کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گشت‌و‌گذار در یک صنعت 79 میلیارد دلاری

درباره «اسنیکر لاندری» که تمرکز خود را روی صنعت کفش‌های کتانی گذاشته است

چهار سال پس از اینکه «اسنیکر لاندری» کار خود را در ملبورن راه‌اندازی کرد، در آستانه افتتاح اولین فروشگاه خود در سیدنی است. این اتفاق پس از افزایش 900 هزار دلاری سرمایه‌اش رخ می‌دهد؛ سرمایه‌ای که با مشارکت 680 سرمایه‌گذار در پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی برچال در ماه مارس جمع‌آوری شد.

یوجین چنگ، مدیرعامل اسنیکر لاندری می‌گوید: «هدف ما این است که تا پایان سال آینده یک فروشگاه در هر شهر بزرگ استرالیا داشته باشیم.»

چنگ می‌گوید در سال 2017 پس از اینکه نتوانست جایی برای ترمیم کفش‌هایش پیدا کند و متوجه شد که در بازار خدماتی شکافی وجود دارد، اسنیکر لاندری را راه‌اندازی کرد.


از خدمات سفارشی تا جعبه‌های کاربردی


صنعت کفش‌های کتانی که تخمین زده می‌شود 79 میلیارد دلار در جهان ارزش داشته باشد، بسیار پررونق است. با توجه به اینکه برخی از سبک‌های نسخه محدود از لباس‌ها به اندازه یک خودروی جدید قیمت دارند، جای تعجب نیست که مردم مایل باشند هزینه اضافی پرداخت کنند تا این وسایل را سالم و تمیز نگه دارند.

مشتریان می‌توانند کفش‌های خود را حضوری به فروشگاه‌های اسنیکر لاندری ببرند یا آنها را ارسال کنند؛ در این فروشگاه‌ها تیمی از افراد آموزش‌دیده، طیف وسیعی از خدمات نظافت و ترمیم را انجام می‌دهند؛ از تمیز کردن لکه‌ها و آلودگی‌ها گرفته تا از بین بردن بوی بد و ضد آب کردن و رنگ‌آمیزی. آنها یکسری خدمات سفارشی را نیز انجام می‌دهند.

چنگ می‌گوید از زمان آغاز کارشان بیش از 25 هزار کفش را در استرالیا ترمیم کرده‌اند. قیمت نظافت اولیه 35 دلار است و هزینه بازسازی کامل 150 دلار. با توجه به این واقعیت که برخی از کفش‌های تمیزشده توسط اسنیکر لاندری بیش از 10 هزار دلار ارزش دارند، به نظر نمی‌آید قیمت‌هایشان بالا باشد.

اسنیکر لاندری همچنین کیت‌های تمیز کردن کفش در خانه را با قیمت 29 دلار ارائه می‌دهند و همچنین لوازم جانبی مانند جعبه‌های نگهداری کفش ورزشی اکریلیک با نور LED را با قیمت 50 دلار به فروش می‌رسانند. چنگ در مورد این جعبه‌ها می‌گوید: «کلکسیونرها دوست دارند جعبه‌هایی داشته باشند که از کف تا سقف ارتفاع داشته باشد و بتوانند کفش‌هایشان را به شکلی مرتب در آن جا دهند.

پیش‌تر کلکسیونرهای قدیمی، کفش‌های کتانی را در جعبه‌هایی قرار می‌دادند که نمی‌توانستند داخل آنها را ببینید یا یکی را از میان آنها بیرون بکشند. تصور کنید 10 جعبه نایکی روی هم چیده شده باشد؛ اگر بخواهید کفشی را بیرون بیاورید، باید همه آنها را جابه‌جا کنید. اضافه‌کردن نور LED به جعبه‌ها که می‌توانید با لمس جعبه، آن را روشن و خاموش کنید، فقط برای سرگرمی بود.»


از ملبورن تا بیروت


در حالی که چنگ به‌تازگی شروع به گسترش شبکه فروشگاه اسنیکر لاندری در استرالیا کرده است، پیش‌تر فعالیت‌های بین‌المللی‌اش را آغاز کرده بود. اولین فروشگاه بین‌المللی خود را در نوامبر گذشته در لبنان و دومین فروشگاه را اخیراً در عربستان سعودی افتتاح کرد.

چنگ یک روز پیامی در اینستاگرام دریافت می‌کند که فردی در بیروت از او می‌خواهد نمایندگی اسنیکر لاندری در بیروت را به او بسپارد و یک فروشگاه نیز در این شهر افتتاح کند. چنگ نیز پیشنهاد او را می‌پذیرد. او درباره اینکه چرا این پیشنهاد را قبول کرد، توضیح می‌دهد: «بسیاری از افراد در اینستاگرام به ما پیام می‌دهند که می‌خواهند نمایندگی برند ما را در شهرهای مختلف جهان داشته باشند.

تفاوت آنها با این مرد در این است که او واقعاً می‌دانست دارد چه کار می‌کند. برای من بسیار مهم است که افراد مناسبی نماینده این برند در شهرها و کشورهای گوناگون باشند. می‌توان قراردادهای عالی بسیاری تنظیم کرد، اما یافتن فرد مناسب کار دشواری است. کسی که فروشگاه ما را در بیروت راه‌اندازی کرد، همان فرد مناسب بود، زیرا با وجود چالش‌های راه‌اندازی یک کسب‌وکار در لبنان، راه‌اندازی این فروشگاه آسان بود.»

او می‌افزاید: «ما مغازه را تجهیز کردیم و کارکنان جدید را در دو هفته آموزش دادیم. من با 80 کیلوگرم چمدان به لبنان پرواز کردم؛ این میزان از وسایل، برای راه‌اندازی یک فروشگاه کافی بود.»

این تجربه به او اعتمادبه‌نفس حضور در سایر بازارهای بین‌المللی را داد. چنگ می‌گوید: «تجربه واقعاً خوبی برای کسب‌وکار ما بود تا بفهمیم چگونه می‌توانیم در سطح بین‌المللی کارمان را گسترش دهیم. بعد از اینکه ایجاد فروشگاه در لبنان با موفقیت انجام شد، متوجه شدم که می‌توانم در هر جایی از دنیا فروشگاه داشته باشم.»

در صدر فهرست کشورهایی که قرار است اسنیکر لاندری در آنها شعبه داشته باشد، بریتانیا، نیوزلند، سنگاپور و مالزی قرار دارند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/t04t
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.