کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گفت‌وگو با محمد فتحی‌لو، هم‌بنیان‌گذار الوفود / توفان رقابت در بازار سفارش آنلاین غذا

اپلیکیشن‌های سفارش آنلاین غذا، خدماتی نوین و به‌روز هستند که امروزه در سراسر دنیا مشتریان و طرفداران خاص خود را دارند. بازار دلیوری غذا در تمام دنیا ازجمله ایران روبه‌رشد است و بازیگران آن روزبه‌روز بیشتر می‌شوند. هر کدام از این بازیگران با مزیت‌ها و خدمات متمایز خود، بازار را برای سایرین رقابتی‌تر و البته جذاب‌تر می‌کنند. یکی از بازیگران این حوزه که از سال ۱۴۰۰ وارد این بازی شده و در حال حاضر بر شهرهای غربی ایران تمرکز دارد، «الوفود» است. سید محمد فتحی‌لو، هم‌بنیان‌گذار این اپلیکیشن است که باور دارد پشتیبانی در لحظه الوفود باعث شده میزان رضایت کاربرانش تا حد چشمگیری بالا رود و این موضوع توانسته برای این مجموعه تمایز خدماتی ایجاد کند. در ادامه گفت‌وگوی «کارنگ» را با هم‌بنیان‌گذار الوفود می‌خوانید.

الوفود در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند و ایده اولیه آن چگونه شکل گرفته است؟

ایده الوفود به علاقه من به حوزه دلیوری و به‌طور کلی فناوری‌های نو برمی‌گردد. در سال ۲۰۱۵ با یک تیم روی سرویسی هوشمند کار می‌کردیم که قرار بود به کاربرانش پیشنهادهای هوشمندانه بدهد. یکی از ویژگی‌های آن سرویس، ارائه پیشنهاد هوشمند غذا بود. البته بعد از چالش‌های زیاد و دلایل مختلف، مجبور به پذیرش شکست این ایده شدیم. در واقع ما این ایده را زودتر از نیاز بازار ارائه داده بودیم و در آن زمان مردم خیلی با هوش مصنوعی ارتباط برقرار نمی‌کردند. دلیل دیگر هم مشکلات سرمایه‌گذاری بود. اما الوفود حاصل تلاش تیمی است که سال ۹۹ شکل گرفت. در نهایت با تلاش بی‌وقفه، تیم الوفود توانست اردیبهشت ۱۴۰۰ این سرویس را در بازار و مایکت ارائه دهد. الوفود مشخصاً یک سرویس دلیوری غذاست که کاربران می‌توانند در اپلیکیشن آن سفارش غذا و میوه ثبت کنند. البته الوفود صرفاً به این خدمات بسنده نکرده است. ما تست‌های سوپرمارکت، آجیل، خشکبار و میوه خشک را هم داشتیم که مثبت بوده و به زودی مجدداً فعال خواهند شد.

در این مسیر چه چالش‌هایی را پشت سر گذاشته‌اید؟

در مورد مسیری که طی کرده‌ایم باید بگویم الوفود با چالش‌های فراوانی از مشکلات سرمایه گرفته تا نیروی انسانی غیرمتعهد و مشکلات فنی روبه‌رو بوده است. این مشکلات عموماً خارج از اختیار ما بودند. البته تیم فعلی الوفود با توان بالا از پس تمام این مشکلات بر آمده است. برای مثال در اتفاقات سال گذشته، الوفود با از دست دادن صددرصد فروش و مغازه‌های طرف قراردادش تا آستانه سقوط رفت، اما این موضوع باعث نشد تیم الوفود پا پس بکشد. در نتیجه تیم الوفود بحران را به فرصت تبدیل کرد و محصول دوم خود را با نام «حجره» ساخت. اپلیکیشن حجره مخصوص مغازه‌داران الوفود است که در آن می‌توانند سفارشات خود را ببینند. البته خدمات حجره به همین مورد ختم نمی‌شود و برنامه‌های بلندمدتی برای این بخش داریم که تا یک سال آینده انجام خواهند شد.

