کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

در گفت‌وگو با رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مطرح شد / محرومیت بازی‌سازان ایرانی از امکانات گوگل‌پلی

گوگل‌پلی، یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین استورهای جهانی است که در ایران فیلتر است. بسیاری از اپلیکیشن‌های خارجی و ایرانی پیش از فیلتر گوگل‌پلی روی این پلتفرم قرار داشتند و در دسترس کاربران ایرانی بودند.

حالا با فیلتر گوگل‌پلی بسیاری از بازی‌سازان ایرانی نمی‌توانند محصولات خود را روی بزرگ‌ترین استور جهانی عرضه کنند. این موضوع نه‌تنها به ضرر بازی‌سازها تمام شده، بلکه بسیاری از استورهای داخلی نیز دچار آسیب خواهند شد؛ زیرا تمام بازی‌هایی که روی استورهای ایرانی قرار می‌گیرند داخلی هستند.

کاربران نیز برای دسترسی به بازی‌های خارجی از فیلترشکن‌ها برای دسترسی به گوگل‌پلی استفاده می‌کنند و در این صورت نه‌تنها با ضرر استفاده از فیلترشکن‌ها روبه‌رو هستیم، بلکه جامعه هدف استورهای داخلی محدودتر هم می‌شوند.

در چند ماه اخیر با فیلتر شدن گوگل‌پلی، صنعت بازی در کشور با مشکلات جدی روبه‌رو شده است.

روابط عمومی سازمان نصر گفت‌وگویی با ابوالفضل صادق، رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران داشته است. او در این گفت‌و‌گو به توضیح مشکلات عمده صنعت بازی می‌پردازد.

با توجه به آمارهای منتشرشده، صنعت بازی کشور در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد. فیلتر اپ گوگل‌پلی تا چه میزان در به وجود آمدن این وضعیت نقش دارد؟

طبق آمار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، حدود 32 میلیون گیمر در ایران داریم. در واقع این آمار نشان می‌دهد بازی‌های ویدئویی در حال حاضر نقش مهمی در سرگرمی مردم دارند. با توجه به شرایط محدود‌کننده‌ای که در حال حاضر دولت برای بازی‌سازان ایجاد کرده، عملاً صنعت بازی‌سازی کشور را به سمت نابودی کشانده است. این مسئله به این معنی است که در حال از دست دادن بزرگ‌ترین ابزار فرهنگ‌سازی کشور هستیم.

متأسفانه فیلترینگ گوگل‌پلی در یک‌ سال گذشته آسیب‌های جبران‌ناپذیری به صنعت بازی‌سازی کشور وارد کرده و عملاً کسب‌وکارهای شرکت‌های فعال در این حوزه را به صورت کامل مختل کرده است. هزینه تبلیغات در پلتفرم‌های داخلی مقرون به صرفه نیست و ROI مثبت نمی‌شود. در واقع درون یک چرخه معیوب قرار گرفته‌ایم که هر روز آسیب‌های آن بیشتر می‌شود.

متأسفانه با فیلتر گوگل‌پلی نه‌تنها بخش مارکتینگ مختل شده، بلکه ابزارهای توسعه‌ای که گوگل‌پلی در اختیار توسعه‌دهنده‌ها قرار می‌داد نیز از دسترس خارج شده و نمی‌توانیم از این قابلیت‌ها استفاده کنیم. دلیل این مسئله نیز قطع شدن کانال ورودی یوزرهای ما از این بخش است و به همین جهت در فرایند توسعه و اپتیمایز بازی‌ها هم مشکل داریم.

برخی از طرفداران فیلتر گوگل‌پلی بر این باور هستند که فیلتر این استور باعث رشد و رونق استورهای داخلی می‌شود. آیا استورهای داخلی می‌توانند جایگزینی برای گوگل‌پلی باشند؟

استورهای داخلی باید در کنار گوگل‌پلی باشند. این تفکر که استورهای داخلی جایگزین گوگل‌پلی شوند تفکر کاملاً اشتباهی است. فیلترینگ گوگل‌پلی در درازمدت به ضرر استورهای داخلی نیز است. اکثر بازی‌های موجود در استورهای بازار و مایکت ایرانی هستند. با ادامه چنین فرایندی، کاربران ایرانی بازار هدف توسعه‌دهنده‌ها نخواهند بود و نهایتاً درآمدهایی که می‌تواند از طریق ساخت و توسعه بازی‌های جدید نصیب استورهای داخلی شود از بین خواهد رفت. زمان آن رسیده که استورهای داخلی نیز در روش کسب‌وکار خود تغییراتی اعمال کنند. در حال حاضر سهم استورهای داخلی از فروش بازی 30 درصد است؛ سهمی که متناسب با سرویس‌هایی که به کاربران می‌دهند نیست. استورهای داخلی باید تمرکز خود را بر جذب درآمد از طریق تبلیغات بگذارند و سهم استور از توسعه‌دهنده‌ها به صفر برسد. با این فرایند توسعه دهنده‌ها نیز بودجه بیشتری برای جذب کاربر از طریق پلتفرم‌های داخلی اختصاص خواهند داد.

در سال‌ گذشته مشکلات بسیاری برای شرکت‌های حاضر در اکوسیستم استارتاپی کشور به وجود آمد و بسیاری از فعالان صنعت بازی تصمیم به مهاجرت از کشور گرفتند. با توجه به این مشکلات و سیر صعودی مهاجرت افراد ماهر در این حوزه، آینده این صنعت را در ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟

استارتاپ‌های ایرانی در سال گذشته سخت‌ترین روزهای کاری خود را تجربه کردند. هنوز نیز شاهد وجود مشکلاتی مثل فیلترینگ و تهدید سلب مالکیت بخش خصوصی از استارتاپ‌های بزرگ کشور به نفع دولت هستیم. مطرح کردن چنین مواردی نه‌تنها ما را دلسرد نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود در جهت گرفتن حقوق خود بیشتر تلاش کنیم. افرادی که این موارد را مطرح می‌کنند دشمنان واقعی رشد و توسعه اقتصاد دیجیتال کشور و جوانان و استعدادهای ایرانی هستند. امیدواریم در بدنه دولت هنوز کسانی باشند که تصمیم‌های درست اتخاذ کنند تا هرچه زودتر شاهد رفع فیلترینگ گوگل‌پلی، یوتیوب و سایر پلتفرم‌ها باشیم.

در حال حاضر کشورهای حوزه خلیج فارس بودجه‌های بسیار زیادی برای بازی و سرگرمی اختصاص داده‌اند و دنبال درآمد‌زایی از طریق این صنعت هستند. در واقع این کشورها می‌خواهند درآمد حاصل از این صنعت را جایگزین درآمد‌های نفتی خود کنند. اکثر این کشورها نیروی کار خود را از ایران تأمین می‌کنند و همین هم عاملی شده که بازی‌سازان در بخش جذب نیروی ماهر دچار مشکل شوند. متأسفانه مهاجرت در میان فعالان این حوزه بسیار زیاد شده است.

به دلیل درآمد بالای صنعت بازی، بسیاری از کشورهای اروپایی حمایت‌های زیادی از بازی‌سازان می‌کنند. حمایت‌هایی مثل معافیت‌های مالیاتی یا تأمین 50درصدی هزینه‌‎های ساخت بازی. در ایران نه‌تنها چنین حمایت‌هایی از بازی‌سازان صورت نمی‌گیرد، بلکه با فیلترینگ‌ پلتفرم‌های متعدد عملاً در حال نابودی صنعت بازی هستیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/9ko8
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.