کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کاهش 70درصدی قیمت سهام کوین‌بیس

چرا معروف‌ترین صرافی دیجیتال دنیا به این روز افتاده و عده‌ای معتقدند اکنون وقت خرید سهام آن است؟

سهام کوین‌بیس تا این لحظه از سال 2022 با کاهش 70درصدی مواجه بوده و با حدود 80 درصد کاهش نسبت به بالاترین رکورد ثبت‌شده در نوامبر 2021، همچنان به سقوط خود ادامه داده و حدود 75 دلار به ازای هر سهم معامله می‌شود.

عوامل متعدی به فروش سهام منجر می‌شود. اولین عامل تأثیرگذار عدم باور سرمایه‌گذاران به رشد سهام و برندهای آینده‌دار سال است. علاوه بر این نحوه مدیریت فدرال‌رزرو ایالات متحده در بحبوحه افزایش تورم هم به این موضوع دامن زده است.

از این گذشته قیمت ارزهای دیجیتال با کاهش بسیار شدید مواجه بوده، به‌طوری که مهم‌ترین رمزارز، یعنی بیت‌کوین تقریباً 35 درصد تا این لحظه از سال کاهش داشته و با بیش از 55 درصد کاهش از بالاترین سطح خود در سال 2021 مواجه بوده است. قیمت‌های پایین‌ ارزهای دیجیتال معمولاً به معاملات کمتر این ارزها منجر می‌شود و در نتیجه بر تعداد کاربران فعال در صرافی‌هایی آنلاین مانند کوین‌بیس تأثیر مستقیم می‌گذارد.

صورت‌های مالی کوین‌بیس در سه‌ماهه اول 2022 نیز ضعیف‌تر از حد انتظار بود. به‌طوری که درآمد آن نسبت به سال قبل کاهش 27درصدی را تجربه کرده است. تعداد معاملات خرده‌فروشی صورت‌گرفته توسط کاربران (به‌طور ماهانه) با 20 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به 9.2 میلیون تراکنش رسید و حجم کل معاملات نیز با 45 درصد کاهش به 309 میلیارد دلار تقلیل یافت.


آیا زمان مناسب برای خرید فرا رسیده است؟


در حال حاضر این سهام به‌صورت تقریبی چهاربرابر درآمد توافقی سال 2022 معامله می‌شود. کاملاً مشخص است این یک ارزش‌گذاری مناسب برای سهامی سودآور و آینده‌دار با پتانسیل درآمد برای یک بازه بلندمدت نیست.

قیمت‌های کریپتو تابع چرخه‌های چندساله (دو تا چهار سال، به ازای هر رمزارز) هستند و این شرایط در کوتاه‌مدت برای شرکت مشکلاتی را به همراه خواهد داشت، زیرا سرمایه‌گذاران تمرکز بر بازارهایی را که مولد بوده و جریان سرمایه نقدی داشته باشند، بر کریپتوها ترجیح می‌دهند.

با این حال شرکت نقدینگی کافی برای مواجهه با این چرخه نزولی را در اختیار دارد، به‌طوری که با این نقدینگی و سایر منابع مشابه در پایان سه‌ماهه اول 2022 این رقم به 6.1 میلیارد دلار می‌رسد.

کوین‌بیس به‌عنوان یک هدایتگر بازار در فضای ارزهای دیجیتال، پتانسیل آن را دارد که بین فناوریهای زمان ما یکی از تأثیرگذارترین‌ها باشد.

این شرکت با شهرتی که از سایه شفافیت، امنیت و انطباق برای خود به دست آورده، می‌تواند مانند بیت‌کوین و دیگر رمزارزها به یک پلتفرم محبوب تبدیل شود. اگرچه کوین‌بیس در سه‌ماهه اول سال با ورود ارزهای دیجیتال به بازار نزولی، ضرر بزرگی را متحمل شد، اما در سال 2021، زمانی که ارزهای دیجیتال رشد چشم‌گیری داشتند، با درآمد خالص 3.6 میلیارد دلار و 46 درصد حاشیه سود خالص، در واقع بسیار سودآور بود. این بیانگر این است که وضعیت مالی شرکت با معکوس‌شدن چرخه کریپتو، دوباره به‌طور معنی‌داری بهبود خواهد یافت.

از دید فوربس، ارزش فعلی هر سهم کوین‌بیس حدود 150 دلار است که بسیار بیشتر از مبلغی است که امروزه هر سهم شرکت در بازار معامله می‌شود. با این دید به نظر می‌رسد که اکنون زمان مناسبی برای خرید کوین‌بیس باشد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/yp4t
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.