کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

وزیر ارتباطات خبر داد / حساب توسعه فیبر نوری با اعتبار هزار میلیارد تومان ایجاد می‌شود 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که امروز عصر (۱۷ اردیبهشت) دولت آیین‌نامه بند س تبصره ۷ قانون بودجه را تصویب کرده است. طبق این مصوبه، حساب توسعه شبکه فیبر نوری با سرمایه اولیه هزار میلیارد تومان ایجاد می‌‌شود. به گفته عیسی زارع‌پور این اتفاق نقطه عطفی در تأمین مالی طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارهاست و با این اعتبار مسیر ایجاد ۱۰ میلیون پوشش فیبر نوری تا پایان سال هموار خواهد شد. 

طبق بند ۳ قانون بودجه به دولت اجازه داده می‌شود که در سال ۱۴۰۲ به منظور توسعه شبکه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها حسابی تحت عنوان «حساب توسعه شبکه فیبر نوری» با منبع اولیه هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات مصوب وزارت ارتباطات (حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات مصوب ۱۹ آذر ۱۳۹۲) و سایر منابع قانونی مربوط ایجاد کند.

طبق این بند از قانون بودجه، منابع این حساب صرف توسعه شبکه فیبر نوری کشور و پوشش و اتصال پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری اماکن اداری، تجاری و مسکونی کشور به شبکه ملی اطلاعات می‌شود. همچنین منابع این حساب قابل انتقال به سال بعد است.

آیین‌نامه اجرایی این بند توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت اقتصاد حداکثر یک ماه پس از تصویب این قانون باید تهیه شود و به تصویب هیئت وزیران برسد.

از سوی دیگر وزارت ارتباطات مکلف است گزارش عملکرد اجرای این بند مشتمل بر میزان منابع و مصارف و تعداد اماکن تحت پوشش و متصل از طریق فیبر نوری را هر سه ماه یکبار به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و صنایع و معادن مجلس ارائه کند. 

پیش از این، این بند از بودجه مورد نقد مرکز پژوهش‌‌ها قرار گرفته بود. به باور مرکز پژوهش‌ها ایجاد صندوق جدید و هدایت اعتبارات دولت به سمت این صندوق، سبب ایجاد ظرفیت‌هایی برای انحراف در عملکرد بودجه‌ای بخش ارتباطات کشور خواهد شد.

پوشش ۲۰ میلیون خانوار به فیبر نوری از جمله وعده‌های اصلی وزیر ارتباطات بوده که از زمان روی کار آمدنش در این وزارتخانه بر آن تأکید کرده است. با این حال گزارش‌های سازمان تنظیم مقررات نشان می‌دهد که ظرف یک سال گذشته پوشش فیبر نوری در کشور به کندی پیش رفته است. 

طبق گزارش فصلی اخیر رگولاتوری سهم مشترکان پهنای‌‌ باند ثابت بر اساس فناوری فیبر نوری (FTTH) تنها دو درصد است و همچنان سهم بیشتر در این زمینه به فناوری X-DSL با ۷۷ درصد سهم بازار می‌رسد. در این بین سهم فناوری TD-LTE هم ۱۸ درصد است. 

همچنین طبق آخرین داده‌های سایت iranfttx در حال حاضر تنها دو میلیون و ۵۲۹ هزار و ۹۱۰ خانوار تحت پوشش فیبر نوری درآمده‌اند. از طرف دیگر نیز تعداد پورت منصوبه FTTH هم یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۵۷ پورت است. از این تعداد نیز تنها ۱۹۹ هزار و ۶۰۶ نفر سرویس‌گیرنده یا کاربر اینترنت بر مبنای فناوری فیبر نوری هستند. 

به جز مشکل سرمایه بر سر راه توسعه فیبر نوری، یکی دیگر از مشکلات اصلی اپراتورهای ارتباطی برای توسعه این پروژه عدم همکاری شهرداری‌ها و استانداری‌هاست. پیش از این وزیر ارتباطات گفته بود که برای رفع این مشکل هم به تازگی وزیر کشور به تمامی استانداران و شهرداری‌های کشور برای همکاری با این پروژه دستورالعملی ابلاغ کرده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/v06r
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.