کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت مشاوره تنظیم‌گری پنتا به مناسبت رویداد ۹ ژانویه / ره‌نگاشت بانک مرکزی؛ سیگنال تعاملی بین کسب‌وکارها و بانک مرکزی

یکی از مهم‌ترین اخبار مربوط به حوزه بلاکچین و رمزارز کشور مربوط به سند رگولاتوری است. در واقع مجلس ادعا کرده که در انتهای مرحله تصویب است. حمیدرضا طهماسبی، مدیرعامل شرکت مشاوره تنظیم‌گری پنتا به بهانه رویداد ۹ ژانویه درباره آخرین اخبار حوزه کریپتو می‌گوید: «فکر می‌کنم قانون بانک مرکزی و ره‌نگاشت تنظیم‌گری فین‌تک، همه این موضوعات در بخش رگ‌تک و تنظیم‌گری قرار می‌گیرند. در فضای بین‌الملل داغ‌ترین خبر حکم آقای cz، مؤسس صرافی بایننس است.»


تغییرات اکوسیستم رمزارزها در سال‌های اخیر


حمیدرضا طهماسبی با اشاره به اینکه فضای اکوسیستم ما در سال‌های گذشته، مبتنی بر روند توسعه سرویس‌های جدید و خلق تجربیات جدید کاربری برای مشتریان بود، ادامه می‌دهد: «در یک سال اخیر با نمره قابل‌ قبولی از آن دوران گذر کردیم. برداشت من این است که کسب‌وکارها بیشتر به تعامل با حاکمیت و رگولاتوری متمایل شده‌اند. در فضای بین‌الملل نیز به نظر می‌رسد ورود نهاد رگولاتور جدی‌تر شده و فضای سندباکسی، گذشته و اکنون در حال گرفتن تصمیمات قاطع است.»

او در ادامه خاطرنشان می‌کند: «برای مثال اتفاق صرافی اف‌تی‌ایکس یا بایننس نشان ‌می‌دهد موضوعی که باید در افق سه‌ساله اکوسیستم رمزارز حل‌وفصل شود، تنظیم‌گری است. در واقع این موضوعی است که می‌تواند رشد سه، چهار سال اخیر را حفظ کند، زیرا ما در این مدت در این فضا رشد قابل‌ توجهی داشته‌ایم. مهم‌ترین دلیل این است که تقاضای واقعی از سمت مردم و جامعه وجود داشت. در واقع مردم یک دارایی نیاز داشتند که رگوله‌ناپذیرتر، نقدشونده با نقل‌‌وانتقالات ارزان و همراه ریسک کم باشد. این استقبال از سمت مردم یک تقاضای واقعی را ایجاد کرد. دلیل دیگر این است که کسب‌وکارهای ما با توجه‌ به داشتن تنوع سرویس و پایداری، پاسخ درخوری به این تقاضا دادند. دلیل بعدی، دسترسی مردم به سرویس‌های بین‌المللی بود؛ به این معنا که کسب‌وکارهای ما یک فاصله را برای بروز و ظهور توانمندی‌هایشان داشتند که کشورهای همسایه در اختیار نداشتند.»

طبق گفته مدیرعامل شرکت مشاوره تنظیم‌گری پنتا، به نظر می‌رسد نکته‌ای که می‌تواند رشد افق سه‌ساله در اکوسیستم رمزارز را تضمین کند، این است که این اکوسیستم با همه فرصت‌هایی که در اختیار داشته به‌ صورت نامتوازن رشد کرده است. در واقع بحث عدم توازن باید جبران شود که این جبران، به تعامل با رگولاتور بستگی دارد. «برداشت من این است که اگر ره‌نگاشت بانک مرکزی در حال تدوین‌ است، به این معناست که بانک مرکزی خواهان کسب‌وکارهاست. کسب‌وکارها می‌توانند این موضوع را به‌عنوان سیگنال تعاملی در نظر بگیرند و شروع به ایفای نقش مؤثر کنند.»


