کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گزارش سالانه علی بابا منتشر شد / افزایش سفر در دوره پساکرونایی

بهناز ملکی / گروه علی‌بابا، فعال در حوزه گردشگری، گزارش سالانه ۱۴۰۱ خود را منتشر کرد. این گروه ضمن معرفی خود به عنوان رتبه یک ارائه دهنده خدمات سفر در کشور، اعلام کرد که هزار و سیصدوپنجا و یک  نقطه در دنیا را برای خدمات‌دهی سفر تحت پوشش دارد. 

همچنین علی‌بابا در گزارش سالانه خود محصولات جدید این گروه را که در سال گذشته به خدمات خود افزوده، معرفی کرده، که از جمله محصولات جدید علی‌بابا می‌توان به بیمه مسافرتی، ویزا، تورگروهی و سفرکارت اشاره کرد. 

داده‌های آماری در خصوص کاربران علی‌بابا نشان از افزایش تقاضا برای استفاده از محصولات سفر و به تبع آن افزایش تعداد سفر در دوره پساکرونایی است. 

آمارهای منتشر شده در این گزارش بیان‌گر رشد این شرکت در طول سال گذشته است. میزان بازدید وبسایت علی‌بابا در سال گذشته ۱۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و میزان استفاده از اپلیکیشن بیش از ۳۴ میلیون بوده است. 


ماندن در رتبه نخست


براساس گزارش سالانه علی‌بابا این گروه در رتبه نخست ارائه‌دهنگان خدمات سفرهستند. علی‌بابا در گزارش شش‌ ماه نخست خود  نیز اعلام کرده بود که در جایگاه نخست خدمات‌رسانی سفر قرار دارد. این نکته را نیز در خصوص افزایش رشد سفرهای علی‌بابا باید در نظر گرفت که تعداد سفر در دوره پساکرونایی همچنان در سیر صعودی قرار دارد.

اما تعداد بازدید‌کنندگان وبسایت علی‌بابا ۱۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و میزان استفاده از اپلیکیشن ۳۴ میلیون و ۶۶۲ هزار نفر بوده که نسبت به گزارش سالانه این شرکت در سال گذشته نشان‌دهنده رشد است. درصد ارزش ناخالص ریالی فروش این شرکت نیز حاکی از رشد ۶۸.۵۲٪ آن نسبت به سال ۱۴۰۰ دارد. 


پربار شدن سبد خدمات علی‌بابا


به نظر می‌رسد سبد خدمات علی‌بابا در سال گذشته گسترده‌تر شده و این گروه تنها به خدماتی که در گذشته برای سفر ارائه می‌داده بسنده نکرده است. در توضیحات گزارش سالانه علی‌بابا چهار محصول معرفی شدند. 

بیمه مسافرتی: در یکی از خدمات جدید علی‌بابا با عنوان بیمه مسافرتی، مسافر می‌تواند ضمن دریافت بیمه‌های مسافرتی الزامی، خسارت‌های ناشی از گم شدن مدارک و یا هزینه‌های احتمالی مانند خدمات پزشکی فوری را دریافت کند.

سفرکارت: در واقع یک کارت هدیه سفر است که سازمان‌ها می‌توانند به عنوان هدیه به همکاران تجاری خود بدهند. 

ویزا: علی‌بابا در ارائه خدمات جدید، اخذ ویزا را نیز در نظر گرفته است . اخذ ویزای دوبی و تایلند به صورت آنلاین اکنون در علی‌بابا امکان پذیر است. از دیگر خدمات تازه این گروه همچنین می‌توان به تور گروهی اشاره کرد که در مرحله آزمایشی به سر می‌برد.

بر اساس اصل مسئولیت اجتماعی برای کسب‌وکارها، یک بنگاه اقتصادی خود را موظف می‌داند تا از منافع افراد جامعه به صورت کلی محافظت کند. گروه علی‌بابا نیز در راستای این مسئولیت اقداماتی انجام داده است.  از جمله این اقدامات می‌توان به افزایش رشد بیش از ۸۴٪ تعداد سفرهای درمانی ذیل موسسه سیمرغ اشاره کرد. 


جوانان مخاطب اصلی علی‌بابا


گزارش‌های شش‌ماهه و سالانه علی‌بابا به صورت مکرر حاکی از تعداد زیاد کاربران جوان نسبت به کاربران مسن‌تر است. در تحلیل آمار کاربران علی‌بابا در گزارش سالانه قبلی این شرکت به این نتیجه خواهیم رسید که کاربران گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال حدودا بیست و چهار درصد بیشتر از کاربران با گروه سنی ۴۵ تا ۵۴ ساله بودند. 

در این بین کاربران گروه سنی بین ۲۵ تا ۳۴ سال و ۳۵ تا ۴۴ سال نیز سهم بیشتری نسبت به گروه سنی فوق در دریافت خدمات از علی‌بابا داشتند.


از سفرنامه‌ تا ثبت تجربیات کاربران


مجموعه علی‌بابا در سال ۱۳۹۹ آغاز به کار کرد. این گروه هدف خود را از ارائه محصولات و خدمات سفر ایجاد توانمند‌سازی جامعه در تجربه شایسته از سفر معرفی می‌کند.

گروه علی‌بابا در حوزه سفر و گردشگری تنها در خصوص تهیه بلیت یا رزرو هتل، خدمات رسانی نمی‌کند، بلکه به ارائه محصولات محتوایی در باب سفر نیز می‌پردازد. پادکست رادیو دور دنیا با انتشار هشت اپیزود، مجموعه کتاب سفر علی‌بابا با انتشار هفت کتاب جدید، برگزاری مسابقه سفرنامه‌نویسی و ثبت ۱۴،۴۷۶ تجربه جدید در علی‌بابا پلاس از جمله فعالیت‌های این گروه در حوزه تولید محتوای سفر بوده است. 

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5h8l
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.