کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
شرکت آسیاتک به عنوان یکی از شرکتهای فعال در حوزه خدمات ارتباطی و دسترسی به اینترنت ثابت در بیستوششمین نمایشگاه الکامپ حضور دارد. مدیرعامل این شرکت در گفتوگو با خبرنگار کارنگ، معرفی و ارائه خدمات فیبر نوری به مشتریان را یکی از دلایل اصلی حضور این شرکت در نمایشگاه عنوان میکند. طبق اعلام او تأمین منابع صندوق توسعه فیبر نوری از سمت وزارت ارتباطات انجام شده و همچنین این سرویس تا به این لحظه برای ۲.۵ میلیون خانوار اجرایی شده است. علاوه بر آن آسیاتک با باز معرفی یک محصول جدید در حوزه VOD با نام «تماشاخونه» به الکامپ بیستوششم آمده، محصولی که به گفته مدیرعامل این شرکت دارای مزایای رقابتی مهمی در بازار VODهاست.
محمدعلی یوسفیزاده، عضو هیئتمدیره و مدیرعامل شرکت آسیاتک ضمن اشاره به این که آسیاتک از شرکتهای ارائهدهنده خدمات ارتباطی است و سالهاست در حوزه دسترسی به اینترنت ثابت فعالیت میکند به کارنگ میگوید: «آسیاتک از سال گذشته به عنوان مجری پروژه فیبر نوری منازل و کسبوکارها مسیر ارائه خدمات فیبر نوری به مشترکان را به سبد محصولات خود اضافه کرده و یکی از دلایل اصلی حضور آسیاتک در الکامپ بیستوششم ارائه و معرفی همین سرویس فیبر نوری است.»
تأمین منابع صندوق توسعه فیبر نوری انجام شده است
آسیاتک پروژه توسعه فیبرنوری را ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ بر اساس تفاهمنامهای که با وزارت ارتباطات بسته شد آغاز کرد. یوسفیزاده در خصوص مراحل پیشرفت این پروژه توضیح میدهد: «ما در استانهای کرمانشاه، فارس، لرستان، چهارمحال و بختیاری، غرب مازندران و شهرهای استان اصفهان مشغول فعالیت هستیم که در آینده نزدیک استانهای دیگری نیز به آن اضافه میشود.»
طبق اعلام مدیرعامل آسیاتک از مجموع ۲۰ میلیون خانواری که پیشبینی شده در این دولت از سرویس فیبر نوری بهرهمند شوند این سرویس تا الان برای ۲.۵ میلیون خانوار اجرایی شده است.
سال گذشته دولت برای کمک به توسعه فیبر نوری تصمیم گرفت که هشت درصد از درآمد اپراتورهای موبایل و سه درصد از درآمد اپراتورهای ثابت که باید از سمت اپراتورها به دولت پرداخت میشد، را از آنها نگیرد و در عوض این میزان به توسعه اینترنت برمبنای فیبر نوری اختصاص داده شود، هرچند اپراتورهای ارتباطی اعلام میکنند این وعده عملی نشده است.
علاوه بر این طبق اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات براساس مصوبهای که روز ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ تصویب شد، بنا بود که یک حساب توسعه شبکه فیبر نوری با سرمایه اولیه هزار میلیارد تومان ایجاد شود. به گفته عیسی زارعپور این اتفاق نقطه عطفی در تأمین مالی طرح ملی فیبر نوری منازل و کسبوکارهاست و با این اعتبار مسیر ایجاد ۱۰ میلیون پوشش فیبر نوری تا پایان سال هموار خواهد شد.
یوسفیزاده درخصوص جزئیات اجرای این مصوبات میگوید: «تا جایی که ما اطلاع داریم حساب مربوطه افتتاح و تأمین منابع آن از وزارتخانه انجام شده است.»
او ادامه میدهد: «برای اینکه بتوانیم سریعتر به ۸ درصدی که بر اساس مصوبه دولت قرار بود اپراتورهای موبایل به دولت پرداخت نکنند، دسترسی داشته باشیم قرارداد سهجانبهای میان آسیاتک، شرکت ایرانسل و سازمان تنظیم پیشبینی شده که در صورت اجرای آن بعد از صدو پروانه UNSB که مراحل فنی آن انجام شده مبلغ تخصیص داده شده از سمت دولت سریعتر به پروژه تزریق شود.»
دسترسی به محتوای ویدیویی بدون نیاز به خرید اشتراک
تماشاخونه یکی از سرویسهای کمتر شناخته شده شرکت آسیاتک است که به ارائه خدمات VOD میپردازد. یوسفیزاده در خصوص دلایل ورود آسیاتک به این حوزه توضیح میدهد: «ما دارنده یک شبکه ارتباطی وسیع در سطح کشور هستیم و علاوه بر آن قرار است که با استفاده از فناوری فیبر نوری سرعت دسترسی خانوار و کسبوکارها را به اینترنت افزایش دهیم. با این تفاسیر این نیاز را احساس کردیم که مجموع سبد محصولات خود را تکمیل کنیم و طبیعتا یکی از پر ترافیکترین سرویسها مربوط به استریمینگ و ویدیو است و ما به این حوزه ورود کردیم.»
در حال حاضر چند کسبوکار حوزه VOD در کشور فعالیت میکنند و هرکدام بخشی از سهم بازار این حوزه را به خود اختصاص دادهاند. مدیرعامل آسیاتک در خصوص مزایای رقابتی سرویس جدید آسیاتک برای رقابت با شرکتهای فعال این حوزه میگوید: «مدل درآمدی تماشاخونه تبلیغات بر محتواست و محتوای اختصاصی بر پلتفرم بارگذاری میشود.»
او ادامه میدهد: «یکی از مزایای رقابتی این محصول با خدمات VOD بازار این است که مشترکان نیازی به خرید اشتراک ندارند و صرفا با یک ثبت نام ساده میتوانند از خدمات تماشاخونه استفاده کنند و این تمایز باعث میشود افراد بیشتری از جامعه بدون پرداخت هزینه بتوانند از محتوای اختصاصی ما بهرهمند شوند و در واقع نفوذ بیشتری در جامعه داشته باشیم.»
به گفته یوسفیزاده این سرویس جدید بر توسعه کسبوکار آسیاتک و ماندگاری مشترکان این شرکت تأثیرات بسزایی خواهد داشت.