در مناطقی که فعالیت می‌کنید، شرکت‌های دیگری وجود دارند که خدمات و محصولاتی مشابه شما ارائه دهند؟ تمایز خدمات الوفود برای رفع نیازهای جامعه چیست؟

در حال حاضر در برخی از شهرها مثل سنندج رقیب‌هایی وجود دارد، اما در شهرهایی مثل بوکان و سقز، الوفود برای سفارش غذا اپلیکیشن اول است. در مورد تمایز خدمت هم باید بگویم که الوفود با پشتیبانی در لحظه تا به امروز توانسته بیش از ۹۵ درصد از سفارشات خود را به درستی به دست مشتریان در کمترین زمان برساند. به نظر من این موضوع یک تمایز خدماتی است. از طرف دیگر، اپلیکیشن الوفود از نظر طراحی و سرعت توانسته احساس خوبی را در مشتریان ایجاد کند. البته جامعه هدف ما فقط مشتریان نیستند، بلکه مغازه‌داران هم از مسائل زیادی رنج می‌برند که الوفود با نرم‌افزار حجره توانسته این مشکلات را برای آنها حل کند. این اپلیکیشن هم در بحث پرداخت‌ها و هم در مورد کارمزدها توانسته مسیر خوبی را طی کند.

فکر می‌کنید شرایط رقابت‌پذیری در این بازار به چه شکل است و چه چشم‌اندازی برای کسب‌وکارهایی که فعالیت مشابه دارند، متصور هستید؟

با توجه به رشد سریع بازار سفارش آنلاین غذا، قطعاً رقابت به چالش کشیده می‌شود. شرکت‌های بزرگ‌تر هم از توفان رقابت در امان نخواهند بود. البته رقابت باید سالم باشد تا جذابیت خودش را حفظ کند. قطعاً تفاوت در خدمات، قیمت و استراتژی‌های بازاریابی، شرایط رقابت‌پذیری را چالشی‌تر می‌کند. البته برای من که به کارآفرینی علاقه دارم این چالش‌ها شیرین هستند. اما چشم‌انداز من نسبت به این صنعت با وجود رقیبان تازه‌نفس، مثبت است و قطعاً این موضوع به نفع همه ازجمله مصرف‌کنندگان، بازار، سرمایه‌گذاران و متخصصان است. البته فراموش نکنیم کار در این صنعت اصلاً راحت نیست و پیچیدگی‌های زیادی دارد که گاهی پول هم آنها را حل نمی‌کند. من فکر می‌کنم اگر تیمی وارد این صنعت می‌شود باید علاوه بر تخصص، صبور بودن را هم یاد بگیرد و کفش‌های آهنی به پا کند.

در صحبت‌هایتان اشاره‌ای به چالش در حوزه سرمایه‌ داشتید. در این حوزه تجربه شما به چه صورت بوده است؟

چالش سرمایه همیشه وجود دارد. ما با چند شرکت در این مورد گفت‌وگو داشته‌ایم و امیدواریم به نتیجه مثبتی برسیم. در حال حاضر الوفود به صورت بوت‌استراپ تأمین مالی می‌شود.

از لحاظ رگولاتوری مهم‌ترین چالش‌هایی که داشته‌اید چه بوده و آیا فکر می‌کنید در این زمینه تفاوتی میان پایتخت و سایر شهرهای ایران وجود دارد؟

رگولاتوری و قوانین در ایران واقعاً دست‌وپاگیر کسب‌وکارهای اینترنتی هستند. البته به نظر من کسب‌وکارهایی که روی یک اصول و قاعده پیش می‌روند، قطعاً قانونمند هستند و قانون برای آنها مهم است. در واقع قانون برای آنها مهم بوده که به اینجا رسیده‌اند و می‌توانند به صدها هزار مشتری خدمات بدهند، اما در ایران به استارتاپ‌ها هم رحم نمی‌شود. برای مثال اینماد و دیگر قوانین در لحظه و بدون فکر کردن به عواقب آن برای کسب‌وکارها، تصمیم می‌گیرند و عمل می‌کنند. در واقع هیچ قانون درستی وجود ندارد که از کسب‌وکارها حمایت کند. در پی اتفاقات سال گذشته، اینترنت قطع شد و سرویس‌های مختلف دچار اختلال شدند. این مشکلات نوتیفیکیشن‌های الوفود را با مشکلات جدی مواجه کرد و ما در زمان ثبت سفارش نوتیفیکیشن دریافت نمی‌کردیم. در چنین شرایطی استارتاپ‌ها چگونه می‌توانند رشد کنند؟

