کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گزارش‌های روزانه از قطر وب‌‌سامیت (۱) / استفاده قطر از فرصت‌ها برای برگزاری رویدادهای جهانی

حسن اطاعت / ساعت دوازده ظهر امروز هفتم اسفند با یک پرواز تقریباً خالی قطر ایرویز، تهران را به مقصد دوحه ترک کردم و بلافاصله پس از استقرار در هتل، خود را با اشتیاق به محل برگزاری قطر وب‌سامیت رساندم و ساعتی است با خود کلنجار می‌روم که تفاوت­‌های نسخه قطری و عربی وب‌سامیت را با نسخه اصلی آن تحمل کنم. سعی خواهم کرد، اما تضمین نمی‌­کنم!

دوستانی که سفرهای قبلی مرا (قبل از کرونا) تعقیب کرده­‌اند یا گزارش‌هایم را از وب‌سامیت لیسبون، در سایت شخصی و سایت راه پرداخت مطالعه کرده‌­اند، «پدی کاسکراو» را می­‌شناسند. جوان ایرلندی مؤدب و باسواد و پرجرئتی که یک دورهمی دوستانه در شهر دوبلین را با استفاده از حمایت­‌های «آنتونیو گوترش»، نخست‌وزیر وقت پرتغال که اکنون دبیر کل سازمان ملل است به یک کنفرانس سالانه 70 هزار نفری (به تعبیری، بزرگ‌ترین گردهمایی فناوری جهان) تبدیل کرد.

پدی آدم سیاسی نیست، اما مانند هر ایرلندی دیگری گرایش‌های آزادی‌خواهانه خود را پنهان نمی­‌کند. شاید به همین دلیل بود که اکتبر سال میلادی گذشته با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس به حملات اسرائیل به غزه واکنش نشان داد و نوشت: «جنایت جنگی، جنایت جنگی است؛ حتی زمانی که توسط متحدان انجام شود.» از آن روز موج اعتراض شرکت­‌ها و دولت‌­ها به اظهارات ضد اسرائیلی وی آغاز شد و شرکت‌­های بزرگ دنیا مانند بلومبرگ، گوگل، متا، اینتل و زیمنس اعلام کردند که در این رویداد شرکت نخواهند کرد. چند روز بعد فشارها به حدی رسید که پدی مجبور به استعفا شد.

همه می‌­دانیم که استعفای یک بنیان‌گذار از شرکت خودش، درحالی‌که فقط 20 روز به تاریخ برگزاری رویداد سالانه اروپایی آن باقی مانده است، یعنی چه. 


وب‌سامیت قطر، روز اول: افتتاحیه


ولی ظاهراً این تهدید به فرصت تبدیل شد و قطر که هر فرصتی برای برگزاری رویدادهای جهانی را شکار می‌­کند، امتیاز برگزاری این رویداد در خاورمیانه را با رقم قابل توجهی خریداری کرد و دقایقی است که مراسم افتتاحیه اولین وب‌سامیت قطر، با سخنرانی «کاترین ماهر» آغاز شده است. خانم کاترین ماهر (40ساله، آمریکایی) تنها چند روز پس از استعفای پدی و درحالی‌که تنها 13 روز به زمان برگزاری وب‌سامیت لیسبون باقی مانده بود، به‌عنوان مدیرعامل انتخاب شد و رویدادی 70هزار نفره را که بلیت ورودی آن برای شرکت‌کننده عادی، 1100 یورو و برای مدیران و افراد وی‌آی‌پی، حدود پنج هزار یورو قیمت داشت به خوبی برگزار کرد.

کاترین دارای لیسانس علوم اسلامی و خاورمیانه از دانشگاه نیویورک است و در جاهایی مانند یونیسف و بانک جهانی در حوزه‌­های مرتبط به ICT، نوآوری، بهداشت، تغذیه و رفاه عمومی کار کرده است. در سال­‌های اخیر، از مدیران ارشد گروه ویکی­‌مدیا بود و در عین حال در اغلب رویدادهای مربوط به نوآوری، فناوری و مسائل خاورمیانه حضور داشته است.

انتخاب یک خانم با این سوابق برای مدیریت وب‌سامیت نشان از عزم جدی این گروه برای توسعه تجاری بیشتر با حفظ تفکر آزادی‌خواهانه و انسان‌دوستانه مؤسس آن دارد و در عین حال بر تلاش این گروه برای کاهش «جندرگپ» (تلاش جهانی برای ترغیب خانم‌ها به حضور بیشتر در دنیای فناوری و کسب‌وکار) صحه می‌گذارد.

الان که همزمان با سخنرانی وی، این گزارش را می­‌نویسم، حس می‌کنم اگر پدی هم اینجا بود، همین صحبت‌ها را بیان می­‌کرد: اشاره به معجزه وب‌سامیت که استارتاپ­‌ها، منتورها، سرمایه‌گذاران، اساتید، مدیران، مخترعان، تحلیل­گران و ژورنالیست­‌های فناوری از سراسر جهان را در رویدادی چهارروزه دور هم جمع می‌­کند تا در کنار برگزاری ده­‌ها و صدها سخنرانی و پنل و مصاحبه و پیچ‌دک و مذاکرات حرفه‌­ای، اوقات خوشی را کنار هم تجربه کنند، خاطرات و تجارب خود را به اشتراک بگذارند و از فرصت­‌های گسترده شبکه‌­سازی استفاده کنند.

در فاصله‌ای که سطور فوق را می­‌نوشتم، نخست‌وزیر قطر هم سخنرانی کرد و دقیقاً به همان نکته­‌ای اشاره کرد که قبلاً عرض کردم: «ما با برگزاری انواع رویدادهای جهانی، دنیا را به قطر می‌آوریم.»

اگر کنجکاو شده‌اید که در سه روز آینده در نخستین رویداد خاورمیانه­‌ای وب‌سامیت چه اتفاقاتی خواهد افتاد، می‌توانید این گزارش­‌های زنده روزانه را دنبال کنید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/e504
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.