کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کاهش درآمد خالص غول‌های تجارت الکترونیک / مقایسه آمازون و ای‌بی با استفاده از شاخص‌های مختلف فروش، سودآوری و ارزش‌گذاری

با ظهور آمازون و ای‌بی در دهه ۱۹۹۰، گسترش بخش تجارت الکترونیک جهانی تسهیل شد. اگرچه آمازون و ای‌بی هر دو شرکت‌های تجارت الکترونیک چندملیتی هستند، ای‌بی صرفاً یک بازار برای انجام تجارت است، اما آمازون هم یک بازار و هم یک خرده‌فروش به حساب می‌آید.

آمازون که قبلاً فقط یک کتاب‌فروشی آنلاین بود، به یک ابرفروشگاه فروش رسانه‌های دیجیتال و محصولات فیزیکی تبدیل شده است. از سوی دیگر، ای‌بی حراج بازار آنلاین را از آنچه صرفاً کلکسیونی بود، به مجموعه‌ای بسیار بزرگ‌تر از محصولات تبدیل و علاوه بر این از طریق خرید پی‌پال، نمایه پرداخت‌های دیجیتال را متحول کرد. ای‌بی در سال ۲۰۱۵ کسب‌و‌کارش را گسترش داد و توانست از رشد پلتفرم‌های پرداخت تجارت الکترونیکی حمایت کند. در اینجا آمازون و ای‌بی را با استفاده از شاخص‌های مختلف فروش، سودآوری و ارزش‌گذاری مقایسه می‌کنیم.


نکات کلیدی


سرمایه‌گذاران می‌توانند شرکت‌هایی مانند آمازون و ای‌بی را با استفاده از شاخص‌های عملکرد کلیدی مانند فروش، درآمد، سودآوری و ارزش‌گذاری ارزیابی کنند. برای سال مالی ۲۰۲۲، آمازون به‌ طور قابل توجهی از نظر فروش از ای‌بی پیشی گرفت و درآمد ۱۲ماهه ۵۱۴ میلیارد دلاری را در مقایسه با درآمد حدود ۱۰ میلیارد دلاری ای‌بی ثبت کرد. آمازون در ۱۲ ماه اخیر 7/2 میلیارد دلار درآمد خالص از دست داد و در مقابل، ضرر ای‌بی 4/1 میلیارد دلار بود.


فروش و درآمد


در سال مالی ۲۰۲۲، درآمد ۱۲ماهه آمازون ۵۱۴ میلیارد دلار بود که افزایشی 3/9درصدی نسبت به ۴۷۰ میلیارد دلار سال ۲۰۲۱ داشت. در مقابل درآمد ای‌بی در مجموع تنها 8/9 میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش داشت، اما نسبت به سال ۲۰۲۰ با افزایش همراه بود. در طول سه سال گذشته، آمازون با میانگین رشد درآمد سالانه 1/33 درصد در مقابل 1/10 درصد به‌ طور قابل توجهی از نظر رشد درآمد از ای‌بی پیشی گرفته است.


سودآوری


آمازون در سال ۲۰۲۲ زیان خالص 7/2 میلیارد دلاری را تجربه کرد، در حالی که ای‌بی ضرر 4/1 میلیارد دلاری را گزارش کرد. هر دو شرکت کاهش درآمد خالص را در سال ۲۰۲۲ تجربه کردند. آمازون میانگین سود ناخالص سه‌ساله خود را 8/41 درصد در مقایسه با 7/75 درصد ای‌بی گزارش کرد.


معیارهای ارزش‌گذاری


معیارهای ارزش‌گذاری مانند نسبت قیمت به فروش (P/S) و نسبت قیمت به درآمد (P/E) اساساً نشان می‌دهد که سهام کدام شرکت ارزش بیشتری برای سرمایه‌گذاران به دست آورده است. در پایان سال ۲۰۲۲، نسبت قیمت به فروش آمازون 71/1 و ای‌بی 42/2 بود.

نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام آمازون برای سال ۲۰۲۲، عدد 17/2 اعلام شده که نسبت به 04/2 در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته بود. با این حال، مقایسه نسبت‌های این دو شرکت در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که آمازون در حالی که کاهش درآمد خالص را تجربه می‌کند، سطح بدهی خود را به‌ طور قابل توجهی افزایش داده و ای‌بی کل بدهی‌های خود را کاهش داده و در عین حال کاهش درآمد خالص را تجربه می‌کند.

آمازون از نظر فروش و درآمد نسبت به ای‌بی برتری قطعی دارد، اما ای‌بی در حاشیه سود پیشرو است. معیارهای ارزش‌گذاری نشان می‌دهد که سهام آمازون درآمد بیشتری داشته، اما در سال ۲۰۲۲ سهام ای‌بی پیشتاز بود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/0a0g
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.