با توجه‌ به شرایطی که وجود دارد، ظرفیت مناطقی را که در حال حاضر در آنها فعالیت دارید، برای رشد کسب‌وکارهای نوآور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ظرفیت این شهرها برای کسب‌وکارهای نوآور کاملاً مهیاست، چون کاربران می‌خواهند از یک محصول نوآور استفاده کنند. فرهنگ استفاده از محصولات نوآورانه نسبت به سالیان پیش خیلی بهتر شده و مردم کاملاً این محصولات را پذیرفته‌اند. به‌عنوان یک اپلیکیشن نوآور خوشحالیم که برای اولین‌بار در دو شهر غربی کردنشین کشور به ارائه خدمات می‌پردازیم و اولین اپلیکیشن سفارش غذا در این شهرها هستیم. البته نباید فراموش کنیم شاهراه این داستان اینترنت است و اگر در این زمینه وضعیت را پیچیده‌تر کنند، ضرر بزرگی به کسب‌وکارهای اینترنتی ایران وارد می‌شود.

موج مهاجرتی که در حوزه نیروهای متخصص شاهد آن هستیم در روند کاری شما هم چالش‌برانگیز بوده است؟

موضوع تیم برای تمام استارتاپی‌ها چالش‌برانگیز شده است. شرایط کشور کار را برای متخصصان سخت‌تر کرده و خیلی از آنها به‌ناچار مهاجرت را انتخاب می‌کنند. اما خوشبختانه ما در تیم الوفود افرادی را داریم که بی‌اندازه عاشق چالش‌های استارتاپی هستند و من از تک‌تک آنها تشکر می‌کنم. قطعاً اگر این عزیزان در الوفود نبودند، اتفاق مثبتی نمی‌افتاد. الوفودی‌ها بسیار سرسخت‌اند و باانگیزه در حال تلاش برای خلق بهترین‌ها در حوزه دلیوری هستند.

چشم‌اندازی که برای کسب‌وکار خود در نظر دارید، چیست؟

چشم‌انداز ما این است که به‌عنوان یک رقیب جدی وارد میدان شویم و تاکنون مراحل تست را به خوبی طی کرده‌ایم. با ورود سرمایه‌گذار، این موضوع برای ما جدی‌تر هم خواهد شد. چشم‌انداز ما این است که بتوانیم سهم خوبی را از بازار بگیریم و با گسترش در شهرهای دیگر بتوانیم خدمات‌مان را به کاربران ارائه دهیم. البته تأکید می‌کنم، امروز ما فقط در چند شهر غربی کشور فعال هستیم و تا سه ماه آینده برنامه‌ای برای دیگر شهرها نداریم. همچنین ما در نظر داریم کیفیت فعلی را حفظ کنیم. البته به تنوع محصولات اپلیکیشن فکر می‌کنیم. حتی به افزودن دارو هم فکر کرده‌ایم. به‌علاوه در نظر داریم محصولات نرم‌افزاری متنوع‌تری را نسبت به نیاز بازار تولید کنیم که این موضوع هم جذابیت‌های خودش را برای کاربران ما دارد. افزون بر این موارد، ما به بهبود وضعیت دلیوری، ارتقای فناوری و ارائه راهکارهای دیجیتال هم فکر می‌کنیم. همچنین مسئولیت‌های اجتماعی هم برای ما مهم هستند؛ چون زمانی که الوفود در بحران بود، دوستان اکوسیستم بی‌اندازه به الوفود لطف داشتند و از ارائه سرویس گرفته تا مشاوره به ما کمک کردند. ارائه فرهنگ خوب باید پایدار باشد؛ ما علاوه بر ارائه خدمات درست باید این فرهنگ خوب را ادامه دهیم و به آیندگان منتقل کنیم تا الگویی برای جوان‌ترها و کسب‌وکارهای جدید باشیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ojqe
2 نظرات
  1. عرفان می گوید

    مرد بزرگ شرایط سخت

  2. زهرا فکور می گوید

    با ارزوی موفقیت الوفود

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.