کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

یادداشتی از نسیم توکل، رئیس هیئت‌مدیره عرش‌گستر و مدیرعامل قطعه آزمون به بهانه روز فناوری اطلاعات / چرا به جای رشد صنعت شاهد افزایش مهاجرت هستیم؟

روز فناوری اطلاعات بهانه‌ای است برای یادآوری اهمیت این صنعت حیاتی جهان کنونی ما. بدون شک زندگی امروزه انسان پیوند اساسی با این فناوری برقرار کرده و آن را به نقطه‌ای بدون بازگشت برده است.

دیگر نمی‌توان انسان را لحظه‌ای بدون داشتن امکان ارتباطات و انتقال اطلاعات تصور کرد. گوشه‌های حیاتی زیست روزانه امروز تا آنجا دچار دگرگونی شده است که به عبارتی مرزها از میان برداشته شده‌اند و فاصله‌ها به حداقل رسیده‌اند. هر آنچه تا دیروز ناممکن بود اکنون به امری عادی بدل شده و دیگر هیچ چیز نمی‌تواند در برابر سرعت بالای پیشرفت این حوزه قرار گیرد. چه تلاش‌های بسیاری برای مانع‌تراشی در برابر این صنعت و فناوری از جهات گوناگون صورت گرفت اما شاهد هستیم که در موارد فراوانی این تلاش‌ها ناموفق بوده یا مانع تراشان به همراهان و هواداران امروز تبدیل شده‌اند.

فناوری اطلاعات در سال‌های گذشته رشد بسیار زیادی در ایران داشته است. اوج و فرودهای فراوان، چالش‌های بی‌شمار و فرصت‌های تازه‌ دستاوردهای ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات به کشور بوده‌اند. تنوع در ارائه خدمات، تسهیل دسترسی و رساندن امکانات مختلف به دورترین نقاط میهنمان بانی دگرگونی‌های بسیاری شد.

شاید یکی از مهم‌ترین خدمات این صنعت توانمندسازی زنان باشد. زنانی که پیش از این در حاشیه قرار گرفته، به نوعی حذف یا فراموش شده بودند به مرور با استفاده از این امکان خود را به متن تحولات رساندند و کارگزار پیشرفت زندگی خود شدند. برخی زنان تأثیرگذار پا را فراتر گذاشته و زندگی اطرافیان و دیگر زنان با شرایط مشابه خود را متحول ساختند و از مسیر کارآفرینی و نوآوری فصل تازه‌ای آغاز کردند.

بنابراین، قانون‌گذار و مسئولان کشور باید خود را در مسیری هماهنگ با فعالان صنعت فناوری اطلاعات قرار دهند و نقش تسهیل گری را ایفا کنند. به‌عبارت‌دیگر، هنگامی‌که ایجاد شغل و رونق اقتصادی را در محیطی می‌بینیم باید زمینه‌ها برای افزایش امکانات و کاهش چالش‌ها فراهم گردند. این در حالی است که متأسفانه به‌صورت روزمره شاهد مانع‌تراشی و افزایش چالش‌ها و عوامل مخل کسب‌وکار در صنعت فناوری اطلاعات هستیم. به‌ویژه، در چند سال گذشته شاهد رشد فزاینده مهاجرت فعالان و صاحبان کسب‌وکار در این بخش هستیم.

امروز می‌توان به‌جرات گفت، فناوری اطلاعات و ارتباطات هر کجا واردشده دیوارها را به پل تغییر داده و همواره در تلاش برای ایجاد بهبود بوده است. این روز باید بهانه‌ای برای یادآوری این امر مهم به مسئولان کشور باشد که آینده بدون این فناوری و صنعت تصور ناشدنی است و اینترنت به‌عنوان پیشانی آن باید در بالاترین و بهترین وضعیت آن در دسترس قرار گیرد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/hmy5
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.