کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
آرایش یکی از قدیمیترین سنتهایی است که مرزهای فرهنگی، جغرافیایی و قومی را درنوردیده و حالا تبدیل به یک صنعت تمامعیار شده است. طیف وسیع فرهنگی و جهانشمول مخاطبهای این صنعت به همراه سبکهای مختلفی که دارد، آن را از نظر بازاریابی به یکی از پیچیدهترین و موفقترین صنایع بدل کرده است.
شاید اگر امروز به تاریخ آرایش و لوازم آن نگاهی داشته باشیم، شوکه شویم و فکر کنیم این صنعت عملا هیچ شباهتی به تاریخ کم و بیش عجیبوغریب خود ندارد. برای مثال در رم باستان زنان برای روشن کردن پوست خود از آرسنیک و برای قرمز کردن لب خود گاهی از خون غلیظشده کبوتر استفاده میکردند.
جالب است بدانید مواد سمی هنوز به وفور در محصولات آرایشی و خصوصا برندهای ناشناختهتر استفاده میشوند. صنعت زیبایی بهخصوص در سالهای اخیر آماج حملات بسیاری از سوی طرفداران حیوانات بوده است. دلیل اصلی این اعتراضات، آزمایشهای گستردهای است که ابرشرکتهای صنعت زیبایی روی حیوانات انجام میدهند. این آزمایشها جهت تعیین میزان سم در مواد شیمیایی بهکاررفته در این محصولات است.
برآورد میشود که سالانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار حیوان آزمایشگاهی بر اثر این آزمایشها جان خود را از دست میدهند. اما اگر قرار است این آزمایشها که به بهای جان حیوانات تمام میشود جلو سموم را بگیرند، پس چطور پس از انجام آزمایشها همچنان مواد آرایشی مواد سمی دارند؟ صنعت زیبایی و بهخصوص بخش آرایش در میان آلودهکنندهترین صنایع هستند که به صورت بیرویه از پلاستیک استفاده میکنند و هرساله برای لوازم آرایشی بیش از ۱۵۰ میلیارد واحد بستهبندی پلاستیکی استفاده میشود.
به همین دلیل این صنعت استفادهکننده تراز اول پلاستیک در دنیاست. یکی دیگر از مشکلات اصلی صنعت زیبایی، نبود شفافیت است. برای مثال بسیاری از شرکتهای زیبایی برای مقابله با بدگوییهای مربوط به مواد سمی، در تبلیغات خود ادعا میکنند که از مواد طبیعی استفاده میکنند.
هر چند از نظر فنی این ادعاها میتوانند واقعیت داشته باشند، اما باید این را در نظر داشت که لزوما استفاده از این مواد به معنی سالم و مفید بودن آنها نیست و در مورد گیاهان دارویی و خاص نیز درصد استفاده آنها در محصولات کمتر از 01/0 درصد کل ترکیب است. استفاده از این تکنیک به قدری شایع است که در بین کارکنان این صنعت این مواد به «مواد مارکتینگ» شهرت دارند.
جالب است بدانید که ریشه این شیوه به شرکتهای مستقل و کوچک اروپایی بازمیگردد که معمولا قابل اطمینانترند، اما واکنش مثبت گستردهای که به آن صورت گرفته، زمینهساز ورود برخی از بزرگترین نامهای لوازم آرایشی مانند اولتا، سفورا و برچباکس نیز به این زمینه شده است. مواد مورد استفاده در تولید آرایش طبیعی شامل رنگهای گیاهی، سیلیکون، ژلهای طبیعی، کانیها، فلزها، روغنهای طبیعی، نمک دریایی، جلبک، اسیدهابوبیت فراوانی دارد.