کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

۱۲ پله صعود برای «قاسم ایران» / رتبه ۱۰۳ برترین شرکت‌های ایران برای یک لجستیکی

«شرکت قاسم ایران» که در میان ۵۰۰ شرکت برتر سال ۱۴۰۱ در رده ۱۰۳ نشسته، توانسته فروش خود را در سال مالی ۱۴۰۰ به ۶۴ هزار و ۷۹۲.۳ میلیارد ریال برساند. فروش این شرکت بر اساس سال مالی ۱۳۹۹ حدود ۴۰ هزار و ۶۶۳.۳ میلیارد ریال بوده است. در واقع این شرکت که وابسته به گروه صنعتی مینو است، توانسته طی یک سال فروش خود را ۲۴ هزار و ۱۲۹ میلیارد ریال افزایش دهد.

قاسم ایران مطابق با آخرین ارزیابی رسمی مرکز رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی ایران توانست با ۱۲ رتبه صعود از رتبه ۱۱۵ (بر اساس سال مالی ۱۳۹۹) به رتبه ۱۰۳ ارتقا یابد. این شرکت همچنین موفق به کسب رتبه نخست در بین تمام شرکت‌های صنعت پخش مواد غذایی و جایگاه دوم در بین شرکت‌های بزرگ صنعت پخش ایران شده است.


نگاهی به تاریخچه شرکت قاسم ایران


در سال ۱۳۳۸ شرکت خوراک (سهامی خاص) که سهام آن متعلق به آقایان علی، حسن و جلیل خسروشاهی بود، فعالیت خود را به‌عنوان امور بازرگانی، واردات و توزیع شیر و غذای کودک، دارو و انواع شکلات و… آغاز کرد. در سال‌های بعد با تأسیس شرکت صنعتی پارس‌مینو و سپس شرکت صنعتی مینو خرمدره توسط صاحبان شرکت خوراک، این شرکت به توزیع محصولات مینو نیز می‌پرداخت.

در سال ۱۳۵۸ این شرکت بر اساس قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران، مصوب دهم تیرماه ۱۳۵۸ شورای عالی انقلاب، تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران قرار گرفت. در تاریخ پنجم شهریورماه ۱۳۶۲ شرکت قاسم ایران متعلق به سازمان صنایع ملی ایران در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید و از تاریخ یکم آذرماه ۱۳۶۳ فعالیت و پرسنل شرکت خوراک به شرکت قاسم ایران منتقل شد.

شرکت قاسم ایران در حال حاضر متعلق به گروه صنعتی مینو بوده و مجموعه گروه صنعتی مینو با سهام‌داری شرکت خودکفایی آزادگان اداره می‌شود. شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان نیز در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران بر اساس سال مالی ۱۴۰۰، جایگاه خود را در بین ۱۰۰ شرکت برتر حفظ کرده و در گروه صنایع غذایی و آشامیدنی، جایگاه نخست این گروه را به دست آورده است.

فعالیت‌های اصلی شرکت قاسم ‌ایران شامل واردات، صادرات و توزیع فراگیر انواع مختلف محصولات غذایی و دارویی است. این شرکت در حوزه پخش شیرینی و شکلات، محصولات غذایی و نوشابه توزیع‌کننده انحصاری ۲۰ شرکت تولیدی با بیش از ۱۲۵۰ محصول گوناگون است. در حوزه دارو نیز قاسم ایران توزیع‌ دارو و تجهیزات پزشکی ۴۲ شرکت دارویی با بیش از ۱۵۰۰ محصول مختلف را بر عهده دارد. همچنین در حوزه پخش محصولات آرایشی و بهداشتی، قاسم ایران نماینده انحصاری پنج شرکت با بیش از ۱۰۰ محصول گوناگون است.

در حال حاضر حسین ‌علی‌اکبرزاده به نمایندگی از شرکت خودکفایی آزادگان رئیس هیئت‌مدیره و حسین یوسف خزرائی، نماینده شرکت شوکوپارس مدیرعامل شرکت قاسم ایران هستند. 

بر اساس گفته‌های مدیرعامل این شرکت، فروش قاسم ایران در سال گذشته (۱۴۰۱) حدود ۱۱ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان بوده که از این مقدار حدود ۲۰ درصد مربوط به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود.

او همچنین اعلام کرده که این مجموعه در حال حاضر با حدود ۸۰ تأمین‌کننده دارو و تجهیزات پزشکی (ازجمله شرکت دارویی، آرایشی و بهداشتی مینو) و ۳۰ تأمین‌کننده غیردارویی و غذایی مشغول کار است. ضمن اینکه از سهم ۸۰درصدی محصولات غیردارویی در فروش شرکت قاسم ایران، ۶۷ درصد مربوط به محصولات غذایی و کالاهای FMCG و ۱۷ درصد مربوط به حوزه‌هایی غیر از غذاست. همچنین این شرکت حدود ۱۴ هزار مشتری داروخانه‌ای در سراسر کشور دارد که پخش محصولات دارویی را برای آنها انجام می‌دهد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/vs7z
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.