شماره ۱۸۱ هفتهنامه کارنگ با تصویر روی جلد اختصاصیافته به برادران عمیدی، بنیانگذاران شتابدهنده «پلاگ اند پلی» منتشر شد. روایتی از اینکه چگونه دو کارآفرین ایرانیتبار، یکی از بزرگترین زیستبومهای نوآوری جهان را بنا کردند. این شماره، گزارشهایی درباره یادگیری در عصر هوش مصنوعی و اصول ساختن یک استارتاپ موفق را نیز در بر میگیرد. همچنین در این شماره نگاهی به اقتصاد نوآوری عربستان سعودی و سه محور سرمایهگذاری آیندهمحور این کشور داشتیم. بررسی هومکورت، برند لوکس ستاره سریال فرندز نیز از دیگر بخشهای خواندنی این شماره است.

وقت آن رسیده که صدای کوچکترها را بشنویم
رضا جمیلی، مدیر توسعه کسبوکار راهکار، در یادداشت خود به یکی از مهمترین چالشهای رویدادهای استارتاپی کشور پرداخته است؛ چالشی که به گفته او، از تکراری شدن نامها و غیبت چهرههای تازه در صحنه اکوسیستم نوآوری ناشی میشود. جمیلی معتقد است یکی از اصلیترین انگیزههای افراد و کسبوکارها برای حضور در رویدادها، آشنا شدن با برندها و نامهای جدید است؛ نامهایی که میکوشند از فرصت نمایشگاهها برای معرفی تواناییها و خدمات خود به ذینفعان مختلف استفاده کنند. او همچنین هشدار میدهد که اگر رویدادهای استارتاپی نتوانند بستر شناسایی و معرفی ایدهها، تیمها و نامهای جدید باشند، یکی از کارکردهای اصلی خود یعنی توسعه کمی و کیفی اکوسیستم نوآوری را از دست خواهند داد. جمیلی در پایان معتقد است که بازگرداندن فرصت حضور به استارتاپهای کمتر دیدهشده، میتواند این رویدادها را دوباره به بستر رشد و شناسایی استعدادهای نو تبدیل کند.
داستان نیمچه ایرانی
در گزارشی از این شماره، به مسیر حرفهای سعید و رحیم عمیدی، دو کارآفرین ایرانیتبار و بنیانگذاران شتابدهنده پلاگ اند پلی تک سنتر در سیلیکونولی پرداخته شده است. آنها در میانه دهه ۲۰۰۰ و همزمان با موج دوم استارتاپهای اینترنتی، مدلی تازه از حمایت از کسبوکارهای نوپا را پایهگذاری کردند که بر ایجاد شبکهای از اعتماد، همکاری و ارتباط میان استارتاپها، شرکتهای بزرگ و سرمایهگذاران استوار است. خانواده عمیدی با تجربهای طولانی در حوزه املاک و سرمایهگذاری، از دل یکی از ساختمانهای خود در خیابان یونیورسیتی اَوِنیو پالو آلتو، شتابدهندهای را بنا کردند که بعدها به یکی از بزرگترین زیستبومهای نوآوری جهان تبدیل شد. امروز پلاگ اَند پِلی در بیش از ۵۰ شهر از جمله پاریس، برلین، توکیو، سنگاپور، دبی و ابوظبی فعال است و با شرکتهایی چون مرسدسبنز، پپسیکو، زیمنس و اکسون موبیل همکاری دارد. در ادامه به نقش رحیم عمیدی بهعنوان ستون اقتصادی و تأمینکننده زیرساخت مالی از طریق «عمیدی گروپ» و صندوق «عمیدزاد پارتنرز» و سعید عمیدی بهعنوان چهره عمومی و معمار فرهنگی مجموعه اشاره شده است. این گزارش، داستان شکلگیری پلاگ اند پلی را روایتی از چگونگی تبدیل یک ساختمان کوچک در پالو آلتو به شبکهای جهانی از نوآوری میداند که میان سرمایه، فناوری و اعتماد پلی پایدار ایجاد کرده و میراث ایرانی را در قلب سیلیکونولی زنده نگه داشته است.
چهارمین دوره دانوا تین اکسپو برگزار میشود
چهارمین رویداد ملی «دانوا تین اکسپو» با محوریت نوآوری، مهارتآموزی و کارآفرینی نوجوانان از ۲۷ تا ۲۹ آبانماه در پارک فناوری و بینالمللی پردیس برگزار میشود. این رویداد به همت آکادمی تینزآپ و با همکاری پارک فناوری پردیس، وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شده و میزبان نوجوانان نوآور از سراسر کشور، مدیران، کارآفرینان و برندهای مطرح خواهد بود.
هدف اصلی این رویداد ایجاد بستری برای نمایش دستاوردهای تیمی نوجوانان، شبکهسازی میان کارآفرینان و نسل جوان و تقویت مهارتهایی مانند تفکر طراحی، حل مسئله، کار تیمی و خودباوری است. برگزارکنندگان تأکید دارند که «دانوا تیناکسپو» مسیر یادگیری از طریق تجربه و عمل را برای نوجوانان فراهم میکند و آنها را با زیستبوم نوآوری کشور مرتبط میسازد.
