کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کدام موارد در دستور کار دولت بود؟

اولین جلسه ستاد ملی رمزارزش‌ها برگزار شد

اولین جلسه ستاد ملی رمزارزش‌ها‌ به ریاست معاونت اقتصادی رئیس‌جمهوری برگزار شد. پیگیری عملیاتی شدن آیین‌نامه استخراج رمز‌ارزها، ساماندهی و تعیین تکلیف این حوزه، همچنین بررسی قوانین لازم برای حوزه رمزارزها ازجمله مسائل اساسی بوده که در این جلسه مورد بحث قرار گرفته است.

محسن رضایی صدرآبادی، دبیر کارگروه رمزارزش‌ها در ستاد تحول دولت در گفت‌وگو با «راه ‌پرداخت» اعلام می‌کند که ستاد ملی رمزارزش‌ها زیر نظر معاونت اقتصادی رئیس‌جمهوری و با حکم ویژه رئیس‌جمهوری مبتنی بر اصل ۱۳۴ قانون اساسی تشکیل شده است. به گفته او قرار شده از این به بعد جلسه‌های این ستاد به صورت دو هفته یک‌بار برگزار شود.

رضایی اعلام می‌کند که در جلسه اول این ستاد همه نهادها ازجمله وزارت اطلاعات، نفت، نیرو، صمت، اقتصاد، بانک مرکزی و… شرکت داشتند و در جلسات غیررسمی هم با مجلس، شوراهای مختلف ازجمله شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی هم هماهنگی‌های لازم انجام شده تا تصمیمات دولت حول موضوع رمزارزش‌ها در این ستاد به‌صورت هماهنگ، واحد و یکپارچه گرفته شود.

آن‌طور که دبیر کارگروه رمزارزش‌ها در ستاد تحول دولت به راه‌ پرداخت توضیح می‌دهد، جلسه اول این ستاد سه‌شنبه هفته گذشته به ریاست محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری برگزار شده است. رضایی در مورد اینکه در این جلسه چه مواردی مطرح شده به راه‌ پرداخت گفت: «قبلاً جلسه‌های متعددی در راستای ساماندهی رمزارزش‌ها برگزار شده بود، ولی اولین جلسه ستاد ملی رمزارزش به‌صورت رسمی بود که روز سه‌شنبه برگزار شد و در آن تصمیم‌گیری شد که چه کارهایی اولویت انجام دارد و چه برنامه‌هایی باید در دستور کار باشد تا پیگیری شود.»

او در مورد این اولویت‌ها توضیح داد: «اولویت‌هایی که در این جلسه مطرح شد، اول بحث استخراج رمزدارایی‌ها بود که باید عملیاتی شود، چون آیین‌نامه‌ آن در شهریور سال ۱۴۰۱ تصویب شده و ۲۲ آبان ابلاغ شده است. پیگیری اجرای این مصوبه یکی از اولویت‌هاست.

سایر احکام ساماندهی و تعیین تکلیف کردن حوزه‌های مختلف رمزارزش‌ها نیز مسئله بعدی بود که مورد توجه قرار گرفت و مسئله سوم هم قوانین لازم این حوزه بود. در واقع کمک به مجلس و تسهیل قوانین در این زمینه مسئله دیگری بود که مورد توجه قرار گرفت.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا سند ساماندهی رمزارزش‌ها با تشکیل اولین جلسه ستاد ملی رمزارزش‌ها مورد توجه قرار گرفته، گفت: «احکام ساماندهی رمز‌ارزش‌ها در هفت تا هشت ماه، اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری (۱۴۰۱) در بدنه دولت با کمک نظرات انجمن‌ها و تشکل‌های این حوزه که به‌صورت رسمی فعالیت می‌کنند، تهیه شد.

نسخه اولیه آن پس از تهیه سند تحول دولت، در کارگروه رمزارزش‌‌های ستاد تحول پیگیری شد و نسخه بعدی با کمک وزارتخانه‌ها و کارشناسان وزارتخانه و فعالان بخش خصوصی تهیه و تنظیم شد و در مراحل تصویب است. حالا براساس سند تحول دولت و برنامه و خط‌مشی دولت، جلسه اول ستاد ملی رمزارزش‌ها برگزار شد.»

در حالی اولین جلسه ستاد ملی رمزارزش‌ها‌ برای ساماندهی حوزه رمزارزها برگزار شده که در مدت گذشته نهادهای مختلفی تلاش کرده‌اند دست به ساماندهی این حوزه بزنند. برای نمونه پلیس فتا به‌تازگی الزاماتی برای بخش رمز‌ارز تدوین کرده تا خطرات فضای رمزارز را کنترل کند. حالا این سؤال به وجود می‌آید که آیا ورود نهادهای مختلف به این حوزه، موازی‌کاری و سردرگمی برای فعالان این بخش را به دنبال ندارد؟

دبیر کارگروه رمزارزش‌ها در ستاد تحول دولت، موازی‌کاری در این حوزه را به خاطر ماهیت چندبعدی و چندوجهی‌ رمزارزش‌ها می‌داند و اعلام می‌کند که در کارگروه رمزارزش‌ها به دنبال هماهنگی و جلوگیری از موازی‌کاری در این بخش هستند.

او در این مورد توضیح داد: «بیش از شش سال است که دولت قبلی و فعلی با این موضوع درگیر بودند و این بحث‌های موازی‌کاری و ناهماهنگی وجود داشته است. در برنامه تحول دولت سیزدهم و سند تحولی که منتشر شد و الان قابل دسترسی در سایت دولت است، در ذیل مبحث رمزارزش‌ها، اولین چالشی که مطرح شده، همین چالش موازی‌کاری و نبود انسجام در تصمیم‌گیری‌هاست؛ یعنی در این حوزه فرماندهی واحد وجود نداشته است. برای حل این چالش یک اقدامی پیش‌بینی شد و مسئول این اقدام هم معاونت اقتصادی رئیس‌جمهوری تعیین شد. این اقدام هم تشکیل ستاد ملی رمزارزش‌ها بود.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/4vv5
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.