کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گزارش‌های روزانه از قطر وب‌‌سامیت (۳) / تفاوت­‌های نسخه عربی وب‌سامیت با نسخه غربی آن

حسن اطاعت / گفته بودم که چندان روی تفاوت­‌های نسخه عربی وب‌سامیت با نسخه غربی آن تمرکز نخواهم کرد، ولی برخی تفاوت­‌ها چنان چشم‌گیر هستند که نمی‌­توان از آنها بی­‌توجه گذشت. یکی از بارزترین تفاوت­‌ها، حضور دولتی­‌هاست.

در لیسبون هم البته دولتی­‌ها حضور داشتند و هرساله، رویداد را نخست‌وزیر پرتغال و شهردار لیسبون افتتاح می­‌کردند، اما اینجا حضورشان از نوع دیگری است: تأمین مالی، ایجاد دسترسی­‌های ویژه و به رخ کشیدن موقعیت. در هر گوشه از سالن، افرادی با لباس سراپا سفید و براق و تمیز و اتوکشیده بدون حتی یک خط تا، دیده می­‌شوند که کارت «پارتنر» به سینه دارند و عناوینی مانند پرنس و شیخ و امیر را یدک می­‌کشند و حداقل سه نفر همراهی‌شان می­‌کنند: یک عکاس، یک مترجم و یک دستیار.

در برخی موارد، دستیار و مترجم، یک نفر است و در برخی موارد، انگلیسی بلدند و مترجم ندارند اما عکاس/تصویربردار عضو جدایی‌ناپذیر این تیم‌­هاست. زیرا هدف، خودنمایی و به رخ کشیدن فعالیت­‌ها و مشارکت­‌هاست. غربی‌­ها هم هرچند با این فضا راحت نیستند، اما چون پای پول در میان است، اعتراضی نمی‌­کنند.


قرارداد تأسیس نخستین استودیوی خلاقیت تیک‌­­تاک در قطر


امروز برنامه پرسروصدایی برای مبادله قرارداد تأسیس نخستین استودیوی خلاقیت تیک‌­­تاک در قطر بین مدیر بخش خاورمیانه­‌ای تیک‌­تاک و وزیر ارتباطات قطر برگزار شد. برنامه­‌ای پر از عکاس و خبرنگار و خالی از محتوا. هر یک، متن خود را روخوانی کردند و پوشه‌های خالی را تبادل کردند و عکس گرفتند. پوشه‌ها واقعاً خالی بودند و چیزی هم به امضا نرسید. دقایقی پیش هم شاهزاده خانمی از عربستان کنفرانس مطبوعاتی داشت و دیروز ملکه عمان در سالن اصلی سخنرانی کرد. اما هرچه هست، خیلی بهتر از وضعیت ماست. اینها پول و هدف و برنامه دارند و در حال ساخت آینده هستند. این وسط چهار تا عکس هم می­‌گیرند.


یکه‌تازی نیروهای امنیتی قطر در وب‌سامیت هنگام حضور دولتی‌ها


یکی دیگر از تفاوت­‌ها، که برای ما بسیار آشناست، یکه‌­تازی نیروهای امنیتی هنگام حضور مقامات دولتی است. شب افتتاحیه، در مدتی که نخست‌وزیر مشغول بازدید از سالن بود، تمام دسترسی‌­ها را بستند و کسی را راه ندادند. ما هم که کارت دسترسی ویژه داشتیم با نیم ساعت تأخیر وارد شدیم. البته یک افسر امنیتی پس از ورود یک خانم فرانسوی که لباسی تقریباً نامتعارف داشت، تشخیص داد که باید همان دسترسی را هم ببندد و خطاب به مأمورانش گفت: خلاص! و آنها بلافاصله در را بستند. یادش به‌خیر در نمایشگاه سبیت در آلمان، خانم آنگلا مرکل، در کنار بازدیدکنندگان عادی و با تیم محدودی از همراهان، نمایشگاه را بازدید می­‌کرد.

تفاوت دیگر، سطح پذیرایی است. بخش نمایشگاه و کنفرانس که طبق پروتکل عادی وب‌سامیت پذیرایی ندارد، اما در بخش سخنرانان و مهمانان، که قاعدتاً همراه با پذیرایی است، سنگ تمام گذاشته‌­اند. در لیسبون، اتاق پذیرایی جدا بود و فقط برای صبحانه و ناهار باز می‌­شد و پذیرایی هم خوب و معمولی بود ولی اینجا، پذیرایی در داخل همین اتاق سخنران‌ها و مهمان‌هاست و به طور دائم فراهم و خیلی هم مفصل است.


ما رقابت نمی‌­کنیم، ما بهترین هستیم


مانند هر کشور دیگری، اینجا هم در هر یک از زمینه‌های فناوری، نهایتاً یک یا دو استارتاپ به مرحله راهبری بازار می‌رسند و بقیه یک رشد عادی را تجربه می­‌کنند. در زمینه دلیوری، «اسنونو» به چنین موقعیتی رسیده است و امروز، «حامد ال‌حجیری» (مدیرعامل) برنامه­‌های بلندپروازانه­‌ای برای توسعه فعالیت­‌های آن اعلام کرد. برنامه­‌هایی که کمترین ارتباط را به لجستیک و دلیوری دارند و به نوعی مشارکت در توسعه زیرساخت­‌های حمل‌ونقل کشور محسوب می‌‌شوند.

دیروز یکی از دوستان، به موقعیت ویژه ورزش در بین انواع سرمایه­‌گذاری­‌های اقتصادی قطر اشاره می­‌کرد؛ مانند برگزاری جام جهانی و بازی‌­های آسیایی. امروز خانم «مریم فرید» قهرمان دوومیدانی قطر، با تسلط ویژه‌­ای به زبان انگلیسی، به صراحت اعلام کرد که «ما رقابت نمی‌­کنیم، ما بهترین هستیم.»

وی معتقد است که به‌عنوان یک زن مسلمان باحجاب، نه‌تنها هیچ محدودیتی در هیچ زمینه­‌ای نداشته، بلکه حتی بیشتر از آقایان مورد توجه قرار گرفته است. روزی که تیم فوتبال قطر، ایران را شکست داد، جواد خیابانی و بسیاری تحلیلگران دیگر به مقایسه دردناک ایران و قطر پرداختند و اینکه حتی اندازه یک استان ایران نیست و سه میلیون جمعیت دارد که قسمت اعظم آن مهاجر هستند، درآمدش از گاز است که در آن سهم ایران را می‌­دزدد و شونصد تا هواپیمای نو دارد و زمانی‌ که توپ پلاستیکی نداشتند ما قهرمان آسیا بودیم و… . به نظر من این مقایسه مع‌الفارق است. قطر کشور کوچکی است که بدون هیچ پشتوانه تاریخی و فرهنگی و اقتصادی قابل افتخار، فقط از راه تعامل با دنیا، مسیر توسعه را پیش گرفته است. ما اساساً چنین قصدی نداریم و حتی آن را نقد می­‌کنیم؛ پس خلایق هر چه لایق.

گزارش‌های دیگر حسن اطاعت از قطر وب‌سامیت ۲۰۲۴ را می‌توانید اینجا بخوانید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/wj9x
1 نظر
  1. محسن برجی می گوید

    گزارش دست اول و فوق‌العاده‌ای بود. نگاهی از نزدیک. بسیار عالی.

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.