اکوسیستم سعودی
در دیگر گزارش این شماره، به رشد سه حوزه کلیدی در اکوسیستم نوآوری عربستان سعودی پرداخته شده که با سیاستگذاریهای آیندهنگر و سرمایهگذاریهای کلان، به محور تحول اقتصادی این کشور بدل شدهاند. محور این دگرگونی، برنامه چشمانداز ۲۰۳۰ است که با هدف تنوعبخشی به اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت، مسیر تازهای برای نوآوری و کارآفرینی گشوده است. در این گزارش، سلامت، توانمندسازی زنان و آموزش بهعنوان سه ستون اصلی اقتصاد نوآوری عربستان بررسی شدهاند. این گزارش تأکید میکند که عربستان سعودی با تمرکز بر سلامت پیشرفته، توانمندسازی زنان و آموزش نوآورانه، در حال شکلدهی به اکوسیستمی متنوع و پایدار برای اقتصاد آینده است؛ اکوسیستمی که میتواند این کشور را از صادرکننده انرژی به صادرکننده نوآوری بدل کند.
آخرین تحولات فیبر نوری در ایران
محمدعلی یوسفیزاده، مدیرعامل آسیاتک، با تاکید بر نقش هوش مکانی در توسعه خدمات اینترنتی کشور، اشاره کرده که مدل بازاریابی آسیاتک در پروژه فیبر نوری، بهصورت «خانه به خانه» طراحی شده و نیازمند تحلیل دقیق دادههای مکانی است. او همچنین با ذکر سیر تحول تاریخی شبکه ارتباطی ایران از دایالآپ تا ADSL به این موضوع پرداخته که این مسیر نوعی سرمایهگذاری بلندمدت در زیرساختهای ارتباطی بوده است. یوسفیزاده همچنین تأکید کرده که ایران در حوزه ارتباطات ثابت حدود ۱۵ سال از استاندارد جهانی عقب است، چراکه تمرکز اصلی بر اینترنت سیار قرار گرفته است. او از چالشهای فرهنگی در توسعه شبکه فیبر نوری سخن گفته و افزوده که آسیاتک با استفاده از هوش مکانی، نیاز مناطق مختلف را شناسایی و خدمات را بومیسازی میکند.
رنکینگ یونیکورنی اروپا
در مطلب دیگری از این شماره، به چشمانداز پویای اکوسیستم نوآوری اروپا پرداخته شده است؛ قارهای که با بیش از ۳۰۰ استارتاپ یونیکورن، به یکی از قطبهای اصلی فناوری جهان بدل شده و هر کشور با مزیتهای خاص خود، بخشی از این منظومه را میسازد. در این میان، بریتانیا با بیش از ۱۲۰ یونیکورن پیشتاز قاره است و لندن با فینتکهایی چون «ریوولوت» و «وایز» مرکز نوآوری مالی اروپا بهشمار میرود. آلمان با بیش از ۶۰ یونیکورن در حوزههای SaaS و فینتک فعال است و فرانسه با بیش از ۳۰ یونیکورن در هوش مصنوعی و فناوریهای سبز رشد کرده است. در شمال قاره، هلند و سوئد با برندهایی مانند «آدیین»، «مولی»، «اسپاتیفای» و «کلارنا» در تجارت الکترونیک و فینتک میدرخشند. سوئیس نیز با تمرکز بر بلاکچین و بیوتک، در کنار ایرلند، اسپانیا و فنلاند با بیش از ۱۰ یونیکورن، جایگاه خود را در میان قدرتهای نوآوری اروپا تثبیت کرده است.
خانهداری به سبک مانیکا
در دیگر گزارش این شماره، به مسیر رشد برند لوکس هومکورت پرداخته شده است؛ برندی در حوزه مراقبت از خانه و وسایل شخصی که توسط کورتنی کاکس، بازیگر سریال فرندز، بنیانگذاری شده و با جذب سرمایه هشتمیلیوندلاری سری اِی به رهبری شرکت کالت کپیتال، گام تازهای در مسیر توسعه خود برداشته است. هومکورت که از سال ۲۰۲۲ فعالیت خود را آغاز کرده، با تمرکز بر طراحی لوکس، کیفیت بالا و رایحههای خاص، توانسته در بیش از ۳۰۰ فروشگاه آمریکا از جمله نوردستروم و بلو مرکوری حضور پیدا کند و تاکنون چهار بار برنده جایزه اَلور بِست آو بیوتی شود. در این گزارش همچنین به نقش سارا یاهنکه، مدیرعامل و همبنیانگذار هومکورت، اشاره شده که بنا بر گفته خودش با تیمی کمتر از پنج کارمند تماموقت، هر سال توانستهاند این کسبوکار را دو برابر کنند. کالت کپیتال که رهبری این سرمایهگذاری را بر عهده دارد، پیشتر در برندهایی چون سوپِرگوپ! ، لاولس بیوتی و اَکت اند آکر سرمایهگذاری کرده و به دلیل رهبری زنانه و رویکرد انتخابی خود در همکاری با برندهای خاص شناخته میشود. هومکورت با تمرکز بر کیفیت، طراحی و رایحههای لوکس، بهسرعت در حال گسترش بوده و با حمایت کالت کپیتال مسیر خود را برای رشد جهانی هموار کرده.