کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کارنگ صدوبیست‌ویکم منتشر شد

یکی از چالش‌های اخیر کسب‌وکارهای آنلاین موضوع اینماد اجباری و نحوه عملکرد سامانه مرتبط با آن است که با وجود اعتراض‌های متعددی که در این زمینه از سوی فعالان بخش خصوصی حوزه تجارت الکترونیکی شاهد بوده‌ایم، همچنان راه‌کاری از سوی نهادهای مرتبط برای رفع آنها ارائه نشده است.

به همین بهانه در این شماره «کارنگ» به سراغ «محمدمهدی فاطمیان»، مدیرعامل زیبال و «محمدمهدی شریعتمدار»، مدیرعامل جیبیت رفته‌ و با آنها گفت‌وگو کرده‌ایم. شریعتمدار درباره اینماد به کارنگ می‌گوید: «تنها کاربرد اینماد KYC است و اکثر تخلفاتی که صورت می‌گیرد از سوی سایت‌هایی است که اینماد دارند و در عمل اینماد ابزار جلوگیری از تخلفات نیست.» فاطمیان نیز معتقد است داشتن اینماد برای کسب‌وکار به معنای قابل اعتماد بودن بود. اما هنگامی که برای مفهومی مانند اینماد الزام قرار می‌گیرد دیگر این ابزار کارکرد خود را به‌عنوان یک ابزار ایجادکننده اعتماد از دست خواهد داد.

در شماره صدوبیست‌ویکم کارنگ گفت‌وگویی نیز با سحر بنکدارپور، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران داشتیم. بنکدارپور می‌گوید: «تصمیم گرفتیم با ایجاد این مرکز، اتاق نقش حلقه واسط را بین کسب‌وکارهای سنتی و اکوسیستم نوآوری ایفا کند و بتوانیم فناوری را به کسب‌وکارهای سنتی وارد کنیم؛ در نتیجه مرکز نوآوری ایجاد شد.» در جدیدترین شماره کارنگ نگاهی نیز به گزارش عملکرد سال ۱۴۰۱ تیپاکس داشتیم. تیپاکس در گزارش خود از خدمت‌رسانی به بیش از ۱۰ میلیون و ۴۴۷ هزار مشتری خبر داده است.

تیپاکس خدمات خود را در سال ۱۴۰۱ با کمک ۸۰۰۰ نفر نیروی انسانی، بیش از ۳۵۰۰ حامل سبک و سنگین و دو نمایندگی در سراسر کشور (۵۷۰ شهر)، انجام داده است. در صفحه رمزارز این شماره نیز با «سامان بیرقی»، رئیس هیئت‌مدیره اوام‌پی‌فینکس درباره فعالیت‌هایی که در سال‌های اخیر داشته‌اند گفت‌وگو کرده‌ایم.

بیرقی معتقد است بخشی از این نقطه خاکستری که آنها در سال‌های اخیر سپری می‌کنند، مربوط به سهل‌انگاری حاکمیت است، اما بخش عمده آن عدم همبستگی و نبود نگاه مشترک و خالی از منافع شخصی در انجمن‌های مختلف و این کامیونیتی است. متن کامل تمام این گزارش‌ها و گفت‌وگوها را می‌توانید در کارنگ صدوبیست‌ویکم بخوانید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/c6fx
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.