کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کارنگ هشتادویکم منتشر شد

با وجود انتقاداتی که به ساختار نئوبانک‌ها در ایران وارد است، به نظر می‌رسد با حضور گروه‌های مختلف روزبه‌روز بر رونق این بخش افزوده می‌شود. کسانی که از این نئوبانک‌ها استفاده کرده‌اند دیگر به خدمات و امکانات‌شان عادت کرده‌اند و سخت می‌توان آنها را به دنیای ماقبل ظهور نئوبانک‌ها بازگرداند. همان اتفاقی که برای مردم دنیا رخ داده، برای ایرانیان نیز افتاده است؛ هرچند هنوز کاستی‌های بسیاری وجود دارد که یک سر این کمبودها به رگولاتوری ضعیف در این بخش و قسمت‌های مرتبط با آن برمی‌گردد و بخشی هم به علت نوپایی این صنعت در کشور است.

نوید رجایی‌پور، مدیرعامل فردابانک که از سرمایه‌گذاری مشترک هلدینگ های‌وب و بانک ایران‌زمین شکل گرفته، می‌گوید ماهیت کسب‌وکاری بانک‌ها متفاوت از نئوبانک‌هاست و این دو نباید خود را رقیب یکدیگر بدانند. مدیرعامل این نئوبانک که هنوز نسخه آزمایشی آن در دسترس است، مخالف اینترنت طبقاتی است و معتقد است با اینکه سرویس‌های داخلی طی این مدت کمتر دچار اختلال بوده‌اند، می‌توان شاهد عقب‌نشینی مردم در استفاده از آنها بود. او می‌گوید سنگی داخل آب انداخته شده که موج ایجادشده در اثر آن به همه کسب‌وکارهای دور و نزدیک خواهد رسید.

در این شماره گفت‌وگویی نیز با محسن مقدم، مدیرعامل «فیورگجت» داشتیم. مقدم معتقد است نهادهای حاکمیتی مانند سازمان تجهیزات پزشکی باید به استارتاپ‌ها فرصتی بدهند تا با عرضه محصول به یک جامعه محدود بتوانند مطالعه بالینی انجام دهند. برای این کار هیچ سازوکاری فراهم نشده و این چالش بزرگی است.

در صفحه لجستیک شماره هشتادویکم کارنگ می‌توانید گفت‌وگوی ما را با کامبیز حیدرزاده، مدیر مارکتینگ «جابار» نیز بخوانید. جابار هم‌اکنون یکی از برندهای فعال در حوزه لاکرهای هوشمند پستی است که از دی‌ماه 1400 فعالیت خود را آغاز کرده و از طریق سامانه E-Lock، لاکرهای موجود و همچنین سفارش‌های پستی را در شبکه مدیریت می‌کند و این محصول را به‌عنوان یک محصول نوآور در اختیار فعالان پستی و فروشگاه‌های آنلاین (اینترنتی) قرار می‌دهد.

گزارش ویژه کارنگ این هفته به طرح اینترنت طبقاتی پرداخته است. اینترنت طبقاتی مسئله‌ای است که موافقان و مخالفانی دارد و هر یک هم از دیدگاه خود نظراتی را بیان می‌کنند. وزیر ارتباطات هم از ارائه اینترنت باکیفیت به برنامه‌نویسان و کاربران حرفه‌ای خبر داده است. طی چند ماه اخیر کسب‌وکارهای بسیاری در اثر محدودیت‌ها و نداشتن اینترنت آزاد دچار آسیب‌های جدی شده‌اند و بسیاری از آنها هم از بین رفته‌اند. طرح این مسئله به خودی خود نوعی بی‌عدالتی در دسترسی عموم به زیرساخت‌های مهم و حیاتی مانند اینترنت ایجاد می‌کند. اما فارغ از مسائل اجتماعی، این پرسش مطرح می‌شود که این اقدامات تا چه حد می‌تواند آسیب‌های واردشده به کسب‌وکارها را جبران کند و چه تضمینی وجود دارد که مشکلی بر مشکلات قبلی آنها افزوده نشود.

متن کامل تمام این خبرها و گزارش‌ها را می‌توانید در کارنگ هشتادویکم بخوانید.

کارنگ؛ امروز درباره فردا بخوانید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ad33
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.