر، رشد زیادی داشته‌ایم. سفرها در سال اخیر اغلب به داخل استان‌ها محدود شده اما این موضوع در ترافیک سایت ما تأثیر نامطلوبی نداشته است.

موضوعی که نباید نادیده بگیریم، این است که کرونا تنها بر تعداد سفرها تأثیر نگذاشته، بلکه در نگرش به سفر هم اثرگذار بوده است. یکی از چالش‌های ما این است که آیا تبلیغ کردن برای سفر در این شرایط کار درستی است؟ آیا این اقدام به برند صدمه نمی‌زند؟ آیا منع قانونی برای آن وجود ندارد؟ برای مثال در هفته‌های اخیر تورهای مسافرتی متعددی برای تزریق واکسن کرونا ایجاد شده، اما از نظر قانونی تبلیغ این تورها ممنوع بوده است. همین ابهام‌ها باعث می‌شود که حتی در زمان ایجاد شدن یک دریچه کوچک برای احیای گردشگری در کرونا هم نتوانیم اقدام مؤثری در رابطه با آن انجام دهیم.

موضوع مهم دیگری که باید به آن اشاره کنم، بحث افیلیت مارکتینگ در صنعت گردشگری است. ما هنوز نتوانسته‌ایم شاهد تسلط یک پلتفرم افیلیت توانمند در صنعت گردشگری باشیم. درست است که کرونا همه‌چیز را تحت‌تأثیر قرار داده، اما نباید زیرساخت‌های فنی را نادیده بگیریم. ما از لحاظ فنی در صنعت گردشگری آنلاین شرایط خوبی نداریم. بسیاری از OTAها، شرکت‌های کوچکی هستند که از لحاظ فنی به حد مطلوب نرسیده‌اند. من فکر می‌کنم تهدید کرونا می‌تواند یک فرصت برای آماده کردن زیرساخت‌های فنی در صنعت گردشگری باشد.

موضوع دیگری که فعالیت با افیلیت‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، نوع قیمت‌گذاری در این صنعت است. واقعیت این است که بخش اصلی قیمت‌گذاری ما در این صنعت دستوری است و مارجین‌ها هم تابعی از همین قیمت‌ها هستند. البته شاید سفرهای خارجی بتوانند کمیسیون‌ها را متفاوت و مارجین‌های جذاب‌تری را ایجاد کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/al0m
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.