کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کامیون‌های خودران در خدمت لجستیک

قرارداد رباتیک کودیاک با ایکیا برای تحویل بدون راننده

یک بار در روز، هفت روز در هفته، یک کامیون غیرمعمول، مبلمان را از یک مرکز توزیع ایکیا در بای تاون واقع در تگزاس در نزدیکی هیوستون به یک فروشگاه خرده‌فروشی ایکیا تقریباً 300 مایل دورتر در فریسکو در شمال دالاس تحویل می‌دهد. آنچه غیرمعمول است، این است که کامیون با فناوری توسعه‌یافته توسط شرکت رباتیک کودیاک به طور خودکار مایل‌های بزرگراه را طی می‌کند.

مؤسس کودیاک می‌گوید: «هدف اصلی از این کار برای ایکیا این است که درک بهتری داشته باشد که چگونه فناوری رانندگی خودکار کودیاک می‌تواند به افزایش ایمنی جاده کمک کند.» دان برنت، بنیان‌گذار و مدیرعامل کودیاک در مصاحبه‌ای با فوربس گفته است: «این کار برای بهبود کیفیت زندگی رانندگان و همچنین روش‌هایی که برای جابه‌جایی محموله‌های خود انجام می‌دهند، صورت گرفته است.» همه اینها بخشی از چیزی است که به‌عنوان یک برنامه آزمایشی سه ماهه آغاز شد، اما برنت گفت که قصد دارد شرکت او وارد یک رابطه بلندمدت چند ساله با غول مبلمان سوئدی با امکان افزایش تعداد اجراها و مکان‌ها شود.

برای ایکیا، همکاری با کودیاک گامی در جهت دستیابی به برخی از اهداف زیست‌محیطی و اجتماعی آن است. این برند در بیانیه‌ای گفته است: «ما مفتخریم که با کودیاک همکاری می‌کنیم تا به اهداف بلندپروازانه خود در پیشرو بودن در نوآوری و ایجاد قابلیت‌ها برای حمل‌و‌نقل آینده دست یابیم.»

داریوش مروچک، مدیر حمل‌و‌نقل منطقه دسته‌بندی و عملیات زنجیره تأمین ایکیا در بیانیه‌ای می‌گوید: «فناوری کودیاک به هدف ما برای تمرکز راننده در انتقال به حمل‌و‌نقل خودکار و دستور کار ایمنی جاده کمک خواهد کرد.»

برنت اشاره می‌کند که وقتی کامیون‌های کودیاک به طور مستقل کار می‌کنند، شرکت مستقر در مونتین ویو واقع در کالیفرنیا شاهد 10 درصد صرفه‌جویی در مصرف سوخت در مقایسه با زمان رانندگی دستی کامیون‌هاست. برای این شرکت که به‌سرعت در حال رشد است، قرارداد با ایکیا تنها یک امتیاز بزرگ نیست، بلکه نشان‌دهنده ورود به مرحله جدیدی از فعالیت است. کودیاک که در سال 2018 تأسیس شد، به طور پیوسته در حال گسترش منطقه پوشش خود، عمدتاً در جنوب شرقی ایالات متحده بوده است. از اواسط سال 2019، کودیاک بار را بین دالاس، تگزاس و هیوستون و بین دالاس و سن آنتونیو از سال 2021 تحویل می‌دهد.

مارس گذشته CEVA Logistics اعلام کرد که با کودیاک همکاری می‌کند تا بار را به طور مستقل به آستین، تگزاس و اوکلاهما از منطقه دالاس – فورت ورث تحویل دهد. در آوریل، کودیاک قراردادی را با یواس اکپرس برای تحویل بارهای مستقل از دالاس – فورت ورث به آتلانتا امضا کرد. همین اوت گذشته نیز کودیاک و بزرگ‌ترین اپراتور مرکز مسافرتی کشور، پایلوت کامپنیز
(Pilot Companies) توافق راهبردی را برای توسعه خدمات برای کامیون‌های خودران در مراکز مسافرتی Pilot و Flying J اعلام کردند. اولین باربری از این قبیل که در مرکز آزمایشی در نزدیکی آتلانتا ساخته شد.

به گفته برنت، در حال حاضر ناوگان کودیاک از حدود 26 کامیون تشکیل شده که برخی در جاده هستند و برخی دیگر در مرحله توسعه یا ساخت قرار دارند. برنت می‌گوید: «استخدام رانندگان برای همه از جمله ما چالش‌برانگیز است. ما استاندارد بسیار بالایی داریم. یافتن رانندگانی که بخواهند مسافت‌های طولانی را در جاده برانند، دشوار است؛ اما افرادی که برای کار به کودیاک می‌آیند، می‌خواهند بخشی از یک تغییر اساسی باشند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/1yg9
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.