ژاپن المپیک را سبز برگزار کرد

میزبان المپیک 2020 بیشترین استفاده را از نوآوری‌های سبز انجام داد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بازی‌های المپیک و پارالمپیک تنها ویترین بزرگ‌ترین استعدادهای ورزشی روی زمین نیستند، بلکه بستری برای فناوری‌های در حال ظهور نیز هستند که به خلق آینده‌ای پایدارتر کمک می‌کند. ژاپنی‌ها به عنوان برگزارکنندگان این مسابقات می‌خواهند اقتصاد چرخشی را ترویج کنند که در آینده به نفع سلامت ۱۴ میلیون شهروند توکیو خواهد بود.

در این مسابقات طیف وسیعی از نوآوری‌ها به‌ عنوان الگویی از یک جامعه پایدار به نمایش گذاشته شده‌اند. از جمله این نوآوری‌ها می‌توان به مدال‌هایی که از فلزات بازیافتی تولید شده و سکوهای اهدای مدالی که با پلاستیک بازیافت‌شده ساخته شده است، اشاره کرد. برگزارکنندگان این مسابقات متعهد شده‌اند که با کاهش مصرف انرژی و منابع و به حداقل رساندن ساخت‌وساز، تولید کربن خالص را به صفر برسانند.

در مورد محل برگزاری رویدادهای المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو، تلاش زیادی برای استفاده از ساختمان‌های موجود شده است. از ۴۳ مکان مسابقه، ۲۵ مکان قبلا هم استفاده شده بود و برخی از آن‌ها یادگار المپیک ۱۹۶۴ است. بسیاری از این مکان‌ها با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته ساخت‌وساز مقاوم‌سازی شده‌اند تا مصرف انرژی کمتر شود.فقط محل رویدادها نیست که دوباره استفاده می‌شود. فلزات گران‌بها نیز از حدود ۷۹ هزار تن تلفن هوشمند و دیگر تجهیزات الکترونیکی اهدایی مردم ژاپن استخراج شده است.

از این منابع که به‌ عنوان «معادن شهری» شناخته می‌شوند، برای ساخت پنج هزار مدال المپیک و پارالمپیک استفاده شده است. حتی مشعل المپیک هم با استفاده از آلومینیوم خانه‌های موقت ساخته‌شده بعد از زلزله ۲۰۱۱ تولید شده است. برگزارکنندگان این مسابقات می‌گویند ۹۹ درصد کالاهایی که برای بازی‌ها خریده شده است، دوباره استفاده می‌شود یا آن‌ها را بازیافت می‌کنند. ساختمان‌ها هم پس از بازی‌ها برچیده می‌شود و چوب‌ها در پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود.

نوآوری دیگر این بازی‌ها، اجاره تجهیزات به جای خریدشان است. حدود ۶۵ هزار کامپیوتر، تبلت و لوازم برقی و ۱۹ هزار میز، صندلی و وسایل اداری دیگر برای بازی‌ها اجاره شده است و پس از پایان مسابقات، این تجهیزات برگردانده می‌شود تا در جاهای دیگر استفاده شود.شاید از همه این‌ها معروف‌تر، ۱۸ هزار تختخواب دهکده المپیک باشد که از مقوای قابل بازیافت ساخته شده تا بعد از بازی‌ها دوباره به کاغذ تبدیل شوند.

البته این تخت‌های مقوایی بیش از دو متر طول دارند و تا ۲۰۰ کیلوگرم وزن را تحمل می‌کنند. حتی تشک‌ها هم قرار است بازیافت شوند. تویوتا، به‌عنوان شریک جهانی المپیک، ۵۰۰ خودرو و ۱۰۰ اتوبوس را با سوخت هیدروژنی برای جابه‌جایی ورزشکاران، مربیان و مقامات بین سالن‌ها فراهم کرده است. گرما و نور دهکده المپیک را هم هیدروژن تأمین می‌کند.با این حال، پایداری لزوما به معنای استفاده از فناوری‌های پیشرفته نیست. در طراحی استادیوم جدید المپیک، تلاش بسیاری برای استفاده از باد طبیعی به جای تهویه هوا شده است. استفاده از باد طبیعی در این معماری، میراثی از معماری سنتی ژاپن است.پنل‌های خورشیدی هم به عمد جلوی چشم تماشاچیان قرار گرفته است تا نوآوری‌های زیست‌محیطی به عنوان بخشی از طراحی استادیوم، برجسته شوند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/38fd
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.