کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
مدیرعامل پست مطرح کرد / تا رسیدن به وضعیت ایدهآل فاصله زیادی داریم
شرکت ملی پست به منظور توسعه صنعت پست ایران و نمایش فناوریهای نوین مرتبط با آن، نخستین همایش و نمایشگاه صنعت پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته را از تاریخ هشتم لغایت یازدهم خردادماه ۱۴۰۲ در مصلای بزرگ تهران برگزار میکند.
به همین منظور در تاریخ نوزدهم اردیبهشتماه ۱۴۰۲، نشستی خبری با حضور محمود لیائی، معاون وزیر ارتباطات؛ مدیرعامل شرکت ملی پست، اعضای هیئتمدیره شرکت ملی پست و برخی از خبرنگاران کشور برگزار شد.
محمود لیائی، معاون وزیر ارتباطات در این نشست خبری با اشاره به اینکه سرانه پستی شاخصی مهم در برآورد میزان توسعهیافتگی است، اعلام کرد که بنا بر پژوهشهای انجامشده میانگین سرانه پستی در ایران ۱۰ و در سایر کشورها ۶۰۰ است که ضرورت آغاز یک حرکت جهادی از سمت شرکت ملی پست را مشخص میکند و توضیح داد که حرکتی تحت عنوان «جهاد تبیین پستی» آغاز شده که هدف آن آشنایی مردم با خدمات پستی و در معرض قضاوت قرار گرفتن شبکه پستی ایران در راستای رفع خلاءهای آن است.
لیائی هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی و ارائه اجزای صنعت پست و لجستیک، همافزایی میان بخشهای مختلف اکوسیستم، انتقال تجربه و ایجاد تریبونی برای ارائه و قدردانی از خدمات شبکه پستی و اجزای اکوسیستم آن اعلام کرد.
او ضمن تأکید بر اینکه فرهنگ استفاده از خدمات پستی در میان مردم به بلوغ رسیده، گفت: «تا رسیدن به وضعیت ایدهآل فاصله زیادی داریم و این نمایشگاه میتواند به بستری برای حضور مردم و اجزای صنعت پست تبدیل شود تا از نزدیک با یکدیگر آشنا شوند.»
مدیرعامل پست در خصوص بحث سرانه ارسال بستههای پستی در ایران گفت: «سرانه پستی شاخص مهمی برای تخمین میزان توسعهیافتگی کشورها به حساب میآید و این سرانه در کشور ما بسیار پایین و حدود یک به ۶۰ است و در تلاش هستیم تا آن را بالا ببریم. در خصوص برخی کشورهای دیگر جهان این سرانه بالاتر است. به طور مثال اگر سرانه سالانه پست در ایران برای هر فرد ۱۰ مرسوله باشد، برای کشورهای اروپایی و کشورهای پیشگام مانند چین سرانه ۶۰۰ مرسوله است.»
لیائی با اشاره به کسبوکارهای فعال در حوزه پست گفت: «در عرصه پست بازیگران متعددی داریم و این رویداد سبب همافزایی این اکوسیستم میشود و با احصای نیازهای اجزای اکوسیستم پست در نظر داریم که بتوانیم شرکتها را رتبهبندی کنیم.»
لیائی افزود: «به توصیه وزیر ارتباطات از عنوان بینالمللی برای نامگذاری این نمایشگاه استفاده نکردیم، اما از دبیرکل اتحادیه جهانی پست دعوت شده که تاکنون اعلام حضور نکرده است.»
مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به اهمیت تجارت الکترونیکی گفت: «در اساسنامه ما شرکت ملی پست پیشران تجارت الکترونیک است. درصدد هستیم نقشی را که شرکت ملی پست میتواند در تجارت الکترونیک ایفا کند بهصورت ملموس در نمایشگاه عرضه کنیم تا مردم و اجزای اکوسیستم پست با آن آشنا شوند.»
محمدرضا قادری، عضو هیئتمدیره و رئیس مرکز نوآوری شرکت ملی پست نیز در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به شرکتهای نوآور در این نمایشگاه گفت: «با توجه به اینکه در بخشهای مختلف از شرکتهای دانشبنیان استفاده میشود، تاکنون ۴۰ شرکت نوآور که در مرکز نوآوری پست فعالیت میکنند، برای حضور در نمایشگاه ثبتنام کردهاند که پیشبینی میشود این عدد تا روز نمایشگاه بیشتر هم بشود. ۱۰ شرکت دانشبنیان نیز بهصورت مستقل برای حضور در این نمایشگاه ثبتنام کردهاند.»
او اعلام کرد: «از سال گذشته کارگروهی برای ارسال و بررسی طرحها تشکیل شده که حمایت اصلی شرکت ملی پست از آنها، بستن قرارداد و معرفیشان به نهادهای مختلف است.»
قادری در پاسخ به سؤالی در خصوص زمان ملموسشدن خدمات ارائهشده در نمایشگاه برای مردم توضیح داد: «این امر به ماهیت کاری که انجام میدهند بستگی دارد؛ ۲۵ درصد از طرحهای پیشنهادی مربوط به تجارت و توسعه الکترونیک است که زیرساختها، شیوه همکاری و چهارچوبهای قانونی آن مشخص شده و ظرف مدت یک هفته تا یک ماه پس از ارائه در نمایشگاه به مردم عرضه میشود. با وجود این زیرساخت لازم برای ارائه سریع برخی از خدمات وجود ندارد و ارائه آنها ممکن است بین ۶ تا ۹ ماه طول بکشد. زمان ملموسشدن خدمات برای مردم به عملکرد دانشبنیانها نیز وابسته است.»
قادری همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص سرویس پهبادی پست که در دولت قبل رونمایی شد، گفت: «این پهبادها به نقشه سهبعدی نیاز دارند که زیرساخت لازم برای انجام این سرویس هنوز فراهم نیست.»