گزارش میدانی از اولین روز کاری بانک‌ها

بازگشت بانک‌ها به روال عادی پس از جنگ

تا پیش از ۲۵ خرداد ۱۴۰۴، بانک‌های کشور با ظرفیت کامل فعالیت می‌کردند، اما پس از آغاز جنگ، فعالیت آن‌ها به شعب کشیک محدود شد و سپس به ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت کاهش یافت. با اعلام سازمان اداری و استخدامی کشور، از ۷ تیرماه، ساعت کاری بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی به روال عادی بازگشته است. براین‌اساس، بانک‌ها از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۲:۳۰ به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند و ساعت کاری کارکنان از ۶ صبح تا ۱ بعدازظهر تعیین شده است.

این گزارش میدانی، حاصل بازدید از شعب بانک‌های اقتصاد نوین، سامان، صادرات، سپه و پاسارگاد و گفت‌وگو با مشتریان و متصدیان است که وضعیت اولین روز کاری بانک‌ها پس از جنگ را بررسی می‌کند.

تأثیرات جنگ بر زیرساخت‌های بانکی

در طول جنگ ۱۲ روزه، زیرساخت‌های بانکی کشور هدف چندین حمله سایبری قرار گرفت. بانک سپه با هک اطلاعات مواجه شد و بانک پاسارگاد نیز از حملات سایبری در امان نماند. این حملات باعث اختلال در خدمات آنلاین بانک‌ها، از جمله اپلیکیشن‌ها و وب‌سرویس‌ها شد. برخی خدمات حتی به طور کامل قطع شدند. با بازگشت به شرایط عادی، شعب بانک‌ها مملو از مشتریانی بود که برای انجام امور بانکی خود مراجعه کرده بودند.

وضعیت شعب بانک‌ها در روز اول

بانک پاسارگاد

شعبه بانک پاسارگاد نیز پر از مشتریانی بود که با حوصله در انتظار نوبت خود بودند. خودپردازهای این بانک همچنان با اختلال مواجه بودند و امکان کارت به کارت وجود نداشت. اپلیکیشن بانک پاسارگاد و نئوبانک ویپاد نیز غیرفعال بودند و عملیات بانکی آنلاین با مشکل مواجه بود.

بانک صادرات

در شعبه بانک صادرات، جو آرام‌تر بود، اما قطعی سیستم برخی خدمات را مختل کرده بود. مشتریان با صبر منتظر اتصال مجدد سامانه بودند. بررسی‌ها نشان داد که اپلیکیشن بانک صادرات بدون مشکل کار می‌کند.

بانک سامان

شعبه سمرقند بانک سامان نیز شلوغ بود و صف‌های طولانی در داخل شعبه و مقابل خودپردازها دیده می‌شد. به گفته یکی از متصدیان، سامانه استعلام بانک مرکزی از صبح متصل بود، اما حوالی ظهر قطع شد. اگرچه اپلیکیشن بانک سامان فعال بود، نت‌بانک این بانک همچنان غیرفعال باقی مانده بود.

بانک اقتصاد نوین

شعبه سمرقند بانک اقتصاد نوین مملو از مشتری بود، اما قطعی سامانه استعلام بانک مرکزی که برای بررسی وضعیت اعتباری و صدور یا تمدید کارت‌های بانکی استفاده می‌شود، مانع انجام برخی امور شد. این سامانه برای جلوگیری از خطرات اعتباری، اطلاعات مشتریان را بررسی می‌کند.

بانک سپه

شعبه بانک سپه تنها خدمتی که ارائه می‌داد، ارجاع مشتریان به بانک‌های دیگر بود. پس از بررسی کد ملی، به مشتریان اطلاع داده می‌شد که سپرده‌هایشان به کدام بانک منتقل شده است. بانک سپه پیش‌تر اعلام کرده بود که برای رفاه مشتریان، سپرده‌ها به حساب‌های آن‌ها در سایر بانک‌ها واریز شده است.

نمایش لینک کوتاه
کپی لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/sot6 کپی شد

مطلب قبلی

مطلب بعدی

مطالب پیشنهادی

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره جدید هفته‌نامه کارنگ​

پربازدید‌ترین

جدید‌ترین