کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گزارش‌های روزانه از قطر وب‌‌سامیت (۲) / از جای خالی استارتاپ‌های ایرانی تا بهار عربی از جنس فناوری

حسن اطاعت / نام «هوش مصنوعی» را برای یادداشت امروز از قطر وب‌سامیت انتخاب کردم، چون بخش قابل توجهی از مباحثی که در جریان است به هوش مصنوعی و تأثیرات و کاربردهای آن بستگی دارد؛ تاثیرات شگرفی که از هم‌اینک در تمام زمینه­‌ها ظاهر شده‌­اند و کاربردهایی که به سرعتی باورنکردنی در حال گسترش هستند.

بهترین زمان از برنامه­‌های سالن اصلی به یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی به نام Builder.ai اختصاص یافته که از سال 2018 تاکنون بیش از 450 میلیون دلار جذب سرمایه کرده است. این پلتفرم با شعار “No-code in an all-code world” چشم‌انداز هیجان‌انگیزی را دنبال می‌­کند: «بی‌نیازی به برنامه­‌نویسی در دنیای مبتنی بر برنامه‌­نویسی».

اگر چنین چشم‌­اندازی محقق شود (که قطعاً خواهد شد) تولید نرم‌­افزار از یک صنعت تخصصی به یک فعالیت عادی روزمره تبدیل خواهد شد و این تغییر انقلابی، بستری برای گشایش­‌های بعدی ایجاد خواهد کرد که هنوز از حیطه تصور ما خارج هستند.

بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر دنیای بانکداری، خدمات مشتریان، ریتیل، موسیقی، اقتصاد، آموزش و ارتباطات از سایر برنامه­‌های امروز هستند که در قالب سخنرانی، میزگرد، ارائه مقاله و مصاحبه در قطر وب‌سامیت ارائه می­‌شوند.


حضور ۱۰۴۳ استارتاپ در قطر وب‌سامیت


برخلاف انتظار، کل ظرفیت رویداد به فروش رسیده و 15453 نفر از 118 کشور در این یک وجب جا حضور دارند. این رویداد با حضور 1043 استارتاپ، بزرگ‌ترین گردهمایی استارتاپ‌­های خاورمیانه تاکنون محسوب می‌­شود.

148 شرکت بزرگ ازجمله مایکروسافت، متا، تیک‌­تاک و اسنپ (اسنپ اینها، نه اسنپ ما) به‌عنوان همکار و اسپانسر در این رویداد حضور دارند که در میان آنها اسامی برخی شرکت‌­های بزرگ که وب‌سامیت لیسبون را تحریم کرده بودند نیز به چشم می‌خورد.

خانم کاترین ماهر در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد که 37 درصد شرکت‌کنندگان و 30 درصد سخنرانان، خانم هستند و 31 درصد استارتاپ‌هایی که حضور دارند، توسط زنان تأسیس شده‌­اند.

زمان حضور هر استارتاپ در وب‌سامیت بسیار محدود است (یک روز) و کل امکاناتی که دارند، یک مترمربع فضای ایستادن، بدون صندلی و در مجاورت استارتاپ­‌های دیگر است. با این حال فرصت دسترسی به سرمایه‌­گذاران و منتورها موجب می‌­شود آنهایی که حرفی برای گفتن دارند فرصت لازم را به دست آورند:

استارتاپ BxT.ai نسخه بتای نهایی Penelope – یک پلتفرم معاملاتی مبتنی بر هوش مصنوعی – را منتشر کرد.

 MammoCheck – یک سرویس خانگی غربالگری سرطان سینه – دور اولیه سرمایه­‌گذاری خود را اعلام کرد و قصد دارد تا سال 2025 رسماً وارد بازار شود.

 Cybervize دسترسی اولیه انحصاری به پلتفرم مدیریت ریسک سایبری خود را ارائه داد و Go Platform از سیستم ضدتقلب خود با هوش مصنوعی رونمایی کرد.


جای خالی استارتاپ‌های ایرانی


با اینکه در بین حاضران در قطر وب‌سامیت اسامی ایرانی زیادی دیده می‌­شود، اما من تا این لحظه مطمئن نیستم که شرکت یا استارتاپی از ایران حضور جدی داشته باشد. البته که باعث تأسف است، اما تعجب­‌آور نیست. نتیجه طبیعی سیاست‌­هایی است که داشتیم و حمایت­‌هایی که نداشتیم.

البته آقای امید عسگری، استاد ایرانی دانشگاه لیسبون با سه استارتاپ خلاقانه در اینجا حضور دارد، اما هر سه در محیط اروپا رشد کرده‌اند و ربطی به ایران ندارند. امروز Brainbox را ارائه کرد، فردا با Greenment شرکت خواهد کرد و جلسه مشترکی هم با یک سرمایه­‌گذار قطری خواهد داشت و روز آخر، استارتاپ دیگری در حوزه تولید محتوا معرفی خواهد کرد.


بهار عربی از جنس فناوری


برخلاف ما، دولت قطر یک حمایت مالی تمام‌قد و شگفت‌انگیز از استارتاپ‌ها را آغاز کرده است. دیروز برنامه ویژه‌­ای با عنوان «استارتاپ قطر» معرفی شد که چشم‌­انداز خیره‌­کننده­‌ای برای صاحبان ایده و کسب‌وکارهای نوپا ترسیم می‌­کند و از هم‌اینک، حتی استارتاپ‌­های پذیرفته‌شده در شتاب‌دهنده­‌های اروپایی هم به فکر مهاجرت به اینجا افتاده‌­اند.

12 سال پیش با وقوع «بهار عربی»، تصور فروپاشی جهان عرب (به آن معنایی که ما تصور می­‌کنیم) مطرح شد، اما اکنون شاهد بهار متفاوتی هستیم: امارات، عربستان، قطر و کویت در حال تغییر نقشه اقتصاد و فناوری دنیا هستند.     

گزارش‌های دیگر حسن اطاعت از قطر وب‌سامیت ۲۰۲۴ را می‌توانید اینجا بخوانید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/4qyb
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.