کارنگ چهل‌و‌ششم منتشر شد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

آن‌ها بیش از سه سال است که در مرکز خبرهای اکوسیستم استارتاپی قرار گرفته‌اند. تیمی کوچک که در اواسط دهه ۹۰ شکل گرفت و به یکباره رشدی خیره‌کننده را تجربه کرد فکرش را هم نمی‌کرد که این روزها هر محدودیتی در فضای اینترنت کشور توسط حاکمیت اعمال شود در گوشه‌ای از نقدها و اعتراض‌ها پای آن‌ها هم به میان کشیده شود.

صحبت از ابرآروان و مدیران آن است که به‌خصوص بعد از ماجرای قطعی اینترنت در آبان ۹۸ به شدت مورد هجمه قرار گرفتند. آن‌ها در تمام این سه سال مدام تکرار کرده‌اند که دستی بر آتش هیچ‌گونه محدودیتی ندارند و نمی‌خواهند و نمی‌گذارند که خدمات و زیرساخت‌های آن‌ها ابزار سرکوب اینترنت شود.

کاربران توییتر و برخی کارشناسان اینترنت به‌ویژه آن‌ها که به تلویزیون‌های فارسی‌زبان آن سوی آب‌ها دسترسی دارند اما قانع نشده‌اند و کماکان ابرآروانی‌ها را با چوب «فیلترینگ» می‌نوازند.

ابرآروان که هفته گذشته رویداد سوار ابرهایش را برگزار کرد باز شاهد شکل گرفتن موجی از اظهارنظرهای مثبت و منفی درباره عملکردش شد. بسیاری از فعالان اکوسیستم استارتاپی به مهمانی آن‌ها رفتند و گفتند و نوشتند که کسب‌وکار ایرانی را نباید به جرم فعالیت در داخل کشور همدست و بانی گرفتاری‌های مردم نامید و دانست.

اما هشتگ‌های توییتر نشان می‌دهد موج اعتراضی در برابر عملکرد این کسب‌وکار کماکان بر همان سیاق سابق است. سرمایه‌گذاری‌های متوالی و قابل توجه هلدینگ فناپ روی ابرآروان هم البته همیشه حاشیه‌برانگیز بوده است و اینکه این سرمایه‌گذاری‌ها چقدر واقعی هستند و تا چه اندازه با هدف بالا بردن ارزش‌گذاری این کسب‌وکار مدام مورد ‍پرسش واقع می‌شود.

کارنگ در شماره جدید خود به جای تمرکز بر آمار و ارقام و آنچه در سوار ابرها خود آروانی‌ها ارائه کردند به سراغ کیوان جامه‌بزرگ، مرد شماره دو فناپ رفته و از او درباره واقعیت‌های ابرآروان و ارتباطات حاکمیتی آن پرسیده و نقدهای مطرح‌شده در فضای مجازی را با او بی‌پرده مطرح کرده است. یک گفت‌وگوی پر از فکت و چالشی که خواندنش حسابی توصیه می‌شود.

در گفت‌وگویی دیگر پویا ‍پیرحسینلو مدیرعامل این کسب‌وکار هم درباره چرایی و انگیزه‌های نقدها و اتهام‌ها گفته و البته تلاش کرده به آن‌ها پاسخ‌های مستدل بدهد.

کارنگ این شماره را بخوانید و شما قضاوت کنید که در این معرکه ‍پرهیاهو حق با کیست. البته فراموش نکنید که این روزها کسب‌وکارهای داخل کشور فارغ از همه خطاها و کاستی‌هایشان هم باید با دردسرها و محدودیت‌های زیرساختی بسازند و هم با محدودیت‌هایی که دولت‌ها پیش پای أن‌ها می‌گذارند و هم از آن‌ها بخورند که برای به چالش کشیدن کارنامه حاکمیت حاضرند هر کسی که در داخل کشور کار و زندگی می‌کند را به گونه‌ای و به روشی مظنون و متهم جلوه دهند. البته که این واقعیت تلخ نباید مانع و محدودیتی برای نقد خطاهای عملکردی و رویکردی کسب‌وکارهای نوآور در داخل کشور باشد. کاری که کارنگ تلاش دارد به‌دور از هیاهوها پیگیر و بانی آن باشد.

کارنگ در شماره چهل‌وششم خود گزارش‌ها و تحلیل‌ها متنوعی درباره مهم‌ترین اتفاقات و تحولات اکوسیستم نوآوری کشور منتشر کرده ازجمله درباره مسئله اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی و انتخاباتش.

در ضمیمه هفتگی «رمزارز» هم گزارش‌ها و تحلیل‌های متنوعی درباره آخرین تحولات این حوزه جذاب و پرخبر می‌خوانید. ازجمله بررسی تجربه السالوادور در استفاده از بیت‌کوین به عنوان پول ملی این کشور.

کارنگ و رمزارز را رایگان می‌توانید از سایت ما دانلود کنید.

برای دریافت نسخه کاغذی کارنگ و رمزارز کافی است در سایت ما مشترک شوید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/v6lp
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.