نقاط ‌ضعف و قوت کسب‌وکارها


طهماسبی با اشاره به اینکه نقطه‌ضعف به دغدغه‌های حریم خصوصی مربوط می‌شود، تأکید می‌کند: «رگولاتورگریزی خواه‌ناخواه در این پدیده وجود دارد. کسب‌وکارهای ما باید تعامل بیشتری را به‌ صورت داوطلبانه داشته باشند و دغدغه‌ها را پاسخ دهند. برای مثال احراز هویت،‌ دغدغه رگولاتور و مردم بود که پاسخ معتبری برای آن دریافت کردند یا در حال حاضر خالی‌فروشی یک دغدغه است. در واقع یک کسب‌وکار باید خودش سازوکاری را طراحی کند که کاربر و رگولاتور خیال‌شان راحت شود و بدانند که به‌ازای تعهدات، دارایی‌ موجود است.»


مهم‌ترین ضعف اکوسیستم رمزارز


حمیدرضا طهماسبی در مورد مهم‌ترین ضعف اکوسیستم رمزارز خاطرنشان می‌کند: «اکوسیستم برای اینکه بتواند رشد و توسعه را ادامه دهد با یک ضعف همراه بوده است. کاربران ما عمدتاً از علاقه‌مندان حوزه فناوری اطلاعات بودند که از نظر تعداد جمعیتی محدود هستند و فکر نمی‌کنم در کشور ما از این تعداد بالاتر بروند. در گام بعدی، ما باید حتماً سراغ سرمایه‌های ریسک‌گریز و نهادی برویم. من فکر می‌کنم اکوسیستم در تعامل با بانک‌ها ضعیف عمل کرده است. اگر رمپ‌های اصولی برای مسیرهای ارتباطی بانک‌‌ها با بازار سرمایه تعبیه شود، می‌توان بخش جمعیتی را با همین رشد چشم‌گیر سه سال گذشته وارد بازار کرد. همچنین می‌توان به ۲۰ یا ۳۰ میلیون کاربر در اکوسیستم رسید.»


بلوغ کامیونیتی رمزارز ایران


طهماسبی درباره بلوغ کامیونیتی رمزارز توضیح می‌دهد: «به دلیل اینکه من به‌عنوان ناظر از حدود سال ۱۳۹۵ نظاره‌گر این اکوسسیتم هستم، باید بگویم که اکوسیستم اکنون از لحاظ دانش با پنج سال گذشته قابل مقایسه نیست. اما همچنان به‌ نظر می‌رسد که جا دارد موضوعات آموزشی ادامه‌ پیدا کند. بخشی از آن مسئولیت، خود کسب‌وکارها هستند؛ به این معنا که کسب‌وکارها باید بدانند اگر از قِبل این بازار منفعتی به‌ دست می‌آورند، وظیفه رشد سواد کاربران‌شان را نیز به عهده دارند. در حال حاضر سطح بلوغ اکوسیستم در حدی است که اگر اتفاق‌هایی مانند موج دیفای یا ان‌اف‌تی که باعث از دست دادن سرمایه‌های مردم شد بیفتد، کمتر شاهد تلفات یا مال باختن باشیم. اما این موضوع چیزی از تکلیف کسب‌وکارها و رسانه‌ها کم نمی‌کند و موضوعات دانشی و ترویجی حتماً باید در اولویت قرار گیرند تا ریسک فعالیت در این اکوسیستم پایین بیاید.»


کمک محتوا‌های تخصصی


مدیرعامل شرکت مشاوره تنظیم‌گری پنتا با اشاره به اینکه نیاز آموزش و بالابردن سطح سواد و دانش اکوسیستم، جزو موارد اول است، می‌گوید: «نیاز است که تیم‌های متخصص، محتواهای آموزشی را استخراج کنند و آن را بهبود ببخشند. نکته این است که نباید سراغ محتواهای دست‌دوم و ترجمه‌ای برویم. ما در حال تلاش هستیم تا محتوای مبتنی بر داده ارائه دهیم و از نظر من موضوعی است که از این به بعد به سالم‌سازی اکوسیستم ما کمک می‌کند. با ضمیمه‌ کردن این موضوع با محتواهای ترجمه‌شده تخصصی، عملاً وارد کیفیت جدیدی از محتوا خواهیم شد.»


