کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

چهارمین دوره رویداد هفته ایران دیجیتال برگزار می‌شود / از فیبر نوری تا اینترنت 5G

نشست خبری با موضوع برگزاری چهارمین رویداد هفته ایران دیجیتال برگزار شد. این رویداد هرساله توسط گروه علمی_ تحلیلی طیف برگزار می‌شود.

به گفته گروه علمی_تحلیلی طیف، این رویداد از نهم تا یازدهم آبان‌ماه ۱۴۰۲ در مجموعه نمایشگاهی بوستان گفت‌وگو با حضور متخصصان ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار خواهد شد. در این رویداد پنل‌های تخصصی پیرامون بحث‌های مدل اقتصادی توسعه ارتباطات، تحلیل سیاست‌ها و عوامل مؤثر بر کیفیت اینترنت در کشور، واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز و چشم‌انداز توسعه نسل پنجم تلفن همراه و همچنین هوشمندسازی مصرف انرژی با تأکید بر حوزه گاز و برق خواهد بود.

محمد کشوری، مدیرعامل گروه علمی_تحلیلی طیف در این نشست به شرح هر کدام از موضوعات مورد بررسی در رویداد هفته ایران دیجیتال پرداخت.

این رویداد با رویکردی نمایشگاهی برگزار خواهد شد و ورود برای عموم آزاد است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برگزاری رویداد هفته ایران دیجیتال به این سایت مراجعه کنید.


فیبر نوری باید برای کاربر صرفه اقتصادی داشته باشد


فیبر نوری از موضوعاتی است که دولت کنونی بسیار بر آن تأکید دارد و تلاش‌های بسیاری برای توسعه آن انجام داده است. تقریباً در تمام جلساتی که وزارت ارتباطات در دستور کار خود داشته، فیبر نوری از موضوعات ثابت این جلسات بوده است. اما این‌که فیبر نوری و توسعه آن تا چه اندازه می‌تواند برای دولت و کاربران کاربردی باشد، سؤالی است که محمد کشوری در نشست خبری رویداد هفته ایران دیجیتال مطرح کرد و عنوان کرد این موضوع در رویداد هفته ایران دیجیتال بررسی خواهد شد.

محمد کشوری، مدیرعامل گروه علمی_تحلیلی طیف  در نشست خبری این رویداد بیان کرد: «چند موضوع را در برگزاری رویداد در نظر داریم؛ یکی از این موضوعات، اقتصاد توسعه شبکه است. اکنون فیبر نوری بسیار مورد توجه وزارت ارتباطات است و از نظر منطقی نیز ما نیازمند آن هستیم. اما موضوعی که در این میان مطرح می‌شود این است که بعد از این که با حمایت دولت این شبکه توسعه پیدا کرد و با توجه به اینکه حد پوشش آن ۳۰۰ متر تا منازل است، در مرحله بعد باید تبدیل به اتصال شود.»

او ادامه داد: «سؤال اینجاست که با کدام منطق اقتصادی کاربر باید برای دریافت فیبر نوری اقدام کند؟ این مسئله چند بعد دارد؛ یکی از این ابعاد وجه اقتصادی موضوع است. اکنون خدمات سرویس موبایل قیمت مناسبی دارد و به نظر نمی‌رسد افراد به فیبر نوری اقبال نشان دهند. از سویی دیگر بخشی از محتوای تولیدی به‌واسطه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های ویدئویی در دسترس نیست و طبعاً دسترسی به این پلتفرم‌ها روی فیبر نوری نیز امکان‌پذیر نخواهد بود؛ در حالی که کشورهای مصرف‌کننده فیبر نوری حدود ۸۰ درصد از ترافیک خود را به محتوای ویدئویی اختصاص داده‌اند. شاید یکی از راه‌حل‌هایی که بتوانیم در این خصوص ارائه دهیم، اجازه دسترسی به برخی از پلتفرم‌ها روی شبکه‌ ثابت باشد زیرا در دنیا هم پلتفرم‌های ویدئویی از طریق شبکه ثابت دریافت می‌شوند.»


در کنار توسعه اینترنت سیار باید به فکر شبکه ثابت هم باشیم


در سال‌های اخیر عوامل متعددی باعث شدند تا اینترنت سیار نسبت به شبکه ثابت توسعه بیشتری پیدا کند. کشوری ضمن توضیح چگونگی این موضوع درباره پیامدهای آن توضیح داد.

