تارا از سرویس جدید خود در حوزه BNPL رونمایی کرد / ما پایداری کارمزد صفر درصد را تضمین می‌کنیم

زمان مطالعه: 5 دقیقه

شرکت توسعه تجارت و فناوری تارا روز چهارشنبه، ۱۸ خردادماه، ضمن برگزاری یک نشست خبری با حضور اصحاب رسانه از یک محصول جدید در حوزه BNPL رونمایی کرد. سرویس اعتبار خرد «الان بخر، خرد خرد پرداخت کن» خدمت جدیدی است که شرکت تارا برای کاربران فراهم آورده است.شرکت توسعه تجارت و فناوری تارا از سال ۱۴۰۰ آغاز به کار کرده و هم‌اکنون به ارائه راه‌کارهای دیجیتال برای بهبود تجربه کاربران از خدمات مالی می‌پردازد. کیف الکترونیکی پول، بن‌های رفاهی سازمانی و اعتبار سازمانی از جمله خدمات شرکت تارا تا به امروز است.

وحید شامخی، معاون توسعه و نوآوری شرکت توسعه تجارت و فناوری تارا در ابتدای جلسه ضمن معرفی سرویس جدید تارا عنوان کرد: «چند نکته در خصوص خدمات اعتباری در ایران وجود دارد؛ در ابتدا اینکه طبق مشاهدات انجام‌شده مردم ایران تمایل بیشتری به خرید نقدی دارند و در کل پرداخت نقدی هزینه‌ها را به پرداخت اعتباری و قسطی ترجیح می‌دهند. این در حالی است که در یک اقتصاد تورمی به تعویق‌انداختن هرچه بیشتر هزینه‌ها به نفع افراد است. نکته دوم این است که بروکراسی دریافت وام در ایران بسیار پیچیده است و افراد باید هفت‌خان رستم را برای دریافت یک وام خرد از سر بگذرانند. این سخت‌گیری شبکه بانکی در اعتماد به مردم در حالی است که لندتک‌ها فرایند ساده‌تری در اعتباردهی به کاربران دارند و با این حال نرخ نکول‌شان بسیار پایین است.»

او ادامه داد: «وجه مشترک این مشاهدات مفهوم اعتماد است و نظام بانکی کشور بر پایه بی‌اعتمادی است. این در حالی است که وام‌های تسویه نشده در سطح کشور اکثراً شامل مبالغ کلان‌تر است و این قوانین و پیچیده و سخت‌گیرانه عموماً در دست‌وپاگیر مشتریان وام‌های خرد است.»

شامخی تأکید کرد: «ما به همه مشتریان خوش‌بین هستیم مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.»

وحید شامخی، معاون توسعه و نوآوری شرکت توسعه تجارت و فناوری تارا

معاون توسعه و نوآوری شرکت تارا ادامه داد: «دارایی و سابقه افراد تأثیر کمی در رتبه اعتباری آن‌ها در اپلیکیشن سرویس اعتباری تارا خواهد داشت و این رفتار کاربران در آینده است که در نمره اعتباری‌شان بیشترین تأثیر را می‌گذارد.»

به گفته شامخی سرویس اعتبار خرد تارا یک سرویس کاملاً دیجیتال است. در این اپلیکیشن کاربران می‌توانند تا سقف پنج میلیون تومان اعتبار دریافت کنند و در ۴۵۰۰ پذیرنده در کشور به صورت آنلاین و حضوری از این اعتبار استفاده کنند. لازم به ذکر است که دریافت اعتبار از تارا برای استفاده از این سرویس نیازی به ضامن، سفته و چک ندارد.

طبق توضیحات معاون توسعه و نوآوری شرکت تارا افراد برای ثبت نام و استفاده از خدمات تارا باید دعوت‌نامه داشته باشند و هر کاربر بعد از دریافت اعتبار می‌تواند پنج کاربر دیگر را به این اپلیکیشن دعوت کند. خوش‌حسابی افراد دعوت‌شده در نمره اعتباری فرد دعوت‌کننده تأثیرگذار خواهد بود.

خدمات تارا کاملاً غیرحضوری است و در کمتر از ۳۰ ثانیه اعتباری از مبلغ ۵۰۰ هزار تومان تا پنج میلیون تومان به کاربران تخصیص داده می‌شود. نیمی از اعتبار استفاده‌شده ۳۰ روز بعد و مابقی آن می‌بایست تا ۶۰ روز پس از خرید بازپرداخت گردد. بر اساس رفتار بازپرداخت کاربر به تدریج سقف اعتبار تخصیصی بیشتر و بیشتر می‌شود.

شامخی ضمن بیان اینکه اپلیکیشن تارا خواسته‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و حتی روزمره کاربران را برآورده می‌کند توضیح داد: «همه ایرانیان می‌توانند از سرویس جدید تارا پشتیبانی کنند فقط کافی است کارت ملی جدید و سیم‌کارتی به نام خود داشته باشند.»

