کسب‌وکارهای دانش‌بنیان آسیب‌دیده از قطعی اینترنت حمایت می‌شوند

ارائه تسهیلات تا سقف ۱۰ میلیارد تومان

زمان مطالعه: 2 دقیقه

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور از اختصاص تسهیلات جدید از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی دانش‌بنیان آسیب‌دیده خبر داد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و رئیس هیئت‌عامل صندوق نوآوری و شکوفایی به فکر کسب‌وکارهای اقتصاد دانش‌بنیان افتاده و اعلام کرده‌‌اند برای هر شرکت تا ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است که با نرخ ترجیحی و به‌صورت یکجا پرداخت شده و در یک دوره ۱۲ماهه بازپرداخت می‌شود. ملاک تشخیص آسیب‌دیدگی این شرکت‌ها کاهش حداقل ۲۰درصدی تعداد نصب، کاربر فعال و میزان بازدید یا ترافیک داده آنها در مهر ۱۴۰۱ نسبت به مرداد ۱۴۰۱ است.

بر اساس گفته‌ها، این تسهیلات شامل شرکت‌هایی می‌شود که فروش سال ۱۴۰۰ آنها کمتر از ۵۰ میلیارد تومان باشد. این تسهیلات از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری با نرخ ۹ درصد و با حداقل تضامین و وثایق مورد نیاز و از طریق بانک‌های همکار صندوق با نرخ ۱۲ درصد پرداخت شده و بازپرداخت آن پس از گذشت شش ماه از تاریخ دریافت تسهیلات توسط شرکت، آغاز خواهد شد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی که معتقد است کسب‌وکارهای اینترنتی و پلتفرم‌ها در افزایش بهره‌وری، خلق ثروت و ایجاد اشتغال در کشور نفش مؤثری دارند، اظهار کرد که در دو ماه اخیر فعالیت شماری از کسب‌وکارهایی که از بستر اینترنت و فضای مجازی برای ارائه خدمات و محصولات خود استفاده می‌کردند، با مشکلاتی مواجه شده‌ است.

در همین راستا دولت با تدوین و ابلاغ آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی تلاش می‌کند خسارت‌های ناشی از اختلالات اینترنت را برای این کسب‌وکارها به حداقل برساند و فضایی فراهم کند که آنها بتوانند با بهره‌گیری حداکثری از زیرساخت‌ها و بسترهای داخلی و پایدار، نقش مؤثری در توسعه اقتصاد و اشتغال داشته باشند.

او ادامه داد: «تعداد قابل توجهی از پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی آسیب‌دیده، در گروه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق هستند. صندوق نوآوری و شکوفایی نیز بسته‌ای برای کمک به این شرکت‌ها تدارک دیده تا با این اقدام، فرصت مناسبی برای بهبود این کسب‌‌وکارها و انطباق با شرایط پیش‌آمده فراهم کند.»

دهقانی با تأکید بر اینکه تسهیلات هر شرکت متناسب ماهیت فعالیت آن و شرایطی که در آن قرار دارد تعیین می‌شود، گفت: «شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق مورد نظر عمدتاً در یکی از حوزه‌های «پلتفرم‌های کاربردی و کسب‌وکاری»، «نرم‌افزارهای محتوامحور»، «آموزش مجازی» یا «صنعت بازی‌های اینترنتی» فعالیت دارند یا بازاریابی و فروش محصولات آنها از طریق پلتفرم‌های خارجی انجام شده است.»

علی وحدت، رئیس هیئت‌عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با تأکید بر اینکه یکی از جهت‌گیری‌های راهبردی این صندوق، حمایت از شرکت‌ها در شرایط خاص است، جزئیات این بسته حمایتی را اعلام کرد. طبق گفته‌های او، مبلغ تسهیلات هر شرکت معادل شش برابر مجموع هزینه‌های حقوق و دستمزد شرکت بر اساس فهرست بیمه مهرماه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/qipq
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.