کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کالیفرنیا؛ بزرگ‌ترین متحد دولت فدرال؟

خاری در پهلوی تلاش‌های ایالتی لابی‌گران کریپتو

طبیعتاً هر صنعتی با بیش از دو تریلیون دلار ارزش، به مرور زمان قدرت لابی‌گری بالایی هم کسب خواهد کرد. رمزارزها نه‌تنها از این قانون مستثنی نیستند، بلکه مثال اصلی این امر هستند. در سال ۲۰۲۲، سالی که بیش از هر سالی در آن شاهد تلاش‌های رگولاتوری در ایالات متحده هستیم، سرمایه‌داران و مدیران کسب‌وکارهای رمزارزی نیز بیکار نبودند.

یکی از راهکارهای اصلی این سرمایه‌داران و مدیران کسب‌وکارها استفاده از لابی‌گران برای ایجاد یک جبهه موازی در دولت‌های محلی و ایالتی آمریکا بود. با این حال به نظر می‌رسد حداقل در یکی از مهم‌ترین ایالت‌های آمریکا که بزرگ‌ترین درصد اقتصادی این کشور را نیز تشکیل می‌دهد، هماهنگی دولت محلی با دولت فدرال دست لابی‌گران رمزارزی را خالی گذاشته است.

روز چهارشنبه «گوین نیوسام»، فرماندار کالیفرنیا با امضای یک فرمان اجرایی دستورالعمل‌های خاصی را برای پیاده‌سازی اقدامات جدید رگولاتوری با تمرکز ویژه بر «شفاف‌سازی» اکوسیستم رمزارزی در این ایالت امضا کرد.

رویکرد کالیفرنیا، هم در شیوه تصویب لایحه و هم ادبیات مورد استفاده در این لایحه و البته بیانات شخص نیوسام، به‌طور واضح یک تقلید مستقیم از دولت فدرال است؛ امری که شکست نسبی لابی‌گران رمزارزی را در این ایالت مهم نشان می‌دهد.

در لایحه به‌وفور از کلمات کلیدی دولت فدرال آمریکا در دستورات جو بایدن، در بیانات جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو و گری گنسلر، رئیس SEC‌ استفاده شده است؛ عباراتی مانند محافظت از حقوق سرمایه‌گذاران کوچک، شفافیت مضاعف، حفظ انگیزه در بازار برای نوآوری فنی در عین محدود کردن فعالیت‌های غیرقانونی بالقوه مانند پول‌شویی و فرار مالیاتی.

نیوسام نیز پس از ادای فرمان اجرایی در این مورد گفت: «کالیفرنیا یکی از مراکز نوآوری در دنیای فناوری است. ما به‌دنبال حفظ و ساخت ایالتی هستیم که در عین استفاده از فناوری در حال رشد رمزارزها باید به‌دنبال تأمین حقوق شهروندان خودمان و محافظت از آنها باشیم. به عبارتی دیگر این فناوری باید توسط قانون‌گذاری درست برای منفعت عموم استفاده شود.»

در بخش دیگری نیوسام اشاره به کندی دولت فدرال و خودمختاری ایالت خود می‌کند: «در موارد بسیاری دولت فدرال که فضای بای‌پارتیزانی آن کندی زیادی را ایجاد می‌کند، از روند قانون‌گذاری مؤثر عقب می‌افتد. وضعیت کنونی رمزارزها نیز به همین شکل است.

ایالاتی هستند مانند فلوریدا که به همین نتیجه رسیده‌اند و در جهتی مخالف با ما در خصوص رمزارزها حرکت می‌کنند. در چنین شرایطی ما هم باید خودمختاری خود را کار بگذاریم و قانون‌های خودمان را تدوین کنیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/urh7
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.