کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

چگونه نسل چهارم زنجیره تأمین چشم‌انداز لجستیک را شکل می‌دهد / آینده اینجاست

کسب‌وکارها در بازار رقابتی تلاش می‌کنند از قابلیت‌های لجستیک نهایت استفاده را ببرند. آنها برای پیشرفت کسب‌وکار خود از نسل چهارم زنجیره تأمین استفاده می‌کنند. زنجیره تأمین ۴.۰ شامل استفاده از فناوری‌های نسل چهارم است که از آنها برای طراحی، برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی زنجیره‌های تأمین بهره برده می‌شود. این فناوری‌ها با ابزارهایی چون تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی صنعت زنجیره تأمین را متحول کرده‌اند.

این ابزارها چالش‌های کلیدی را برطرف می‌کنند و اختلالات در خطوط تولید را به حداقل می‌رسانند. در واقع این ابزارها از طریق تخصیص هوشمند ظرفیت تولید، برنامه‌ریزی سفارش کار و برنامه‌ریزی تعمیر و نگهداری تجهیزات، عملکرد زنجیره تأمین و لجستیک را تا حد چشم‌گیری بهبود می‌بخشند.

در همین راستا صنعت خودرو به سمت پذیرش جدیدترین فناوری‌ها و بهبود قابلیت‌های لجستیکی جهت ایجاد سیستم‌های نظارتی و اتصال بهتر پیش می‌رود. BMW مصداق بارز این قضیه است. الیور زیپس، عضو هیئت‌مدیره تولید گروه BMW مدت‌هاست به‌ ضرورت شفافیت در لجستیک اشاره می‌کند.

این شرکت جریان حمل‌ونقل محصولاتش را با شفافیت برنامه‌ریزی کرده و از ابزارهای فناورانه برای ردیابی کالاها و بسیاری کارهای دیگر جهت بیشتر کردن شفافیت مسیر زنجیره تأمین استفاده می‌کند.

شایان ذکر است فناوری استانداردهای جدیدی را در چشم‌انداز لجستیک تعیین می‌کند. ما اکنون می‌توانیم با استفاده از پهپادها سفارش ثبت کنیم. همچنین ذی‌نفعان زنجیره تأمین با بهره‌گیری از بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا می‌توانند روند تقاضا و مصرف را در لحظه دنبال کنند. استفاده از فناوری باعث کارایی و اثربخشی بیشتر در لجستیک هوشمند می‌شود که این موضوع نیاز امروز اقتصاد و برای توسعه نسل چهارم زنجیره تأمین ضروری است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ky6n
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.