در ادامه این نشست خبری امیرحسین باقری، معاون فروش و عملیات تارا در خصوص سیاست جذب پذیرندگان و سازمان‌هایی که مخاطب این شرکت هستند عنوان کرد: «ما سعی کردیم تجربه خوبی را برای کاربران به ارمغان آوریم و از تجربیات ناموفق گذشته درس بگیریم. تمام شرایط و تخفیفاتی که برای خرید نقدی وجود دارد برای خرید اعتباری تارا نیز در نظر گرفته شده است.»

او ادامه داد: «ما به سراغ پذیرندگانی رفتیم که دارای قیمت مصوب هستند و شعب زیادی در سراسر کشور دارند. از آنجایی که امکان استفاده از سرویس جدید تارا برای عامه مردم وجود دارد ما دقت زیادی به سبد خانوار داشتیم و سعی کردیم به افزایش قدرت خرید آن‌ها کمک کنیم.»

امیرحسین باقری، معاون فروش و عملیات تارا

باقری توضیح داد: «به دلیل کارمزد صفر درصد سرویس اعتباری تارا، این خدمت جدید برای سازمان‌ها جذابیت زیادی دارد و در حال حاضر سازمان‌های خصوصی و دولتی زیادی نظیر دانشگاه‌ها، وزارت‌خانه‌ها، بانک‌ها، PSPها و … مشتری ما هستند.»

شاید یکی از مهم‌ترین نکاتی که در خصوص اپلیکیشن سرویس اعتبار خرد تارا مطرح است کارمزد صفر درصد خدمات این اپلیکیشن باشد. دریافت «کارمزد» و یا عدم دریافت آن با توجه به میزان نرخ بهره در ایران و تفاوت فاحش این نرخ با سایر کشورها موضوع مهمی است که سرویس BNPL را در ایران با سایر کشورها متمایز می‌کند. سید حامد قنادپور، مدیرعامل شرکت توسعه تجارت و فناوری تارا در پاسخ به سؤال خبرنگار راه پرداخت مبنی بر اینکه کارمزد صفر درصد در اپلیکیشن سرویس اعتبار خرد تارا تا چه زمانی پایدار است و توضیح چالش‌های این شرکت با رگولاتوری جهت کسب مجوز عنوان کرد: «نرخ بهره و قیمت تمام‌شده پول در کشور بالاست و این موضوع واقعیتی انکارناپذیر است و به همین دلیل صنعت باید به کسب‌وکارها در این حوزه کمک کند. راهکاری که برای حفظ کارمزد صفر درصد در سرویس جدید تارا از آن استفاده کرده‌ایم پایدار است و ما این تعهد را می‌دهیم که کارمزد صفر درصد را حفظ کنیم. راهکار ما برای حفظ کارمزد صفردرصد حضور در زنجیره تأمین است و به همین دلیل می‌توانیم نرخ بهره را در نظر نگیریم و با استفاده از سازوکارهای مالی‌ای که در زنجیره تأمین وجود دارد نرخ بهره بالا را جبران کنیم.»

سید حامد قنادپور، مدیرعامل شرکت توسعه تجارت و فناوری تارا

او ادامه داد: «ما به تمامی قوانین و مقررات رگولاتوری پایبند هستیم و هیچ خط قرمزی را رد نکردیم. چرا که معتقدیم ما عملاً داریم نسیه می‌فروشیم و این حتی از دید رگولاتوری هم موردی ندارد.»

شامخی همچنین در خصوص مزیت رقابتی تارا با سایر بازیگران BNPL در کشور توضیح داد: «ما به دنبال رقابت نیستیم. بازار لندتک بسیار بزرگ است و نیاز گسترده‌ای هم وجود دارد بنابراین قرار نیست سرویس جدید تارا سهم بازار را از سایر فعالان این حوزه بگیرد و نیازی به مزیت رقابتی و این دید رقابتی نیست؛ اما اگر بنا بر مقایسه باشد می‌توان به چند نکته اشاره کرد. کف اعتبار سرویس اعتبار خرد تارا از سایر لندتک‌های موجود که خدمات BNPL ارائه می‌کنند بیشتر است. نکته دیگر این است که همه ایرانیان می‌توانند از این سرویس جدید تارا استفاده کنند و این در حالی است که برخی از بازیگران این بازار فقط به کاربران گذشته خود سرویس می‌دهند. پروسه‌ای که کاربران در سرویس اعتبار خرد تارا طی می‌کنند بسیار ساده است و افراد نهایتاً در یک زمان ۲۰ الی ۳۰ دقیقه‌ای اعتبارسنجی می‌شوند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/npv0
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.