کمک بازیگران اکوسیستم به شفافیت


بنا بر صحبت‌های حمیدرضا طهماسبی، محرکه اصلی برای رشد جهشی اکوسیستم، شفافیت و مشاهده‌پذیری خودخواسته است. پیشنهاد من به کسب‌وکارها این است که در بلندمدت، چه به‌ صورت داوطلبانه داده ارائه کنند و چه این کار را انجام ندهند، سامانه‌های نظارتی طراحی خواهند شد و سامانه‌های نظارتی داده‌ها را تحویل می‌گیرند. چه‌ بهتر که ما در طراحی سامانه‌هایی که خواهان شفافیت و کم‌کردن ریسک هستند، نقشی را ایفا کنیم. در حال حاضر کسب‌وکارهای ما خیلی به دنبال شفافیت نیستند و آمادگی در اختیار قرار دادن داده به کامیونیتی و نهاد خودتنظیم‌گری را ندارند.»


طرح مسائل مهم در رویداد ۹ ژانویه


طهماسبی با اشاره به اینکه من در رویداد 9 ژانویه سال‌های گذشته نیز حضور داشتم و از پنل‌ها و صحبت دوستان استفاده کردم، ادامه می‌دهد: «تنوعی در رویداد وجود دارد و موضوعاتی مانند tecno product و سرویس‌های جدید حتماً در این رویداد سهم خواهند داشت که این تنوع یک امتیاز محسوب می‌شود، اما قلب رویداد و ایده مرکزی چاره‌ای جز صحبت درباره رگولاتوری ندارد. در حال حاضر موضوعی که می‌تواند سرعت و رشد اکوسیستم را بگیرد و وارد ۲۰ یا ۳۰ میلیون کاربر نشود این است که عدم توازن و منازعه بین کسب‌وکارها و رگولاتور ادامه پیدا کند. از نظر من مهم‌ترین کاری که مجموعه راهکار به‌عنوان متولی رویداد ۹ ژانویه می‌تواند انجام دهد این است که با طراحی پنل‌هایی، این دو مجموعه را به هم نزدیک و در شکستن این دیوار نقش جدی ایفا کند.»

سومین رویداد ۹ ژانویه کمتر از دو هفته دیگر در کتابخانه ملی برگزار می‌شود. رویداد سال جاری از پنل‌ها، نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مختلف و متعددی تشکیل شده که افراد علاقه‌مند به حوزه رمزارز و بلاکچین می‌توانند در آن شرکت کنند و به تعامل با یکدیگر بپردازند. افرادی که تمایل به شرکت در رویداد ۹ ژانویه دارند، می‌توانند بلیت آن را از وب‌سایت ایوند تهیه کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/sf6t
1 نظر
  1. […] حمیدرضا طهماسبی مدیرعامل شرکت مشاوره تنظیم گری پنتا / تنوعی در رویداد وجود دارد و موضوعاتی مانند tecno product و سرویس‌های جدید حتماً در این رویداد سهم خواهند داشت که این تنوع یک امتیاز محسوب می‌شود، اما قلب رویداد و ایده مرکزی چاره‌ای جز صحبت درباره رگولاتوری ندارد. در حال حاضر موضوعی که می‌تواند سرعت و رشد اکوسیستم را بگیرد و وارد ۲۰ یا ۳۰ میلیون کاربر نشود این است که عدم توازن و منازعه بین کسب‌وکارها و رگولاتور ادامه پیدا کند. از نظر من مهم‌ترین کاری که مجموعه راهکار به‌عنوان متولی رویداد ۹ ژانویه می‌تواند انجام دهد این است که با طراحی پنل‌هایی، این دو مجموعه را به هم نزدیک و در شکستن این دیوار نقش جدی ایفا کند. […]

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.