کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

یادداشتی از مسعود شکرانی، رئیس کمیسیون تأمین تجهیزات کالای فاوا سازمان نصر به بهانه برگزاری رویداد ملی روز فناوری اطلاعات / دولت باید شرایط تحریم را درک کند

متأسفانه هر کاری که دولت در حوزه فناوری اطلاعات انجام می‌دهد در عمل به ضرر کسب‌وکارها تمام می‌شود. شاید مهم‌ترین خواسته این صنف از دولت این است که هیچ کاری به این حوزه نداشته باشد و اجازه دهد فعالان فناوری اطلاعات کشور کار خودشان را انجام دهند. ما ترجیح می‌دهیم مانند سایر مردم دنیا با دیگر کشورهای جهان ارتباط داشته باشیم، بتوانیم با داشتن‌های حساب‌های بانکی نقل و انتقال‌های مالی‌مان را انجام دهیم و بدون محدودیت کالاهای‌مان را وارد و صادر کنیم، اما اکنون که شرایط تحریمی بر کشور حاکم است، حداقل انتظاری که از دولت داریم این است که این وضعیت را درک کند و کار را بیش از این با وضع مقررات عجیب و غریب برای کسب‌وکارها سخت نکند. برخی از قوانین به گونه‌ای هستند که انگار دولت با معنای تحریم آشنا نیست. برای مثال در حالی برای واردات کالا از واردکننده حوزه دیجیتال گواهی مبدا می‌خواهند که ما مجبوریم به خاطر شرایط تحریم، کالاها را تحت یک نام، شناسنامه و پرداخت دیگر، در حالی که آن‌ها را در دو سه کشور چرخانده‌ایم به ایران وارد کنیم.

مورد دیگری که به نظرم نیاز است در حوزه فناوری اطلاعات، با توجه به شرایط متفاوت شرکت‌های این حوزه اصلاح شود، قانون کار است. شرایط نیرویی که در این حوزه کار می‌کند با دیگر حوزه‌ها تفاوت‌هایی دارد که در قانون لحاظ نشده است. برای مثال در یک شرکت فناوری اطلاعات چه بسا هزینه‌ای که صرف آموزش یک نیروی کار می‌شود، از حقوق دریافتی او در یک سال بیشتر باشد. اما این نیرو طبق قانون کار می‌تواند با اطلاع دادن به کارفرما ظرف ۳۰ روز محل کارش را ترک کند. این روزها با توجه به مسئله مهاجرت نیروهای متخصص به خارج از ایران بسیار شاهد این مسئله هستیم.

همچنین موضوع رعایت نشدن قانون کپی‌رایت در ایران از دیگر معضلاتی است که توسعه دهندگان نرم‌افزار و سایر حوزه‌ها با آن درگیر هستند و آسیب‌های زیادی به کسب‌وکارها وارد کرده و لازم است دولت در این زمینه اقدام کند.

در حال حاضر فناوری اطلاعات بزرگ‌ترین مزیتی است که کشور ما می‌تواند داشته باشد. شما فقط به دو مورد «اسنپ» و «تپسی» نگاه کنید که چگونه موفق شده‌اند حدود یک میلیون اشتغال با تنوع حوزه‌های فعالیتی ایجاد کنند. اگر دولت فضای فناوری اطلاعات را بپذیرد، در این بخش از مشورت‌ متخصصین و فعالان این حوزه از جمله نظام صنفی رایانه‌ای استفاده کند و نگاه باز‌تری در تصویب قوانین داشته باشد، بسیاری از مشکلات بیکاری و ارزی کشور با رونق این عرصه بهبود پیدا خواهد کرد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/1b4b
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.