مدیرعامل گروه علمی_تحلیلی طیف در خصوص توسعه اینترنت سیار به جای شبکه ثابت بیان کرد: «توسعه اینترنت سیار فکر درستی است، اما نباید به گونه‌ای باشد که از توسعه اینترنت ثابت عقب بمانیم. نکته‌ این است که می‌توانستیم در کنار توسعه اینترنت سیار، اینترنت ثابت را نیز توسعه دهیم که اکنون در این بخش در نقطه صفر نباشیم. این نکته نیز مطرح است که مخابرات در امر توسعه شبکه ثابت همکاری لازم را انجام نداد. هم‌اکنون نیز تمرکز ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری روی اپراتورهای دیگری به غیر از مخابرات است. اپراتورها نیز برای توسعه این شبکه یارانه دریافت می‌کنند و بنابراین از این موضوع استقبال خواهند کرد؛ اما استقبال آنها نیز تا زمانی است که توجیه اقتصادی برایشان وجود داشته باشد. سؤالی که باید مطرح شود این است که با کدام مدل اقتصادی می‌توان این سرمایه‌گذاری را تبدیل به پورت و در نهایت تبدیل به پول کرد؟»

کشوری ادامه داد: «موضوع دیگری که در رویداد هفته ایران دیجیتال بررسی خواهد شد، کیفیت اینترنت است. نمی‌توان آن بخشی از کاربران را که از کیفیت اینترنت انتقاد دارند نادیده گرفت. با وجود تمام تلاش‌هایی که درباره کیفیت اینترنت شد، باز هم شاهد کیفیت نامناسب اینترنت هستیم. از سویی دیگر چه بخواهیم یا نه، بسیاری از افراد از پلتفرم‌های فیلترشده استفاده می‌کنند و در زمان استفاده از این پلتفرم‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. بخشی از این مسئله به سیاست‌های حوزه ترافیک و انتقال نیز مربوط می‌شود؛ بنابراین باید هر دو حوزه اینترنت بین‌الملل و ترافیک و انتقال داخل مورد بررسی قرار گیرند.»

او در ادامه در خصوص تعرفه نیم‌بهای اینترنت گفت: «یکی از انتقاداتی که همواره مطرح بوده، در خصوص تعرفه‌گذاری نیم‌بها روی ترافیک داخلی بوده است. این موضوع قدرت چانه‌زنی تولیدکنندگان محتوا را از یک سو پایین می‌آورد و از طرفی دیگر برای اپراتور به‌صرفه‌تر خواهد بود که ترافیک داخلی کمتری بفروشد. در این میان برای کاربر هم این نیم‌بها شدن چندان قابل توجه نیست. تعرفه‌گذاری نیم‌بها برای پلتفرم‌ها نیز هزینه‌زاست و بهتر است این مبلغ به تقویت محتوا و زیرساخت‌ها اختصاص یابد.»


سیاست‌های حاکم بر موضوع اینترنت مشکل‌زا خواهد بود


مدیرعامل گروه علمی_تحلیلی طیف در ادامه و در خصوص سیاست‌های حاکم بر موضوع اینترنت ایران گفت: «قطعاً سیاست‌های موجود ایجاد مشکل می‌کنند. وقتی دولت در حال توسعه فیبر نوری است باید به همان میزان نیز محتوا تولید کند و سرویس ارائه دهد. طبق رفتار کاربران اکنون حدود ۵۰ درصد از ترافیک اینترنت کشور همچنان روی اینترنت بین‌المللی است. این ۵۰ درصد خود یک حجم قابل توجه است و نمی‌توان تأثیر سیاست‌های محدودکننده روی این بخش را نادیده گرفت. مخصوصاً اینکه بخش عمده‌ای از تجار، دانشجویان، استادان و کسب‌وکارها بیشتر از سایرین درگیر اینترنت بین‌الملل هستند.»


