رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کسی به فکر کسب‌و‌کارهای کوچک نیست

استفاده از تلگرام به‌عنوان ابزاری قوی در مدیریت سفارش‌های کسب‌و‌کارهای کوچک دشوارتر از گذشته است

زمان مطالعه: 2 دقیقه

کسب‌وکارهای کوچکی که در شرایط فعلی موفق به فروش محصول شدند، کماکان با اختلالات اینترنت در جنگ‌اند.
آیا تاکنون فکر کرده‌اید که فرایندهای کسب‌و‌کارهای کوچک مثل ثبت سفارش‌ها و جزئیات تقسیم مسئولیت‌های کسب‌وکار و تیم کجا انجام می‌شود؟

تصور استارتاپی بسیاری از ما موجب می‌شود پاسخ را «برنامه‌های مدیریت سفارش‌ها و مدیریت ‌پروژه» بدانیم، اما حقیقت این نیست. بسیاری از کسب‌و‌کارهای کوچک آشنایی چندانی با این نرم‌افزارها ندارند و فروش متوسط‌شان را بر پایه‌ امکانات پیام‌رسان‌هایی مثل تلگرام انجام داده و می‌دهند.

فرایندهای کاری و ثبت اطلاعات و اسناد در پیام‌رسانی چون تلگرام به‌خوبی انجام و ذخیره می‌شود و با امکاناتی چون ربات و کد‌نویسی‌هایی که در این اپلیکیشن وجود دارد، حتی می‌شود مدیریت موجودی سایت و مدیریت فرایند انجام امور و سفارش‌ها را نیز انجام داد.

اما در چند ماه اخیر اتفاق عجیبی رخ‌ داده است؛ قبلاً تلگرام با وجود فیلتر بودن، قابل دسترس و استفاده بود و کماکان پاسخگوی این‌گونه نیازهای کسب‌وکارهای کوچک نیز بود، اما این اختلالات زیاد اخیر موجب توقف فرایندهای داخلی این کسب‌و‌کارها شده است.

اگرچه خرید‌وفروش در تلگرام فیلتر‌شده کم‌رونق بود، اما هنوز حجم بالای ذخیره اطلاعات در تلگرام و آرشیو طولانی‌مدت و مدیریت دسترسی افراد به اطلاعات و جست‌و‌جوی بسیار قوی این اپلیکیشن، گوی رقابت را از سایرین گرفته بود و باعث می‌شد این برنامه تنها برنامه‌ موفق برای مدیریت فرایندهای این کسب‌وکارها باشد.

این روزها حتی برای بارگذاری یک عکس در تلگرام چندین دقیقه زمان احتیاج است. حتی کسانی که در اپلیکیشن‌های داخلی فعالیت می‌کنند نیز نمی‌توانند فرایندها را مدیریت کنند، چون هیچ نرم‌افزار داخلی امکانات مشابه تلگرام را ندارد؛ یعنی اگر کسب‌و‌کاری موفق به بقا در شرایط فعلی شده باشد، فرایند مدیریت ‌داخلی سفارش‌ها و افراد در آن با اختلال مواجه‌ شده و این باعث نارضایتی مشتریان و کاهش فروش می‌شود.

سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا مسئولان تصمیم‌گیر که علاوه بر فیلترینگ، دستور به ایجاد اختلالاتی بدین حد گسترده در سطح پیام‌رسانی چون تلگرام را صادر می‌کنند، تصوری از کاربرد‌های متنوع یک نرم‌افزار در همه لایه‌ها دارند؟ آیا اختلالات گسترده‌ اخیر که موجب ضررهای جبران‌ناپذیر به کسانی شده‌ که شرافتمندانه و با کمترین بهره از امکانات دولتی در پی رزق حلال هستند، موجب نارضایتی روز‌افزون و از‌دست‌رفتن بیش از پیش سرمایه اجتماعی حاکمیت نمی‌شود؟

به نظر می‌رسد مسئولان امر تصور درستی از کسب‌و‌کارهای کوچک، به‌خصوص کسب‌وکارهای زنان ندارند و این مشکلات را به‌کلی نادیده می‌گیرند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/r3yc
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.