کارنگ شصت‌وپنجم منتشر شد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مدت‌هاست که بحث سرمایه‌گذاری در اکوسیستم نوآوری کشور به یک بحث چالشی تبدیل شده. یک دوگانه تقابل‌زا تاکید دارد تیم خوب داریم اما سرمایه‌گذار جسور نداریم یا بالعکس تیم مستعد برای سرمایه‌گذاران مشتاق پیدا نمی‌شود. برخی دیگر عمقی‌تر نگاه می‌کنند و می‌گویند جریان ورود سرمایه واقعی بخش خصوصی به این اقتصاد بسته شده و بسیاری دیگر هم چشم امید را از تیم‌های کوچک بریده‌اند و به منابع بزرگ دولتی‌ها و بورس برای کسب‌وکارهای بزرگ چشم دوخته‌اند.

محمدحسین سجادی نیری خود را یک مدیر در رفت و آمد میان بخش دولتی و خصوصی تعریف کرده. کسی که می‌گوید جاهایی که فکر کرده اثرگذاری‌اش در سیاست‌گذاری بیشتر بوده به دولت رفته و حالا که مختصات این بخش را آموخته تلاش دارد از ظرفیت‌های آن‌ برای تزریق سرمایه به بخش‌هایی که خصوصی‌ها کمتر وارد آن می‌شوند استفاده کند. بخش‌هایی که در آن بمب و مین‌های مختلف به‌ویژه در حوزه تامین مالی و رگولاتوری وجود دارد و هر کسی خطر ورود به آن را به جان نمی‌خرد. با او در کارنگ درباره داوین و برنامه‌هایش برای سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارهای محتوایی و فرهنگی صحبت کرده‌ایم.

در کارنگ شصت‌وپنجم درباره موضوع اسکیل‌بک یا همان کوچک‌شدن شرکت‌های فناوری که این روزها خبرهایش زیاد شنیده می‌شود گزارش پرجزئیاتی نوشته‌ایم با یک تحلیل که چرا باید در برابر شعار و هیجان مقیاس‌پذیری (اسکیل‌آپ) از مفاهیم دردناکی چون اسکیل‌بک هم بنویسیم و بگوییم.

گزارش‌هایی از صنعت خرده‌فروشی، لندتک و وام‌دهی خرد، سلامت و تلاش‌های آمازون برای سهم گرفتن از آن، کسب‌‌وکارهای اینستاگرامی و سرویس تازه پادرو برای رسانه‌های چاپی و… بخش‌های مهم دیگر این شماره کارنگ هستند. به همراه چند گفت‌وگوی کسب‌وکاری دیگر.

در ضمیمه رایگان رمزارز که به شکل یک هفته‌نامه تخصصی برای اکوسیستم بلاکچین و رمزارز ایران منتشر می‌شود به سراغ مدیر منابع انسانی بیت‌پین رفته‌ایم تا از چالش بزرگ مهاجرت نیروی کار در این بازار بگوید. و اینکه چطور در همین بازار پررقابت یک کسب‌وکار مستقر در گیلان توانسته تیم خوبی را دورهم جمع کند.

شماره پنجم نشریه بیمه دیجیتال رسانه رسمی صنعت بیمه و اینشورتک منتشر شد. دوهفته‌نامه بیمه دیجیتال در شماره پنجم به سراغ قاسم نعمتی رئیس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی رفته است و روند بیمه‌گری دیجیتال و وضعیت نوآوری در صنعت بیمه کشور را در صحبت با او به چالش کشیده است. قاسم نعمتی که طی هفته‌های گذشته به سبب موضوع سوئیچ بیمه در صدر اخبار صنعت قرار داشت در گفتگو با بیمه دیجیتال از ضعف اکوسیستم دیجیتال بیمه گفته و از روند تحول دیجیتال صحبت کرده است. او تحول دیجیتال در کشور را روندی در جریان می‌داند که به رغم حرکت در مسیر توسعه در این سالها به سبب فقدان اکوسیستم و رهبر به دستاورد درخشانی نرسیده است.

امضای تفاهم‌نامه میان بیمه مرکزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از موضوعاتی است که در این شماره از بیمه دیجیتال به ابعاد و زوایای مختلف آن پرداخته شده است. به نوشته بیمه دیجیتال تاکید نهاد ناظر در هفته های گذشته بر توسعه نوآوری در ساختار بیمه را می‌توان به عنوان نقطه روشن دورنمای تعامل نهادناظر با شرکت های دانش بنیان بیمه و استارتاپ‌ها تلقی کرد.
همچنین در این شماره از بیمه دیجیتال یکی از گزارش‌های مهم پژوهشکده بیمه ایران با عنوان «مروری بر واقعیت‌های آماری ضریب نفوذ» بررسی و به صورت خلاصه در بخش‌های مختلف واکاوی شده است. بررسی دلایل حرکت کند ضریب نفوذ بیمه در کشور از مواردی است که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

بیان تجربه بیمه2گری در کشور چین نیز موضوعاتی است که در شماره پنجم دوهفته‌نامه بیمه دیجیتال به آن توجه شده است. زیر و بم موفقیت شرکت پینگ‌آن به عنوان بزرگ‌ترین بیمه‌گر کشور چشم بادامی‌ها و بررسی ابعاد مختلف زندگی «پیتر ما»، بنیانگذار آن از گزارش‌های خواندنی این شماره از بیمه دیجیتال است. و البته شنیدن داستان یک شکست. روایتی از زبان «دنیس سنچیسف»، بنیان‌گذار استارتاپ بیمه‌ای میندارو. او در این گزارش از دلایل شکست این کسب و کار بعد از یک دوره درخشش می‌گوید و به کسب و کارهای دیجیتالی بیمه راهکار می‌دهد.

کارنگ و رمزارز و بیمه دیجیتال سه نشریه مستقل هستند که امروز با هم منتشر شده‌اند و می‌توانید نسخه آنلاین آن‌ها را رایگان از سایت هر یک دانلود کنید.

کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است که هر هفته نسخه چاپی آن منتشر و نسخه آنلاینش هر روز به‌روزرسانی می‌شود.

کارنگ امروز را درباره فردا بخوانید.

کارنگ، رمزارز و بیمه دیجیتال را رایگان می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

اشتراک هفته‌نامه نامه کارنگ را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/n9l2
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.