استفاده ۶۷درصدی از فیلترشکن نشان‌دهنده غلط بودن سیاست‌هاست


کشوری در خصوص برآیند فیلترینگ و استفاده از فیلترشکن‌ها گفت: «فیلترشکن‌ها یک بازار خاکستری دارند. استفاده از فیلترشکن هیچ تضمینی برای مسائلی چون قیمت‌، کیفیت و امنیت را به مصرف‌کننده نمی‌دهد. وقتی کاربر بخش عمده‌ای از نیاز خود را از این طریق برطرف می‌کند، قطعاً ناراضی خواهد بود و با مشکل در کشور مواجه خواهیم شد. نمی‌توان این شرایط را تحمل کرد که کاربران سال‌ها از فیلترشکن استفاده کنند، زیرا هزینه‌های استفاده از فیلترشکن و هزینه امنیتی که در کنار آن هدر می‌رود بسیار است.»

او تأکید کرد: «اکنون حدود ۶۷ درصد از کاربران در حال استفاده از فیلترشکن هستند و نمی‌توان این میزان را در نظر نگرفت، زیرا در این میان قطعاً مشکلی وجود دارد که این میزان در حال دور زدن فیلترینگ هستند.»

مدیرعامل گروه علمی_تحلیلی طیف اشاره کرد که با محدودیت و ایجاد فیلترینگ، استفاده از پلتفرم‌های فیلترشده هم زیاد شده است، زیرا افراد با داشتن یک فیلترشکن به تمامی پلتفرم‌ها دسترسی دارند و ترجیح می‌دهند به خاطر هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اند از تمامی پلتفرم‌‌ها استفاده کنند. همچنین وقتی عموم افراد از فیلترشکن استفاده می‌کنند تولید محتوا در پلتفرم‌های فیلترشده بیشتر هم شده است.


هوشمندسازی؛ از مباحث اصلی رویداد هفته ایران دیجیتال


کشوری در ادامه با اشاره به اینکه رویداد هفته ایران دیجیتال روی بحث هوشمندسازی نیز متمرکز خواهد بود، گفت: «بسیاری از کاربردها در کشور وجود دارد که می‌توان با اتصال به شبکه به‌علاوه اینترنت اشیا و پردازش داده و در نوع پیشرفته‌تر با استفاده از هوش‌ مصنوعی کاربردهای خلاقانه‌ای ارائه داد و باعث صرفه‌جویی در منابع کشور شود.

برای مثال در کنتورهای برق می‌توان با شبکه‌ای کردن این کنتورها و با دسترسی به اطلاعات لحظه‌ای مصرف آنها نوعی گیمیفیکیشن با مشترک برقرار کرد؛ به این معنی که به مشترک اعلام شود اگر در ساعات خاصی مصرف کمتری داشته باشد در ساعاتی دیگر خدمات رایگان ارائه می‌شود. کارکرد این روش نیز می‌تواند کنترل ساعات پیک مصرف در کشور باشد.»

او در خصوص هوشمندسازی در حوزه شهری (conected car) عنوان کرد: «برای مثال یک ماژول در خودرو نصب می‌شود که می‌تواند ایرادات ماشین را به مرکز مخابره کند یا در تصادفات اطلاعات اتفاق را اطلاع دهد. مثال دیگر این است که هوشمندسازی شهری باعث می‌شود خودروها به بیمه متصل باشند و بیمه با بررسی اطلاعات رفتار راننده، سهم مشخصی را در پرداخت هزینه بیمه به صاحب ماشین اختصاص دهد.»

مدیرعامل گروه علمی_تحلیلی طیف در آخر افزود: «موضوع دیگری که در رویداد هفته ایران دیجیتال به بحث خواهیم گذاشت بحث 5G است. بسیاری معتقد هستند که شبکه سیار به اندازه کافی توسعه پیدا کرده است. 5G قابلیت‌هایی ازجمله تأخیر کم در کاربردهای صنعتی دارد که اینترنت 4G ندارد و تنها مزیت آن سرعت بالا نیست. نکته دیگر درباره 5G این است که توسعه شبکه آن مدت‌ها به طول خواهد انجامید. برای مثال وزارت ارتباطات هنوز فرکانس ۳۵۰۰ را ارائه نداده و این فرکانس برای توسعه 5G ضروری است. اینترنت 5G ارائه‌شده در واقع پایلوت و موقتی است. اکنون فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ برای توسعه 5G مورد نیاز هستند و با توجه به اینکه این فرکانس‌ها در دست صداوسیماست و دولت نیز رابطه خوبی با صداوسیما دارد، زمان خوبی برای تعیین‌تکلیف توسعه 5G است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/mwho
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.